A főváros újraszabályozza a Budapest utcáin tartott 
futóversenyeket, az általa felállított kritériumrendszer szerint 
korlátozza az évente tartott versenyek számát, és a jövőben adót szed a 
futóversenyek után: a versenyrendezőknek fizetniük kell az 
útvonalhasználatért. Számításaink szerint nagy bevételhez nem jut 
ezáltal a főváros, de a kisebb versenyek kerületi utakra 
kényszerülhetnek. Ha más nem is, az autósok örülhetnek.A futóknak nagy érvágás: egy szerdán 
elfogadott fővárosi jogszabály  Budapesten csak évi tizenöt futóversenyt
 engedélyez, bár világbajnoksággal,  Európa-bajnoksággal, történelmi 
évfordulóhoz köthető versennyel  ez a szám növekedhet. Ezek között hat 
úgynevezett  első kategóriás verseny van – ezek  azok, amelyek miatt 
esetleg tízperceket kell  valakinek egy  lezárásnál az autójában 
várakoznia –, és kilenc második  vagy egyéb  kategóriás, kisebb 
forgalomkorlátozással járó verseny.Az  előterjesztést jegyző Csomós Miklós 
főpolgármester-helyettes szerint a  rendelettervezet kidolgozásánál 
elsődleges szempont volt, hogy egységes,  átlátható és nyilvános 
eljárásban lehessen pályázni a közterületi  futóesemények 
megrendezésére. Azzal is indokolta a főváros lépését, hogy  így a 
versenyek lebonyolításának minősége is javul, és forgalom zavartalansága
 is biztosítható.A  pályázati rendszer ezt részben talán tudja
 is garantálni, de a fő  problémát nem is a már eddig is hasonlóan 
működő engedélykiadási elv  jelenti. A  korábban érvényben lévő 
szabályozás tíz első kategóriás versenyt  engedélyezett. A legnagyobb 
budapesti futóversenyeket  szervező Budapest  Sportiroda (BSI) vezetője,
 Kocsis Árpád szerint eddig a  tízes keretet  sem nagyon merítették ki. 
Hét-nyolc olyan rendezvény és  mögötte álló  szervezet lehet, amely 
képes a már eddig is előírt  feltételeket  teljesíteni.Nagy változás nem lesz az első kategóriás 
versenyeknél, valószínűleg a főváros sem mond le a  turisztikai 
bevételeit növelő, Budapesthez már hozzánőtt,  emblematikus  
versenyekről, például a tavaszi Vivicittáról vagy az őszi  Budapest  
Maratonról.
Versenykategóriák
I. kategória: Jelentős forgalomkorlátozással járó versenyek
Több mint két fővárosi tulajdonú főútvonalat – útszakaszt, egy hidat – érint, és több mint 30 perces forgalomkorlátozást igényel a Hungária körút és budai körutak vonalán belül (tehát az Árpád híd – Róbert
Károly körút – Hungária körút – Könyves Kálmán krt. – Rákóczi híd – Budafoki út
– Október 23. u. – Bocskai út – Karolina út – budai körutak – Árpád fejedelem útja –
Lajos u. – Pacsirtamező u. által határolt területen belül, a határoló utakat is beleértve).
II. kategória: Kisebb forgalomkorlátozással járó versenyek
Kisebb jelentőségű, rövid idejű, csak helyi korlátozásokat igénylő futósportesemények. A csak budai, vagy csak pesti alsó rakpartot (a két alsó rakpart – budai és pesti – egyidejűleg nem vehető igénybe),
valamint folytatólagosan a Népfürdő utcát is érintő, továbbá a Margitszigeten, a
Hajógyári-szigeten, a Népszigeten, a Népligetben és a Városliget területén belül lebonyolított versenyek.
Egyéb kategória: Forgalomkorlátozással nem járó versenyek
Több mint két fővárosi tulajdonú főútvonalat – útszakaszt, egy hidat – érint, és több mint 30 perces forgalomkorlátozást igényel a Hungária körút és budai körutak vonalán belül (tehát az Árpád híd – Róbert
Károly körút – Hungária körút – Könyves Kálmán krt. – Rákóczi híd – Budafoki út
– Október 23. u. – Bocskai út – Karolina út – budai körutak – Árpád fejedelem útja –
Lajos u. – Pacsirtamező u. által határolt területen belül, a határoló utakat is beleértve).
II. kategória: Kisebb forgalomkorlátozással járó versenyek
Kisebb jelentőségű, rövid idejű, csak helyi korlátozásokat igénylő futósportesemények. A csak budai, vagy csak pesti alsó rakpartot (a két alsó rakpart – budai és pesti – egyidejűleg nem vehető igénybe),
valamint folytatólagosan a Népfürdő utcát is érintő, továbbá a Margitszigeten, a
Hajógyári-szigeten, a Népszigeten, a Népligetben és a Városliget területén belül lebonyolított versenyek.
