Mi lehet, ami a genetikán kívül még befolyásolja gyermeke intelligenciaszintjét? Természetesen a megfelelő táplálkozás, védelem a különféle mérgező anyagoktól, rengeteg játék és testmozgás mind hozzájárul a gyermeki intelligencia fejlődéséhez, ám valóban fejleszthető az IQ?
A legtöbb szakember egyetért abban, hogy intelligencia-mérés
helyett inkább segítenünk kell a gyermeknek elérni értelmi képességeinek
határát, a lehető legkevesebb stresszel. Meglepő lehet, de egyik szakember sem
említi a villogó játékokat, számítógépes programokat vagy a legújabb Baba
Mozart-videót, mint intelligencia-fejlesztő eszközt.
Hogyan fejlődik a gyermeki agy?
A méhen belüli időszaktól számítva négyéves korig robbanásszerű
ütemben nő a gyerekek agya. Tulajdonképpen a felnőtt agyméret 90%-t eléri, még
mielőtt oviba kerülnének. A gyors növekedésnek eme időszaka ideális a
tanuláshoz.
Nem szabad azonban megfeledkeznünk arról, hogy az agy
fejlődése nem áll meg négyéves korban. Végig a gyermekkor folyamán, sőt, még a
korai felnőttkorban is fejlődik, és egyre összetettebb lesz. Sajnos, a korai
agyfejlődés mértékéről hallva nagyon sok szülő bepánikol, és azonnal beiratja
gyermekét mindenféle iskola-előképző, fejlesztő foglalkozásra.
Egyre elterjedtebb hiedelem a szülők körében, hogy ha
csemetéjük gyorsan és korán tanul, később is előnyben lesz a többiekhez képest.
Elfelejtik, hogy a gyereknek legjobb a saját ritmusában tanulni.
Általánosságban elmondható, hogy azoknál, akik a korai években kimagaslóak,
mire iskoláskorba lépnek, lelassul a teljesítmény, és a többiek utolérik őket.
A korai évek nagyon fontosak, de ebben az esetben is igaz a
mondás, hogy csak erős alapokra lehet építeni-állítják a gyermekpszichológusok.
Az érzelmek fontossága
Ön tudta? - Mi is az
IQ?
Intelligence quotiens, magyarul: intelligenciahányados,
értelmességi hányados. Egy olyan viszonyító szám, amelynek segítségével
kimutatható az, hogy a vizsgált személy pillanatnyi értelmi képessége és az
azonos életkorú, átlagos értelmi képességekkel rendelkező személy szellemi
teljesítménye között milyen mértékű pozitív vagy negatív eltérés tapasztalható.
Az emberi intelligencia fokát az adott életkorban általában megkívánható
feladatok, legtöbbnyire tesztek megoldásával lehet felmérni. A vizsgált személy
a tesztek megoldása során olyan feladatok megoldására van kényszerítve,
amilyenekkel korábban nem találkozott.
Az egyik legfontosabb dolog, ami segíti gyermeke
intelligenciájának fejlődését, a szoros korai kötődés a szülőkhöz, gondozóhoz.
Mindez meghatározó a későbbi érzelmi, szociális és értelmi fejlődés
szempontjából.
A szoros, érzelemgazdag kapcsolat az egész gyermekkor során
nagyon fontos, ám a korai időszakban kifejezetten nagy szerepe van. Egyik módja
annak, hogy ráhangolódjon gyermekére, a szemkontaktus és az értő figyelem. Ha
csak úgy tesz, mintha figyelne, azt gyermeke gyorsan megérzi, és lassan
leszokik a mesélésről. Kifejezheti figyelmét arcmimikával, gesztusokkal,
hangszínével és egyéb nonverbális jelekkel. Mikor már nagyobb a gyermek,
legjobb, ha érdeklődünk, hogyan telt a napja.
Az önhöz való kötődés segíti gyermeke értelmi fejlődését,
hiszen azért kezdenek tanulni, mert ez fontos azok számára, aki nekik fontos.
Nem véletlen, hogy mikor egy gyerek nem érzi magát biztonságban, sérül a
tanulási készsége is.
Az amigdala egy olyan rendszer az agyban, mely az érzelmeket
szabályozza. Mikor egy gyermek veszélyben érzi magát, az amigdala egy olyan
reakciót vált ki, mely során az érzelmek legyőzik a racionális gondolatokat
azzal, hogy mintegy zárolják az agy gondolkodó részeit. A korai, illetve
hosszan tartó stressz a gyerek életében változásokat okozhat az agyban, mely során
sokkal érzékenyebbé válnak a stresszre és kevésbé fogékonyak lesznek a
tanulásra. A szoros, szerető kapcsolat megóvhatja gyermekét mindettől.
