Minden szülő megtapasztalja, milyen ütemben fejlődik a
gyermeke - szinten minden hónapban előrébb jut egy kicsit. Egy gyermek átlagos
mozgásfejlődését illetően fejlődési skála is létezik. De ha valami gond van,
hogyan lehet fejleszteni?
Miután egy csecsemő a világra jött, szinte
hónapról-hónapra újabb és újabb dolgokra képes a mozgás terén.Újszülöttként
csak hirtelen, nagy és rendezetlen mozdulatokat tesz, kéthetes korától viszont
már emeli a fejét és képes stabilan tartani. Végigmegy a kézzel megtámaszkodás,
a fordulás, gurulás, kúszás-mászás szakaszain, míg 9 hónapos kora környékén
egyedül is felül, majd 10 hónaposan képes arra, hogy bár kapaszkodva, de
álljon. Még egyéves kora előtt óvatosan elkezd járni, 15 hónaposan már segítség
nélkül is képes rá. Ezt követően is folytatódik a gyermekek mozgásfejlődése,
hiszen még oly sok mindent kell elsajátítaniuk, a lépcsőn mászástól az könnyed
futáson, ugráláson át a biciklizésig.
Létezik átlagos fejlődési skála, amely
mutatja, mennyi idős korában nagyjából hol kell tartania egy kisgyermeknek, mit
kell tudnia megcsinálni. Ugyanakkor mindig vannak gyerekek, akiknél megkésett a
mozgásfejlődés (akár egy-két hónappal), de ebből semmi hátrányuk nem származik.
Nem minden baba fejlődik egyforma ütemben. Ám a mozgáskoordináció miatt a
kúszást és a mászást gyakorolni kellő ideig igen fontos. A kisbabakori
mozgásfejlődés elmaradásából éppenséggel különböző gondok adódhatnak, figyelem-
és tanulási zavarok, valamint mozgászavarok is.Bizonyos rizikófaktorok esetén
fontos a fokozott odafigyelés - a mozgáskoordináció fejlesztésére is szükség
lehet.A mozgásnak igen kiemelt szerepe van abban, hogy egy gyermek
fejlődhessen, képességei megfelelően kibontakozhassanak.Mi számít
mozgásfejlődési zavarnak? Óvodáskorban két gyakori mozgásfejlődési zavar
figyelhető meg.
Egyik a túlmozgékonyság (hipermobilitás), a másik pedig a
mozgásgátoltság.A hipermobilitást mutató gyermek gyorsan mozog, sőt kapkod.
Mozdulatai olykor céltalanok, kézügyessége is fejletlen, melyhez gyakran
kapcsolódik beszédfejletlenség. A mellőzött, elhanyagolt gyerekeknél gyakori
megnyilvánulási formák ezek. Mozgásgátoltság esetében éppen a fordítottjáról
van szó, de a kiváltó okok hasonlóak.Negatív emberi kapcsolatai miatt a
kisgyermek nem mer környezete felé nyitni és a mozgásos megismerési folyamatai
is gátlások közé szorulnak, mozgásfejlődése pedig szinte leáll. A mozgáskoordinációs
zavarok mögött az észlelés zavarai állnak, a gyermek nem megfelelően dolgozza
fel a környezetből érkező ingereket, nem működnek jól az érzékszervi
asszociációi.A mozgáskoordinációs zavarokkal foglalkozni kell. A megfelelő
mozgáskoordináció ún. alapozó mozgásterápiával érhető el. A koordináció során a
mozdulatokat úgy rendezik össze, hogy a gyermek részéről megfelelő válaszként
szolgáljanak a különböző ingerekre.Ha az alapvető mozgáskészségek hiányoznak, a
gyermek nem mozog eleget, könnyen kialakulnak a koordinációs zavarok. A
mozgáskoordinációs zavarral küzdő gyermek nagyobb mozgásai is koordinálatlanok,
így a finommozgásokat nagyon nehéz megoldania.
Ha hirtelen nyúlik meg egy csemete, az szintén okozhat mozgászavart, de
csak átmenetileg.A mozgáskoordináció fejlesztése mindig az életkori
sajátosságokat veszi alapul. Ezeknek megfelelően választják ki a szakemberek
azokat a mozgásformákat, melyeket a gyermek szinte játszva gyakorol és
elsajátít, miközben fejlesztik a mozgását.Tapasztalatok szerint nem mindig a
sok energia befektetést igénylő mozgások a célraezetőek. Fontos, hogy a
gyakorlatok legyenek játékosak és élményt jelentsenek a gyermeknek, valamint
hogy mérhető is legyen a javuló mozgáskoordináció. Fontos, hogy a gyermek pár
próbálkozás után jó eredményt érjen el, sikerélménye legyen, ennek megfelelően
kell kialakítani az oktatás körülményeit is. Nem baj, ha eleinte tesznek az
oktatók engedményeket.Az ellazulás mindig nagyon fontos szempont - hiszen ez az
izmok tónusának enyhítésével megszünteti a merev, a „darabos” mozgást. Ha képes
egy gyermek ellazulni, akkor nemcsak mozgáskoordinációja javul jelentősen, de
energiát is megtakarít, valamint a mozgást tökéletesebben hajtja végre.A
mozgáskoordinációt fejlesztő gyakorlatok között vannak természetes gyakorlatok.
Ezek legtöbbje kiválóan használható a mozgásfejlődésre, lényegük, hogy ne a
megszokott módon hajtsák őket végre. Például a gyerekek gerendán feladatokat
végeznek, padon járnak, vagy a bal kezükkel dobnak, amennyiben jobb kezesek.
Vannak
határozott formájú gyakorlatok is, melyek nagyobb figyelmet igényelnek. Ezek
során olyan gyakorlatokat kell végezni, melyek tempóváltoztatást igényelnek,
vagy egy mozdulat végrehajtását a tükörből, kézben tartható különféle szerek
variálását. Mozgáskoordinációt lehet fejleszteni például labdás és labda
nélküli edzésekkel, de akár mondókákkal is, melyekbe mozgások is vegyülnek
(törzsnyújtás, törzskörzés, guggolás, stb.)Kiváló mozgásfejlesztő hatása van az
olyan gyakorlatoknak, melyek gyorsaságot illetve erőt is fejlesztenek, ilyenek
például a különféle tornaórai játékok. Már ismert, megtanult mozgásokra épülnek
az újabb mozgások - ez fontos a mozgásfejlesztés során. Lényeges a gyermekek
mozgásfejlődése során az is, hogy egyszerre haladjanak a mozgástanulással és az
erőfejlesztéssel, akármilyen mozgás- vagy sport keretein belül tanulja ezeket.
Így a két képesség egymással párhuzamosan erősödik.A mozgásfejlesztők között
különböző képzettségi szintű szakemberek vannak - az óvó- és tanítói képzéstől
az edzői illetve a rekreációs képzettségig.
Forrás: napidoktor.hu
0 Megjegyzések