A magyarok mindössze 33%-a tudja eldönteni, hogy zsír-,
cukor- vagy sótartalom alapján melyik termék egészségesebb, messze lemaradva
Kanada vagy Nagy-Britannia mögött.
A Consumers International és a Tudatos Vásárlók Egyesülete
nemzetközi felméréséből az is kiderül, hogy sokat javít a fogyasztók helyzetén,
ha színkódos jelölés van a termékcímkén. Így már a tesztelők több mint 90%-a ki
tudta választani az alacsonyabb zsír-, cukor- vagy sótartalmú terméket.
Napjainkban közel kétszer annyi csomagolt élelmiszert
vásárolunk, mint tíz évvel korábban. Ez csak 2012-ben 2.200 milliárd dollár
értékű bevételt generált a világ élelmiszeripari cégeinek, és bár közvetve, de
szintén nem kevés kiadást az egészségügynek szerte a világon.
A Consumers International kilenc országra kiterjedő
nemzetközi felmérése, amelyben Magyarország is részt vett, rámutatott arra,
hogy egyértelmű jelölés hiányában a fogyasztóknak csak kevesebb, mint fele
tudja megítélni, hogy az adott termék mennyi zsírt, cukrot vagy sót tartalmaz.
A felmérésben résztvevő fogyasztóknak a saját országukban közismert
termékek fotóit mutatták jelzőlámpás (színkódos) jelöléssel és egyszerű
táblázatos INBÉjelöléssel. A fogyasztóknak ez alapján meg kellett mondaniuk,
hogy az adott termék alacsony, közepes vagy magas zsírtartalmú-e, illetve, több
termék esetén melyik az egészségesebb választás.
A jelzőlámpás jelölés szembetűnően sokat segített a
válaszadásban, hiszen míg a színjelölés nélküli termékeknél a válaszadók
kevesebb mint 50%-a tudta megítélni helyesen a termékek összetételét, a
jelzőlámpás tájékoztató feltüntetésével ez az arány 90%-ra nőtt.
Érdekes, bár nem túl pozitív ránk nézve, hogy a
magyarországi válaszadók a legrosszabban teljesítők között szerepeltek, amikor
a színkódos jelölés nem volt látható a terméken. A megkérdezettek mindössze
33%-a találta el, hogy melyik az egészségesebb termék, míg Kanadában 60%,
Nagy-Britanniában 50% volt a jó válaszadók aránya. Ebből is látszik, hogy
inkább csak vesszük és esszük a bolti termékeket, de nem sok ismeretünk van
róluk.
A kvíz célja az volt, hogy rámutasson arra, hogy a
vásárlóknak milyen kihívásokkal kell szembesülniük nap mint nap, ha
egészségesen akarnak étkezni.
A CI és tagszervezetei, közöttük a Tudatos Vásárlók
Egyesülete kérik az Egészségügyi Világszervezet (WHO) tagállamait, hogy a 2013.
május 22. és 26. között megrendezésre kerülő WHO ülésén ratifikálják és
valósítsák meg a WHO 2013-2020 Globális Akciótervét a Nem Fertőző Betegségek
Megelőzéséről. Hajtsák végre a táplálkozással kapcsolatos ajánlásokat, és
tegyenek további lépéseket annak érdekében, hogy megkönnyítsék a fogyasztók
átállását az egészségesebb táplálkozásra.
Beszédes számok
A WHO adatai szerint csak 2008-ban a világon bekövetkezett
halálesetek 63%-a, vagyis 36 millió elhalálozás jelentős része megelőzhető lett
volna a rizikófaktorok (dohányzás, egészségtelen táplálkozás, mozgásszegény
életmód, mértéktelen alkoholfogyasztás) csökkentésével.
Az egészségtelen életmódra visszavezethető leggyakoribb
halált okozó megbetegedések: érrendszeri megbetegedés (48%), rák (21%),
krónikus légúti megbetegedés (12%) és cukorbetegség (3,5%).
Az egészségesebb táplálkozással kapcsolatos globális célok:
- a lakosság
só bevitelének csökkentése 30%-kal,
- diabétesz és
elhízásos betegségek növekedésének megállítása,
- a magas
vérnyomás gyakoriságának csökkentése 25%-kal.
Az Akcióterv előkészített változata számos javaslatot
tartalmaz a tagállamok számára, amely segítheti a fogyasztókat az egészségesebb
táplálkozásra való átállásban:
· tápérték
jelölés a csomagolt élelmiszereken,
·
élelmiszergyártási technológiák átalakítása a zsír-, cukor- és
sótartalom csökkentése érdekében,
· zöldség- és
gyümölcsfogyasztásnövelése,
· a
technológia átalakítása a gyártás során keletkező transzzsírok
kiküszöböléséért,
· a WHO
ajánlásaink alkalmazása a gyerekeknek szóló reklámokban.
Forrás: gondola.hu
0 Megjegyzések