Brit kutatók szerint a széles körben elterjedt boszorkányság
Nagy-Britanniában a felvilágosodás által életre hívott szkepticizmus
ellenére a 19. század folyamán végig fennmaradt. A jelenség képviselőit
érdekes módon nem szellemi és erkölcsi megrontónak, hanem gazdasági
bűnözőnek tekintette a brit társadalom.
A 18. századi iparosítás és a felvilágosodás megjelenése komoly
fordulatot hozott a brit társadalom életében. Az orvoslás és a
tudományok fejlődése gyorsan eloszlatta a babonás hitet, amint a
racionális tudás fokozatosan szivárgott a tömegek felé. A
boszorkányperek sötét napjai lassan elmaradtak és az emberek
megszabadultak a boszorkányoktól való félelmüktől. Azonban a történészek
szerint a boszorkányság története nem ért véget az utolsó kivégzéssel,
sem létezésük tagadásával.
Az 1736-os boszorkánytörvény az 1563-as és 1604-es angol, valamint az
1563-as skót szabályokat hatályon kívül helyezte, kimondva, hogy nem
indulhat semmiféle bírósági eljárás Nagy-Britanniában boszorkányság
vádjával. A jogalkotók magát a boszorkányság fogalmát akarták eltörölni,
amely a megelőző évszázadokban több száz ember akasztófa általi halálát
eredményezte. Azonban a cikkely nem szüntethette meg a társadalom sok
évtizedes ellenszenvét. Több prominens és a tudományos körökben elismert
ember, például dr. Samuel Johnson vagy William Blackstone vélte úgy,
hogy a boszorkányság egy nagyon is létező dolog. Nemcsak a Biblia
beszélt világosan a létezésükről, hanem az elmúlt századok tekintélyes
szereplői is kifejezték hitüket a jelenséggel kapcsolatosan, ami
rendkívül sok vitát generált.
Amíg a felső- és középosztályok tagjai a boszorkányok létezésének
elméletén vitázott, a lakosság nagy részének mindez valóság maradt.
Miközben a hatalmon lévők a boszorkányságban a dolgozó lakosság erkölcsi
és szellemi megrontóját látták, addig az alsóbb néprétegek körében
csupán egyfajta gazdasági bűnözést jelentett. A 19. század második
feléig a britek jelentős része még a mezőgazdaságban dolgozott, s a
lakosság tetemes része szervesen függött az adott év termésének
mennyiségétől. Így egy családtag betegsége, egy sertés vagy egy
szarvasmarha elhullása jelentős nehézségeket okozhatott, ami gyakran a
boszorkányság gyanújához vezetett.
Amikor az emberek boszorkányságra gyanakodtak, gyakran nem néztek
messzebb a szomszédos teleknél a tettes keresésekor. A szomszédok
közötti kapcsolatok akkoriban meglehetősen intenzívek voltak, de
korántsem harmonikusak. Hitelfelvétel, koldulás, birtokháborítási ügyek:
ezek mind-mind általánosak voltak, csakúgy, mint a gyakori pletykák,
így magánéletről aligha lehetett beszélni a kora újkori
Nagy-Britanniában.
Az 1680-as évektől kezdve a boszorkány-vizsgálatok száma folyamatosan
csökkent az angol és a walesi bíróságokon, az utolsó boszorkánykivégzés
1684-ben volt, míg Skóciában 1772-ben égettek utoljára boszorkányt. Arra
nincs bizonyíték, hogy a feljelentések száma is csökkent volna ezekben
az időkben, azonban a bírók egyre gyakrabban utasították el vagy
kezelték informálisan ezeket az eseteket.
A lakosok nagy része, amely továbbra is úgy vélte, hogy komoly veszélyt
jelent a boszorkányság, nagyot csalódott a hatóságokban. A források
szerint az emberek nagyon lassan döbbentek rá, hogy nincs többé az az
általános konszenzus, amely a boszorkányok elnyomását elősegítette.
Például 1870 májusában Lushington bírót a következő üggyel kereste fel
egy szegény asszony: a felperes egyetlen tyúkja, miután egy szokatlanul
kis tojással lepte meg gazdasszonyát, hirtelen elhalálozott, amiért a
Biddy Coghlan nevű szomszédja a felelős, aki történetesen egy boszorkány
volt – legalábbis az asszony elmondása szerint. Nem meglepő, hogy a
bíró kevés gondolkozás után azt mondta a „kárvallottnak”: menjen a
dolgára.
Jogi eszközök hiányában az emberek továbbra is igénybe vették az ún.
vízpróbát, más néven a boszorkány-úszást. Bár ez nem volt bíróságilag
elismert hiteles bizonyítási forma, a bírók gyakran elfogadták. A
feltételezett boszorkány kezeit a lábaihoz erősítve, derekára kötelet
kötve dobták a folyóba vagy egy tóba. Ha a víz "elutasította" őt és
fennmaradt a víz felszínén, isteni jelnek tekintve bűnösnek
nyilvánították a szerencsétlent. Ha elsüllyedt, tehát Isten befogadta
őt, az az ártatlanságát jelentette, s ejtették a vádakat, tehát szabadon
távozhatott – ha nem fulladt a vízbe, ami viszont igen gyakori volt.
forrás: mult-kor.hu
0 Megjegyzések