A Vasember 3-ban Robert Downey Jr. minden eddiginél
szórakoztatóbb Tony Stark, az akciójelenetek pedig újszerűek és
dinamikusak. Shane Black, aki egyszer már feltámasztotta Downey Jr.
karrierjét, most a Vasember-szériába is új életet lehelt.
Viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy film-franchise harmadik része
nagyobbat üt az elődeinél, vagy akár az, hogy különösebb okunk lenne
előre bízni abban, hogy jobb lesz a korábbi részeknél. A Vasember 3 kivétel: Jon Favreau az első, abszolút élvezhető Vasember-ét
egy zavaros, kétórás játékidejénél hosszabbnak érződő, ellaposodó
második résszel folytatta, ezért kifejezetten megörültem, amikor
kiderült, hogy a harmadik filmet már nem ő, hanem Shane Black csinálja.
Róla két dolgot érdemes mindenképpen tudni. Az egyik, hogy ő írta a
80-as, 90-es évek legszórakoztatóbb akciófilmjeinek és akciókomédiáinak
némelyikét (Halálos fegyver, Az utolsó cserkész, Utánunk a tűzözön), és hogy ő élesztette újra Robert Downey Jr. drogfüggőség miatt kisiklott karrierjét a 2005-ös Durr, durr és csók-kal.
Robert Downey Jr. a Vasember 3-ban |
Shane Blacket tehát az isten is arra teremtette, hogy
Vasember-filmet rendezzen: szuper érzéke van az akciójelenetekhez,
ironikus humora pont olyan, mint Tony Starké, és Downey Jr.-ral egyszer
már nyerő párost alkottak. Nos, nem kellett csalódnom, a Vasember 3 lényegesen jobb a második résznél, és lekörözi még az első filmet is.
A sztori nem sokkal a Bosszúállók vége után kezdődik: az
eseményektől kissé megzuhant Tony Stark (Robert Downey Jr.)
álmatlanságban, és mint kiderül, pánikbetegségben szenved, és ahelyett,
hogy barátnőjével, Pepper Pottsszal (Gwyneth Paltrow) töltené az idejét,
éjszakánként újabb és újabb Vasember-páncélokat fabrikál a
borospincéjében. Eleinte nem sokat törődik a Mandarin (Ben Kingsley)
nevű, lenyomozhatatlan eszközökkel robbantásokat végrehajtó terrorista
felbukkanásával sem, de amikor egykori biztonsági embere és barátja,
Happy (Jon Favreau kötelező cameója) az egyik robbantásban súlyosan
megsebesül, felveszi a kesztyűt. A cselekmény visszapillantással indul
egy 1999-es szilveszteri buliban, ahol Stark találkozott egy sánta
tudóssal (Guy Pearce) és összeszűrte a levet egy másik, lényegesen
szexibb tudóssal (Rebecca Hall), amiből hamar összeáll a kép, hogy ki és
hogyan robbantgat itt igazából.
Ben Kingsley a Vasember 3-ban |
Hogy tényleg jó kezekbe került a film, az elég hamar
bebizonyosodik, konkrétan akkor, amikor a Stark arrogáns
tévényilatkozatára reagáló Mandarin néhány helikoptert küld az
erődítményszerű, lenyűgöző luxuskérójához, és az egészet a levegőbe
röpíti úgy, hogy Stark és Potts alig élik túl a bulit. Parádés
robbantásokkal engem egyáltalán nem lehet megvenni, sőt, általában
ilyenkor kapcsolok ki, és kezdek egész máson gondolkodni, de Black olyan
dinamikusan rendezte meg a jelenetet, annyira behúzza a nézőt, hogy
maximálisan lekötötte a figyelmemet, és valószínűleg még a szívem is
gyorsabban kezdett verni.
Ez a lendület szerencsére a későbbi akciójelenetekben sem vész el. A
film érdekes újítása, hogy Tony Stark teljesen távirányíthatóvá tette a
Vasember-páncélt. Bárhol legyen is, megfelelő mozdulatra a páncél
darabjai odasüvítenek hozzá, és a testére rápattanva összeáll az
öltözet, de azt is megteheti, hogy a távolból irányítja az üres páncél
akciózását. Ezek aztán egy csomó olyan bravúros, újszerű akciójelenetet
tesznek lehetővé, amelyekhez hasonlókat az előző filmekben nem
láthattunk.
Robert Downey Jr. és Don Cheadle a Vasember 3-ban |
Stark pedig - problémáival együtt is - maradt az a
nyeglén szarkasztikus, sármos és hiú pasas, aki volt. Sokszor leírtuk
már, hogy Robert Downey Jr. milyen pompás választás volt erre a
szerepre, még Favreau sem titkolta, hogy részben zűrös múltja miatt
választotta a színészt az alkoholista playboy megformálására. Downey Jr.
az előző filmekben is szembetűnő élvezettel játszotta Starkot, de most,
a filmet nemcsak rendező, hanem társíróként is jegyző Blackkel párban
sikerült még több élettel megtölteni és még szórakoztatóbbá tenni a
figurát.
Robert Downey Jr. és Gwyneth Paltrow a Vasember 3-ban |
Starknak minden helyzetre jut egy szellemes fricskája,
amit akkor is odavet, ha éppen életveszélyben van, és úgy iszonyú menő,
hogy közben egy csomószor esetlen és bénáskodik is. Néha mintha
kifejezetten a Durr, durr és csók-beli szerethető balfácán
figuráját idézné meg. És végre a mellékszereplőkön is van mit fogni:
Pepper Potts már nemcsak fessen álldogál Tony Stark mellett, hanem
átélhető viszony alakul ki köztük, és valódi feladatot is ad neki a
forgatókönyv, a Mandarin a film végére minden idők egyik legmókásabb
főgonoszává válik, a komoly Rebecca Hall pedig furcsa módon nem lóg ki,
hanem váratlan drámai súlyt ad a jeleneteinek.
Rebecca Hall a Vasember 3-ban |
Black ezer aprósággal formálta a saját képére a filmet,
és bár egyáltalán nem lett hűtlen a Favreau-filmek Vasember-figurájához,
lehetséges, hogy a képregények keményvonalas rajongói kevésbé fogják
értékelni ezt a harmadik részt, amiben Tony Stark páncél nélkül, egy
szál pólóban, házilag barkácsolt fegyverekkel hatol be az ellenség
főhadiszállására, és többször vezéreli messziről a Vasember-páncélt,
mint ahányszor belebújik. Black rajongói viszont egész biztosan örülni
fognak az író jellemző poénjainak, és élvezettel fedezik fel az elszórt
utalásokat a korábbi filmjeire. Nekik elöljáróban talán elég csak annyit
mondani, hogy a film karácsonykor játszódik. Mikor máskor?
0 Megjegyzések