Az előzetes várakozásoknak megfelelően alakul a karácsony előtti bevásárlási szezon az áruházakban: az egész évben tapasztalt fogyasztásnövekedés átlagosan 4-5 százalékkal pörgeti fel a decemberi eladásokat. Az adventi vasárnapokon viszont nem dübörögtek úgy a boltok, mint ahogy arra a kötelező hétvégi pihenőnapot ellenzők számítottak, ami arra utal, hogy a családok alkalmazkodtak a márciusban bevezetett nyitvatartási rendhez. Az elkövetkező napokban az élelmiszerüzletekben várható a legnagyobb tolongás.
Míg a bronz- és ezüstvasárnapon kevésbé, az aranyvasárnap hétvégéjén meglódult a friss fogyasztási cikkeket, élelmiszereket kínáló üzletek forgalma is, miközben az utolsó pillanatra hagyott ajándékbeszerzések miatt az iparcikk-kereskedőknél is gőzerővel kattog az online kassza. Tegnap szinte az összes fővárosi bevásárlóközpontban, illetve a hipermarketekben is érzékelhető volt az átlagos hétfői forgalomhoz képest jóval élénkebb látogatottság, ami a várakozások szerint szenteste napjáig fokozódni fog.

A napi cikkeket kínáló láncok azonban eddig úgy tapasztalták, az adventi időszakban hiába voltak ismét nyitva az üzletek vasárnaponként, a vásárlók már átálltak az új nyitvatartási rendre. Bronz- és ezüstvasárnapon nem sikerült a korábbi vasárnapi forgalmat produkálniuk: továbbra is a pénteki és a szombati napokon látogatott el több vevő a nagy áruházakba. Aranyvasárnap körül, illetve december második felében azonban már a szokásos karácsonyi roham éreztette hatását az üzletekben, óvatos becslések szerint a tavalyi azonos időszakhoz képest 3-4 százalékkal nőtt az értékesített termékek mennyisége.

– Akár a 950 milliárd forintot is meghaladhatja a decemberi forgalom, ami kiváló eredmény a korábbi évekhez viszonyítva – mondta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Vámos György kiemelte, az új nyitvatartási rend szerint szenteste napján a korábbi évek 14 órai zárásához képest idén már 12 órakor bezárnak az áruházak, amelyek közül eleve csak a napi fogyasztási cikkeket kínáló üzletek tarthatnak nyitva. Az iparcikkeket kínáló boltoknak már holnapután véget ér a karácsonyi bevásárlási szezon, az egy nappal korábbi zárás ugyanakkor egyáltalán nincs negatív hatással az idei bevételekre.

A főtitkár rámutatott: az élelmiszer-értékesítés idén eddig 3-4 százalékkal nőtt, az iparcikkek piaca pedig jelentős, 6-8 százalékos bővülést produkált. Az üzemanyagtöltő állomások 8-10 százalékos éves szintű forgalomnövekedésével együtt mindez arra enged következtetni, hogy az év utolsó hónapjában a forgalom messze felülmúlja a már tavaly karácsonykor is tapasztalt erős forgalmat.

A kiskereskedelem 2013 óta folyamatosan nő, így például tavaly is hat százalék feletti ütemben bővült a piac az ünnep előtti bevásárlási szezonban, az éves növekedési dinamika öt százalék volt. Idén összességében 5-6 százalékos növekedéssel számolnak a hazai kiskereskedelemben működő cégek. – Ez erős karácsonyi szezon, ezt mutatják a vállalkozások jelzései, illetve a statisztikákból is ez következik, habár nem minden kereskedő találta meg egységesen a számítását. Az átlagosnak mondott, 5 százalék körüli forgalomnövekedés a nagy vásárlótömegek által látogatott láncok egységeiben jellemző – jegyezte meg Vámos György.

Bár az aranyvasárnapi hétvége forgalmi adatait még nem összesítette az Auchan áruházlánc, lapunkkal tegnap azt közölték: egész évben tapasztalták a fogyasztási kedv növekedését, ennek megfelelően a karácsony előtti bevásárlási szezon is jól alakul – a friss élelmiszerek, szezonális termékek tekintetében a szenteste előtti napok forgalmát is beleértve. Az OKSZ decemberre szóló kiskereskedelmi prognózisát a vállalat is reálisnak tartja – jelezte a francia tulajdonú áruházlánc.

A Tesco az éves forgalom ötödét produkálja novembertől az év végéig, ez a korábbi évek adatai alapján azt jelenti, hogy az idén 140-150 milliárd forint körüli bevételt érnek el a karácsonyi szezonban. Ez ugyanakkor még nagyobb összegre rúghat az online vásárlások idén tapasztalt, ugrásszerű gyarapodása miatt. Lapunkat több tescós áruházi vezető arról tájékoztatta: arra számítottak, hogy az adventi időszakban az értékesítéshez nagymértékben hozzájárul a vasárnapi nyitvatartás, ezt azonban a bronz- és az ezüstvasárnapon nem tapasztalták, december első felében változatlanul pénteken és szombaton volt jellemző az erős forgalom.

A CBA üzletlánc kommunikációs igazgatója, Fodor Attila is arról számolt be: számottevően nem tett rá a decemberi vasárnapi nyitvatartás a tavalyhoz képest egyébként erősebb vásárlóerőt mutató ünnepek előtti értékesítésre. A jellemzően napi cikkeket, élelmiszereket, alapanyagokat kínáló magyar hálózat egységeiben az ünnepek előtt jelentősen nő az eladott termékek mennyisége. – Főként a nagyobb hozzáadott értékű kategóriába tartozó, minőségi termékek keresletében érzékelünk erős bővülést az idén, különösen a Príma üzleteinkben tapasztalunk a tavalyihoz képest is számottevő forgalmi emelkedést – tette hozzá Fodor Attila.

Forrás: Magyar Idők