Egyéb kategória: Forgalomkorlátozással nem járó versenyek
Az  engedélyezési eljárásban számít, milyen 
múltja van a versenynek,  várhatóan hány résztvevője lesz, illetve 
korábban hány indulója volt. Az  elbírálásnál figyelembe veszik a 
verseny idegenforgalmi jelentőségét, a  beadott hulladékszállítási 
terveket, és azt is, hogy milyen módon  akarják tájékoztatni a 
közlekedőket a forgalomkorlátozásokról és  dugókról. A versenyrendezési 
szándékról szóló pályázatot a megelőző év  május 20-ig kell benyújtani. 
Kocsis szerint ez is jó szűrő, mert aki tényleg  komolyan gondolja a 
versenyrendezést, már egy évvel előre kell  gondolkodjon, ennyi idő kell
 legalább egy színvonalas esemény megszervezéséhez.
Amatőr futók szerint viszont ugyanezt a 
pályázati rendszert ráhúzni egy kis versenyre nem jó megoldás, egy 
százfős esemény szervezője nem feltétlenül tud másfél évvel előre 
tervezni, és azt is gondnak tartják, hogy az engedélyezési eljárásban a 
versenyek múltjáról is számot kell adni. Úgy vélik, emiatt csak azoknak 
lesz esélyük az engedélyre, akik már eddig is benne voltak a 
rendszerben, új versenyek nem jelenhetnek meg a palettán.Az  első kategóriás versenyek számával a futók is kiegyeznének, de az
  összesen kilenc egyéb verseny nagyon erős korlátozás,  visszavetheti 
az amatőr futóéletet. Becslések szerint 30-50 futást  rendeznek 
városszerte egy évben.Ezeket féltve egy pár nap alatt futókból verbuválódott csoport
 kedden már – stilszerűen futva – demonstrációt is tartott a Városháza 
körül a szerintük ártalmas  tervezet ellen. Mint a csoport egyik 
szervezője, Hajdú Péter elmondta,  személyesen Csomós Miklósnak adták át
 140 futóval aláíratott  petícójukat. Hajdúék azt szerették volna, hogy a
 közgyűlés halassza el a  döntést, és egy új tervezet benyújtása előtt 
civilekkel egyeztessen a  főváros. Ígéretet nem kaptak rá, de Csomós a 
második és az egyéb  kategóriás versenyek limitálásának 
megváltoztatásában engedékenynek  mutatkozott. Hajdú  szerint a főváros megközelítése nagyon
 rossz: a tömegsportrendezvényeket nem a helyükön kezeli a város 
vezetése. „Nem értékelik  közösségformáló szerepüket, nem értékelik az 
egészségtudatos életmódra  való nevelés hatását, nem érzékelik az egész 
társadalomra ható pozitív  gondolkodást, csak azt látják, hogy az 
autósforgalmat akadályozzák a  versenyek.”A főváros hozzáállásáról sokat elmond az is, 
hogy Tarlós István főpolgármester „folytonos aszfalton rohangálásnak” 
nevezte az utcai futóversenyeket.Ujj  Zoltán, a Zöldgömb SK elnöke évtizedek 
óta szervez futóversenyeket, ő  januárban hallott először a 
rendelettervezetről. Tapasztalatai alapján saját koncepciót készített,
 többek között a sportosztálynak és a  főpolgármesternek is elküldte, de
 nem kapott választ felvetéseire. Ujj  szerint is az a legnagyobb baj, 
hogy nincs széles körű egyeztetés a  futótársadalommal, és a városházán 
csak nyűgnek tekintik a sportot.
Mennyi a futás négyzetméterára?
Egyértelműen új elem a szerdán a fővárosi 
közgyűlés által elfogadott szabályozásban, hogy a főváros ezentúl  
közterülethasználati díjat szed a futóversenyek szervezőitől. A  
rendelet szerint a „helyi közút nem közlekedési célú igénybevétele”   
jogcímen kell fizetniük a szervezőknek. Ha tömegközlekedési útvonalat   
használnak a futók, akkor három forint per négyzetméter per óra a   
díjszabás, ha egyéb fővárosi útvonalon versenyeznek, akkor csak   egy 
forint plusz áfát fizetnek
„Ez  egyfelől tragédia, de nem tekinthetünk úgy rá, mint 
futóverseny-ellenes és specifikus  cselekedetre. A főváros már korábban 
is nyilvánvalóvá tette, hogy nem ad  ingyen közterületet senkinek, ezt 
már láthattuk tavaly a Sziget fesztiválnál is  és, ha jól tudom, már a 
karácsonyi vásárnak is fizetnie kellett" – mondta  Kocsis.Kocsis  becslése szerint a leghosszabb 
versenyükön, a Budapest Maratonon  (42,195 km) körülbelül 300 ezer 
négyzetméter közterületet használnak. A leglassabb  futó öt és fél órát 
van a pályán, de mivel már a verseny közben is több helyen  feloldják az
 útzárat, nem kell minden négyzetméterért a  teljes óradíjat fizetni. 
