Sorsdöntő események tökéletes összhangja okozta a Titanic egy
évszázaddal ezelőtti katasztrófáját, állítja egy tanulmány, amely
matematikai és fizikai jelenségek sorozatát sejteti a tragédia mögött. A
szerző szerint a belfasti hajógyárban használt rossz minőségű szegecsek
és a hajó 60 százalékának vízzel való elárasztása még nem vezetett
volna a luxushajó elsüllyedéséhez. A karibi térség éghajlata nagyban
hozzájárulhatott a katasztrófa bekövetkeztéhez.
A Southamptonból New Yorkba tartó első, végzetes útján a gőzös 1912.
április 14-én éjjel 23.40-kor az Atlanti-óceán északi részén
nekiütközött egy jéghegynek. A hajó három órán belül lesüllyedt a 4 ezer
méteres mélységbe, a 2224 utas és személyzet kétharmada került a
hullámsírba.
Vajon az elsüllyeszthetetlennek hitt luxushajó normális esetben tovább
maradt volna a felszínen, a halálesetek számát tovább lehetett volna
csökkenteni, ha a mentőhajó hamarabb érkezik a helyszínre? „A Titanic
rejtélyének az igazi kérdése a következő: hogyan süllyedhet el egy 46
ezer tonnás hajó ilyen gyorsan?” – tette fel a kérdést Richard Corfield
író a Physics World legfrissebb számában. A hajó strukturális
hiányosságait és az 1912. április 14-i eseményeket mélyebben
megvizsgálva Corfield megállapította: „nem egyetlen dolog esküdött össze
a Titanic ellen. Ez egy klasszikus dominóelv lehetett” – mondta a Discovery Newsnak.
Az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában végzett vizsgálatok szerint
több körülmény okozta a több száz ember életét követelő katasztrófát: a
Titanic túl gyorsan ment, Edward J. Smith kapitány nem figyelte a
jéghegyeket, továbbá nem volt elég mentőcsónak a fedélzeten. A
vizsgálatok további részletekre derítettek fényt, például az
árbockosárban nem volt távcső, illetve az SS Mesaba brit kereskedőhajó rádiósai nem megfelelően adták át a később sorsdöntőnek számító figyelmeztetéseket a jéghegyről.
„A Mesaba megadta a jéghegy pontos helyét, de ez körülbelül este
21.40-kor történhetett, 75 kilométerre a Titanic elsüllyedésének
helyszínétől” – írta Corfield. Az üzenet így szólt: „Nagy méretű
jéghegyet, vagyis egy jégmezőt láttunk. Az idő tiszta” – amit a
Titanicon „nem sürgős ügynek” értelmeztek, mivel az nem volt ellátva az
MSG (Masters' Service Gram) előtaggal, ami viszont szükségessé tette
volna a kapitány személyes beavatkozását.
A Titanic 1912-ben a világ legmodernebb hajója volt, a legújabb
technológiai újításokat alkalmazták rajta, bár néhány beépített anyagról
az építése során kiderült, hogy nem megfelelő. Például a rosszul öntött
kovácsoltvas szegecsek okozták az acéllemezekből álló hajótest
széthullását. Corfield két szakembert is megemlít művében. Tim Foecke,
az amerikai National Institute of Standards and Technology és Jennifer
Hooper McCarty, a szintén amerikai Johns Hopkins University munkatársai a
2000-es évek közepén készítették el saját elemzésüket a Titanic
születési helyéül szolgáló belfasti hajógyár feljegyzései alapján.
„Foecke és McCarty megállapították, hogy a Titanic elején és a hátsó
ötödén lévő szegecsek jó minőségű acélból készültek, bár nem a
legjobból, és kézzel illesztették be őket” – írta Corfield. Ezek a
szegecsek olcsóak voltak, azonban a szennyeződési koncentrációjuk,
vagyis salaktartalmuk meglehetősen magas értéket mutatott. Laboratóriumi
vizsgálatok kimutatták, a szegecsek feje különösen érzékeny a különböző
fizikai nyomásokra, és hamar eltörnek, ami a hajótest "kibomlását"
eredményezi.
„Az ütközés matematikája és fizikája szerint, ha hat rekeszt elöntött a
víz és már csak négy maradt, akkor még nem süllyed el a hajó” –
magyarázta Corfield. Azonban az éghajlat is hozzájárult a katasztrófa
bekövetkeztéhez. Amikor a karibi térség időjárása a szokásosnál
melegebb, a két felszíni tengeri áramlat kölcsönhatásba lép – a
Golf-áramlat találkozik a gleccsereket szállító észak-atlanti
Labrador-áramlattal –, valamint amikor a rendkívül magas dagály három
hónappal korábban érkezik, a koncentrált jéghegyek egyfajta
tankcsapdákként működnek.
Corfield arra a következtetésre jutott, hogy a szerencsétlen
körülmények egész láncolata vezetett a Titanic pusztulásához. „A világ
legjobban előkészített terve sem tud kiküszöbölni minden olyan tényezőt,
amely negatívan befolyásolhatná egy bonyolult gép tervezését és
működtetését. Néha elegendő az egyéni tényezők együttállása ahhoz, hogy
az események addig a pontig bonyolódjanak, ahonnan már nincs visszaút,
és a tragédia már nem hárítható el” – mondta.
forrás: mult-kor.hu
0 Megjegyzések