A legutóbbi, 2010-es expedíció két látványos eredménye: interaktív
térkép a roncsok helyszínéről és virtuális merülés a száz éve elsüllyedt
Titanichoz.
Az 1912. április 14-én elsüllyedt Titanic roncsait több mint húsz éve, 1985-ben fedezte fel a Woods Hole Oceanográfiai Intézet (WHOI) és a francia IFREMER expedíciója.
A WHOI a legutóbbi, 2010-es kutatásokban is főszerepet játszott. Ezek
részletes eredményeit a napokban tették közzé többek között az RMS Titanic honlapon, valamint a National Geographic folyóiratban.
A WHOI még 1986-ban indított egy újabb expedíciót, de akkor csak
elnagyoltan tudták feltérképezni a hajóroncs elhelyezkedését, és az
akkori fényképek minősége meg sem közelítette a mostaniakét (lásd
korábbi cikkünkben: Ilyenek az eddigi legjobb képek a Titanic roncsairól).
A hajó orrának háromdimenziós rekonstrukciója. A képeket a National Geographic magazin legújabb száma mutatja be (Forrás: 2012 RMS Titanic, Inc. Produced by AIVL, WHOI)
A tengerfenék feltérképezésére használt, kötéllel vontatott eszközök
csak a kezdetet jelentették a Titanic roncsának vizsgálatában. A 2010-es
expedíción már bevetették az időközben kifejlesztett, a felszínhez
vezetékkel kapcsolódó távirányítású járműveket (ROV - remotely operated
vehicle) és a teljesen önállóan dolgozó robot-tengeralattjárókat (AUV -
autonomous underwater vehicle). A legújabban kifejlesztett hibrid
távirányítású jármű (HROV) már két üzemmódban - távirányítva és önállóan
is képes működni. A HROV az óceánok legmélyebb árkaiban is képes
közlekedni.
A 2010 kutatások fő célja a teljes hajóroncs
feltérképezése és a lehető legrészletesebb képek elkészítése volt.
Ezeket digitális részletfelvételekből állította elő a WHOI keretén belül
működő Advanced Imaging and Visualization Laboratory (AIVL),
amelynek vezetője az 1985-ös és az 1986-os expedícióban is részt vevő
Bill Lange. Az AIVL azokat az optikai és szonárképeket használta a nagy
felbontású 3D képek megalkotásához, amelyet a mostani kutatások során
készített egy speciálisan felszerelt ROV és két AUV készített.
A tat felülnézetből. A képeket a National Geographic magazin legújabb száma mutatja be (Forrás: 2012 RMS Titanic, Inc. Produced by AIVL, WHOI)
A járművek nagy területek feltérképezésére alkalmas szonárokat
(hangradarokat) és fejlett 3D-s kamerarendszereket vittek magukkal a
több mint 3800 méteres mélységbe. Noha az egyedi robotrendszerek is
feltártak új információkat a Titanic egyes darabjairól, az igazi
szenzációt a képek összeillesztésével kapták a kutatók. Először
láthatták átfogóan a roncsok helyszínét.
A képek alapján pontosan lehetett rekonstruálni a hajó elsüllyedését. A National Geographic magazinban
közölt ábrasorozaton láthatjuk, hogy a hajó kettészakadása után az
orr-rész gyorsan és egyenesen süllyedt lefelé, míg a tatrész lassabban,
csigavonalban merült el. A két rész egymástól 600 méterre fekszik a
tengerfenéken, 4000 méteres mélységben.A becsapódás ereje olyan nagy
volt, hogy a hajó elsüllyedését okozó sérülést nem is lehetett
megvizsgálni, olyan mélyen ágyazódik az orrész a fenékbe. A
becsapódáskor a Titanic számos kisebb alkatrésze is letörött, és több
négyzetkilométeres területen szóródott szét.
Térkép a tengerfenékről: nagyjából a kép középen a tat látható, attól balra, egy sötétebb folttal körülvéve pedig az orr. A kép nagyobb méretben megtekinthető itt. A felvételeket a National Geographic magazin legújabb száma mutatja be (Forrás: 2012 RMS Titanic, Inc. Produced by AIVL, WHOI)
A tenger alatt gyűjtött adatokból az AIVL több mint 250 mozaikképet
állított össze. Elkészítette a hajó és a hajótörés helyét körülvevő sok
ezer tárgy átfogó képét. A kutatók összehasonlították a most készült
képeket a 25 évvel korábban készítettekkel. Ez egyedülálló alkalmat
teremtett nemcsak a hajó változásainak, hanem a mélytengeri ökoszisztéma
fejlődésének felmérésére is.
"Nagyon kevés olyan hely akad az óceán fenekén, amelyről 25 évre
visszamenőleg követni tudjuk a történéseket, és ez a tanulmány segít a
szakembereknek megérteni a roncsok hosszú távú sorsát" - mondta Lange.
"Jobban megismerjük a hajóroncsoknál uralkodó körülményeket, a
korróziótól a mikrobiális tevékenységig."
A Titanic katasztrófája ma elkerülhető lenne
A jéghegyek ma sem veszélyeztetik kevésbé a hajózást, de 1913 óta az International Ice Patrol (IIP
- Nemzetközi Jégőrjárat) figyeli állandóan változó helyzetüket az
Észak-Atlanti-óceánon is. A szolgálat napi jéghegyelemzést ad ki, amely
alapján a hajókapitányok friss információkat szereznek az útvonalukba
sodródó jéghegyekről, és szükség esetén időben megtehetik az elkerülő
manővereket.
A hajók fedélzetén elhelyezett radar is megkönnyíti a jéghegyek
elkerülését, és már a nyílt tengeren is online elérhetővé váltak a
műholdas felvételek. Hiába azonban a legmodernebb technika, ha a
kapitány vagy a személyzet súlyos hibákat követ el, amilyet például a
közelmúlt hírhedt hajókatasztrófája, a Costa Concordia esetében. A
szakemberek ennek ellenére egybehangzóan úgy vélik, hogy a hajók sosem
voltak még olyan biztonságban a tengeren, mint napjainkban, legalábbis
ami a Titanicéhoz hasonló baleseteket illeti.
Forrás: [origo]
0 Megjegyzések