A rózsaszínhez hagyományosan a nőiességet, gyengédséget és lágyságot kapcsoljuk, épp ezért az egyik legcsajosabb szín. Hagyományosan. Kezd ugyanis átalakulni a rózsaszínhez való össztársadalmi hozzáállás. Néhány évvel ezelőtt, ha egy pasi rózsaszín ing vagy póló viselésére vetemedett, a puhány volt a legenyhébb jelző, amit kaphatott, csajok esetén viszont kifejezetten elvárás volt a rózsaszín, hiszen olyan nőies. Ma már egyre több férfi pompázik rózsaszínben, a karrierre vágyó nők viszont ódzkodnak a viselésétől, mert kevésbé veszik komolyan őket rózsaszínben.

Pasiknak előny, csajoknak hátrány

Úgy tűnik, a pasik nem járnak rosszul, ha rózsaszínbe bújnak, legalábbis erről tanúskodik egy nemrégiben végzett kutatás, melynek során 1500 hímnemű irodai dolgozót vizsgáltak. Az eredményekből kiderült, hogy azok, akik rendszeresen hordanak rózsaszín inget, átlagosan ezer fonttal többet keresnek, mint férfiasabb színekben pompázó társaik, emellett nagyobb valószínűséggel bonyolódnak munkahelyi kalandokba.

Nők részvételével nem végeztek ilyen kutatást, de több jel is arra mutat, hogy ha egy nő szeretné valamire vinni az életben, jobb, ha messzire kerüli a rózsaszínt ruhák és kütyük vonatkozásában is. A Grindstone című amerikai magazin például női cégvezetőket kérdezett arról, hogy miként vélekednek erről a színről, és többségük azon a véleményen volt, hogy a munkatársak nem adnak sokat olyan nő véleményére, aki rózsaszín holmikat visel. Érdekes módon nem elsősorban a ruhákat említették, hanem a mobiltelefont, laptopot és más kütyüket.

Egy nőknek készült karrier-tanácsadó oldal azt javasolja, hogy állásinterjún kerüljük a rózsaszínt, Sandy Dumont pedig egy könyvben foglalta össze színpszichológiával kapcsolatos kutatásait, melynek ezt a címet adta: Az erős nők nem viselnek rózsaszínt.

Le a rózsaszínnel!

Minden bizonnyal az lehet ennek az oka, hogy a rózsaszín azt a gyenge, dependens nőtípust szimbolizálja, amit az emancipációval igyekszünk magunk mögött hagyni. Ennek tudható be, hogy ez az árnyalat mindinkább egyenlővé válik a szexizmussal, és némi képzavarral élve az öntudatos, modern nők szemében maga a vörös posztó. 2009-ben például a Pinkstinks nevű brit csoport a gyermekkor pinkifikálásáa ellen emelte fel a szavát, és arra buzdította követőit, hogy bojkottálják azokat az üzleteket, melyek rózsaszín játékokat és ruhákat kínálnak a kislányoknak. A mozgalom mellé állt Bridget Prentice, az akkori igazságügy-miniszter is, aki szerint a rózsaszín termékek arra jók, hogy egy bizonyos irányba szocializálják a kislányokat szinte születésük pillanatától, hiszen a passzív és csinos rózsaszín a kislányok színe, míg a bátor és kalandvágyó világoskék a kisfiúké. Ennek pedig az lesz az eredménye, hogy egyre fiatalabb korban jelenik meg a nőknél a testképzavar, illetve a szépség nagyobb értéket képvisel, mint az értelem.

Az idei Roland Garroson is felbukkant a probléma, ugyanis azzal ünnepelték a nőnapot, hogy rózsaszín anyaggal vonták be a teniszpályákat, ami nem váltott ki osztatlan lelkesedést az ismét gyengébbiknek kezelt nem körében. Sokan úgy vélték ugyanis, hogy méltóbb módon is ki lehetett volna fejezni a nők iránti tiszteletet.

A kék a kedvenc szín

Egy 2003-as közvélemény-kutatás szerint a rózsaszín nem olyan népszerű a nők körében, mint ahogy a nőknek szánt termékeket ilyen színűre tervező gyártók hiszik. Az első helyen ugyanis mindkét nemnél a kék végzett. Ugyanígy bebizonyosodott az is, hogy a rózsaszínben pompázó csajos termékek egyáltalán nem a színük miatt népszerűek a célcsoport körében. Sokkal fontosabb ugyanis a kisebb méret és kisebb súly, ami megkönnyíti a használatot. A prioritások egyébként mindkét nemnél ugyanazok: ár, garancia és funkcionalitás. A szín pedig valahol a fontossági lista végén van.

Forrás: donna.hu