Tapasztalás
Az agy az egyetlen olyan szervünk, mely tapasztalás hatására
képes változni szerkezetében és fiziológiájában. Pszichológusok szerint a
legjobban tapasztalás útján tanulunk. Egy gyerek önkéntelenül is megtanul
számolni és mérni miközben segít a hozzávalók összeállításában a sütéshez,
szögeket szortíroz a madáretető építéshez, vagy bevásárlásnál a zöldségeket
leméreti, a visszajáró pénzt megszámolja.
A legjobb tanítómester még ma is a való élet, hiszen hiába
vannak modern TV műsorok és videó-játékok, azok a gyerekeket passzívvá teszik,
és megfosztja őket az igazi kapcsolatoktól, ami pedig fontos lenne az értelmi
fejlődés szempontjából.
Játékok
Tudjuk, hogy a változatos ingerek jót tesznek az
agyfejlődésnek. A gyerekeknek szükségük van különféle színekre, anyagokra,
tapasztalatokra, ám nem kell, hogy ezeket mind egyetlen "szuper"
játék nyújtsa. Nincs szükségük a zenélő-sípoló-villogó játékokra, hiszen a
legtöbbet a szülőkkel való interakciókból és az ő reakcióikból tanulnak. Ezen
kívül az lesz számukra is érdekes, ami a szülőknek is az!
Ki az okos és ki
nem?
Egy IQ-felmérés mindazokat a személyeket, akik csak 70 vagy
annál kevesebb pontot értek el, értelmi fogyatékosoknak tartja.
Az átlagos értelmi képességű személy maximum 130 pontot
érhet el.
E fölötti pontszám elérése már kiemelkedő intelligenciát
feltételez. A zseni akár 175 pontot is elérhet.
Ma a maximális IQ-pontszám megközelítőleg 200, de egyeseknél
- elvben - ennél magasabb is előfordulhat.
Gondolkodásmód
A Stanford Egyetem pszichológusai által végzett kísérlet azt
mutatja, hogy a gondolkodásbeli különbség nagyban befolyásolja a gyerekek
tanuláshoz való viszonyát, így értelmi fejlődését is. Azt tapasztalták, hogy
azok a diákok, akik úgy gondolják, az intelligencia fix, önbecsülésüket úgy
próbálták megőrizni, hogy csak azt csinálták, amiről tudták, hogyan kell jól
csinálni. Nem akarták kockáztatni a róluk kialakult "okos gyerek"
képet.
Ezzel ellentétben, azok, akiket vonz a változás, még akkor
is azon gondolkodnak, mit kéne másképpen tenni legközelebb, ha történetesen a
próbálkozásaik elején esetleg kudarcot vallanak. Mivel az agy használat során
egyre fejlettebb, minél többet gondolkodik a gyerek, annál okosabb lesz.
Az erőfeszítések értékelése
Kutatások bebizonyították, hogy ha a szülő túl sokat
hangsúlyozza, hogy a gyermeke milyen okos, az gyakran visszaüthet, hiszen ezzel
azt az üzenetet közvetítik, hogy az intelligencia nem más, mint természet-adta
tehetség. Sokkal hasznosabb, ha azt hangsúlyozzuk, hogy eredményeket csak
kemény munkával lehet elérni.
Ha dicsérni szeretné gyermekét, mindig a kitartását,
erőfeszítéseit, ötleteit dicsérje.
Koncentráljon a tanulás folyamatára, ne pedig a jegyekre! Azok, akik komolyabb
erőfeszítés nélkül érnek el jó jegyeket, hajlamosak azt hinni, hogy az
"jár" nekik. Azonban később, mikor a sikerek már nem jönnek olyan
könnyen, nemcsak az önbizalmukat, hanem a tanulás iránti érdeklődésüket is
elveszítik.
Természetesen mindannyian más képességekkel születünk, de
az, hogy egyeseknek több tehetség jutott, nem jelenti azt, hogy mások nem
fejleszthetik a saját képességeiket! Feltétlenül fontos, hogy a szülők számára
érték legyen a tanulás, fejlődés, erőfeszítés és rugalmasság. Gyermekeik ezt az
értékrendet fogják magukévá tenni, és előnyeit egy életen át élvezik majd.
Forrás: webbeteg.hu
0 Megjegyzések