Becslésünk szerint a BSI-nek 2,5-4 millió  forinjába kerülhet a fővárosi
 utak használata a Budapest Maratonon, a  rövidebb versenyeken pedig 
ennek az összegnek felét, harmadát fizethetik majd.Kocsis  azt mondta, növekvő terheiket a 
futóik idén biztos nem érzik meg. A  nevezési díjaikat már meghirdették,
 hitelvesztés lenne, ha utólag  emelnének az összegeken. De az emelés 
sem törvényszerű, több nevezővel nekik is könnyebb kigazdákoldni a 
többletterhet.Számításaink  szerint a főváros évi 
húszmillónál többet nem tud beszedni a  futóversenyektől, nyilván minden
 forint számít, de a kivetett  közterülethasználati díj nem fogja 
helyreütni a költségvetést. Arra  viszont talán jó lesz, hogy elriassza a
 versenyszervezőket a fővárosi  utaktól, így akik nem tudnak fizetni, a 
kerületi fenntartású utakra mennek.  Végső soron az autósok járnak jól, 
még kevesebbszer kell várakozniuk a  futók miatt. Ha a főváros célja a 
rendelettel a bevételnövelés, akkor az  érthetetlen, miért csak tizenöt 
versenyre adnának engedélyt. A több  verseny több pénzt hozhatna.
Az éles vitát kiváltó rendelet tárgyalásakor a
 közterülethasználati díj melett Csomós úgy érvelt: „Ezek a rendezvények
 sokaknak reklámlehetőséget, üzletet jelentenek, s ha mindezekhez 
kereskedelmi tevékenység is van, akkor az a minimum, hogy a városnak is 
fizessenek díjat – akárcsak más rendezvényeknél.”
Tarlós István főpolgármester szerint alapvető
 félreértés, hogy ők a futókat sarcolnák meg a díj kivetésével, azt 
megteszik helyettük a nevezési díjat szedő szervezők.
Ujj  szerint  kontraproduktív lesz a sarc 
kivetése: saját példáján tudja,  sokszor már így is nehézkes volt a 
fővárossal a rendezvényeik  engedélyeztetése. Például az „egy nap csak 
egy futóverseny"-elv miatt nem  tarthatott futást a Margitszigeten, mert
 ugyanakkorra a Városmajorba is  meghirdettek egy sporteseményt. Ujj 
– némileg kényszerből is – több  versenyét külső kerületekbe vitte, és 
olyan utcákon tartja, ahol csak az  adott kerülettel kell megegyeznie.A  Zöldgömb szervezője nem tartja 
lehetetlennek, hogy a versenyrendezők   fizessenek valamit a fővárosnak,
 például tízezer forintos díjat nem  tart  elképzelhetetlennek, de ennek
 fejében azt is el tudná képzelni,  hogy  Budapest Párizshoz hasonlóan 
felkarolná ezeket a rendezvényeket. A francia fővárosban minden évben 
többszáz oldalas versenynaptárat adnak ki. Ujj  szerint ez  is gond, 
mert senki nem tudja pontosan, hány futóversenyt is  rendeznek  
Budapesten.
Az autósok miatt van az egész?
Ujj azt érzi, hogy a főváros az autózást tartja a közterülethasználat természetes formájának, és ilyen alapon minden közterületen űzött tevékenységet meg lehetne adóztatni, nem csak a futást. Abban, hogy a futás ne legyen feltétlenül belvárosi tevékenység, még partnerek is lehetnének, de akkor a városvezetésnek is javítania kellene a százezresre tehető budapesti futótársadalom infrastruktúráján. „Például a Népliget és a Hegyvidék néhány utcája is kiváló a futásra, a versenyrendezés is könnyebb lenne ott, nem kell annyi lezárás, az autósok is jól járnának, de vagy harminc éve nem volt aszfaltozva ezeken a területen, nem lehet jó szívvel odavinni senkit.”Ugyanakkor a belvárosi futásról sem szabad lemondani. Mint Kocsis korábban elmondta, más nagyvárosi maratonokhoz, New Yorkhoz, Londonhoz, Párizshoz hasonlóan ők is igyekeznek a város legszebb részeit megmutatni és az országimázst javítani. Ujj szerint a városi futásnak fontos egészségnevelési üzenete is van, újabb és újabb embereket vehet rá, hogy legközelebb csatlakozzanak.A rendelet vitájakor Tarlós István főpolgármester is a futók miatti forgalomkorlátozást látta a legfőbb problémának: „Picit zavar, amikor az emberek nem tudnak délben hazamenni ebédelni, mert minden út vasárnap délben le van zárva, amin közlekedni lehet. Mert egyszer, valamikor, fél óra múlva, vagy egy óra múlva 20 ember át fog ott futni 1 perc alatt."
forrás: sportgeza.hu

0 Megjegyzések