A világátlaghoz képest Magyarországon még mindig kedvetlenek
az eladók. Karafiáth Orsolya különvéleménye.
A hír: A magyar ügyfélkiszolgálók átlagon felül
teljesítenek, de keveset mosolyognak – ez derül ki egy kétmillió válaszadó
részvételével készült nemzetközi kérdőíves felmérésből. Magyarországon a
vizsgált esetek 90 százalékában üdvözölték a vevőket. A vendéglátó és a
pénzügyi szektor áll az élen, a szállítmányozásban és a kormányzati szektorban
dolgozók mosolyognak a legkevesebbet, köszönés tekintetében pedig az autóipar
és a kiskereskedelem marad le.
Karafiáth Orsolya véleménye: Még főiskolás voltam, amikor
nyári munkát keresvén barátnőmmel egy belvárosi butikban kötöttünk ki mint
eladók. A felkészítő beszélgetésen az első pontok között szerepelt, hogy a
tulajdonos a lelkünkre kötötte: minden egyes vevőre mosolyogjunk szélesen, és
ez a mosoly akkor se görbüljön lefelé, és ne váltson át vicsorgásba, ha a
kedves vevő már a huszadik ruhát – ami láthatóan nem fog felmenni rá – kéri be
tőlünk a próbafülkébe, illetve ha messziről süt róla, hogy csak beugrott, de
nem fog vásárolni. Kérte, teremtsünk mindig jó hangulatot, hogy egyszerűen
bárkinek legyen kedve betérni hozzánk, illetve visszatérni később. Én kissé
kreatívan értelmeztem a feladatot, aminek egy héten belül kirúgás lett sajnos a
vége. Néha bebújtam a ruhakonzol mögé, és amikor láttam, hogy valaki elmerül a
válogatásban, kipattantam, mint nyúl a cilinderből – persze szélesen
mosolyogtam közben. Volt, aki hatalmas hahotában tört ki, volt, aki megrémült.
Botrány nem lett volna a dologból, ha egyszer nem a tulajt
tréfálom meg ezzel. Bejött a boltba, látta, sehol nem vagyok. Én ott kuncogtam
két batikolt maxi rejtekében, nem láttam az arcát. Utána viszont igen: nos,
abban nem volt köszönet. Ez persze extrém példa, de engem nagyon le tud
lombozni, ha nyúzott, kedélytelen, fancsali arcú eladóval találkozom. Tegnap
éppen cipővadászaton voltam a városban, és betértem egy vonzó kis helyre.
Hatalmas tábla hirdette kedvenc szavamat: akció. Tetszett is egy fekete-fehér
cipőcske, kérdeztem, az le van-e értékelve. Ilyen undort emberi arcon még nem
láttam. Az addig is igen mísz hölgy ajka lefittyedt, közölte, hogy nem, az
teljes árú. Tekintetéből kiolvastam: ha nem tetszik, máshol biztosan találok
olcsóbb cipőket is. Úgy fordultam ki, hogy tudtam: na ide többé nem jövök. (Nem
sokkal arrébb viszont vettem két pár cipőcsodát is – még drágábban is, mint ott
kínálták a másikat...)
Egyszerűen elveszi az ember kedvét a rossz hozzáállás.
Tegnap még egy harisnyaboltba is bementem, ahol két vidám lány mutatta végig
sorban a modelleket, kedvesen és segítőkészen, holott előre leszögeztem, hogy
csak egyet fogok vásárolni. (Ma amúgy visszamegyek a kékért is.) Sajnos nem
csak a boltokban, ügyintézésnél hiányzik a mosoly, a kedvesség. Általánossá
vált a rosszkedv, a levertség – egymásról tapasztjuk át, terjed, mint valami
betegség. Holott inkább arra kellene ügyelnünk, hogy megtaláljuk a munkánkban a
jót, és arra koncentráljuk. Életünk nagy részét munkával töltjük. Tényleg arra
vágyunk, hogy életünk nagy részét valahogy, akárhogy, fogakat összeszorítva
kibekkeljük csupán?
Forrás: nlcafe.hu
0 Megjegyzések