Bár a használtautók piacán szinte minden esetben igaz, hogy az ár egyenes arányban áll a minőséggel, ennek ellenére a legolcsóbb autók között is akadhat gyöngyszemekre egy-egy szakavatott szem. De vajon mire is érdemes figyelni? A körkép elkészítéséhez a hasznaltauto.hu adatbázisát hívtuk segítségül. A szűrés során csak a használt, érvényes magyar forgalmi engedéllyel rendelkező gépjárműveket vettük figyelembe. Mivel a legolcsóbb autókat kerestük egy maximális vételárat is beállítottunk opcióként, melyet félmillió forintban határoztunk meg. 

A találati lista szerint a portál adatbázisában 14 317 autó felelt meg a beállított paramétereknek. Jól látszik tehát, hogy a legolcsóbb autók között is jókora a választék, így egy szakavatott szem igazi gyöngyszemekkel is találkozhat. A legolcsóbb, forgalomképes gépjárművek egyébként 99 ezer forinttól indulnak, s 200 ezer forintig is mintegy 3 595 használt autót böngészhet végig az, aki a legolcsóbb négykerekűt keresi. Nem árt azonban az óvatosság, a legolcsóbb autókkal ugyanis könnyen pórul is járhatunk. A magyar lakosság anyagi helyzetét egyébként az autópiacról érkező hírek is alátámasztják - mind többen keresik a használt gépjárműveket országszerte. 

Az idei év első nyolc hónapjában 34,5 ezer másodkézből származó kocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ami pontosan a duplája az egy esztendővel korábbinak - derül ki a DATAHOUSE legfrissebb statisztikáiból. Olcsó kocsinak lóg a bele? A használtautók piacán szinte minden esetben igaz, hogy az ár egyenes arányban áll a minőséggel. A nagyon olcsó autók vagy nagyon öregek, vagy olyan problémát hordoznak, aminek a kijavítása többe kerülne, mint a jobb állapottal és az így elérhető ár különbözete, tehát nem gazdaságos a javításuk. A széles kínálatban azonban - alapos keresgélés és szakavatott szem segítségével - lehet néhány olyan járművet is találni, ami végszükség esetén megoldást jelenthet a személyes mobilitás megőrzésére, megteremtésére. 

Olcsó, de igazából bármilyen használt autó vásárlása esetén tisztában kell lenni azzal, hogy nem nullkilométeres, vadonatúj járműről van szó, így különböző hibák - akár esztétikai, akár műszaki - minden bizonnyal előfordulnak rajta. A kor növekedésével és az ár csökkenésével ezek egyenes arányban állnak. A legfontosabb a használt autó vásárlásakor is annak eldöntése, hogy valójában mire is van szüksége a vevőnek. Hol fogja a legtöbbet használni, mennyit fog vele közlekedni, illetve milyen egyéb tulajdonságoknak - pl. szállítható személyek száma, csomagtér mérete, stb. - kell megfelelnie. Ennek meghatározása már jelentősen szűkíti a kínálatot. 

Amennyiben sikerül ráakadni a megfelelőnek tűnő járműre, a legfontosabb a "személyes találkozás", amikor a hirdetésben nem feltétlenül kidomborított tényekre is fény derülhet. Aki teljesen laikus, az inkább áldozzon a vásárlást megelőzően is néhány ezer forintot arra, hogy egy szakértő segítségét igénybe tudja venni, ugyanis egy nem megfelelő döntés később jóval többe kerülhet. Sokan a lehető legtovább érvényes műszaki vizsgával rendelkező olcsó autókat keresik, holott egyáltalán nem biztos, hogy azok jelentik a legideálisabb megoldást. 

Annak érdekében, hogy az új tulajdonos nyugodtan aludjon ugyanis szinte ugyanazokat a karbantartási, javítási feladatokat kell elvégezni egy 6-8 és egy 15 évesnél is idősebb autó esetében. Ezek közé tartozik az összes forgó, kopó és gumi alkatrész cseréje az abroncsoktól kezdve a komplett fékrendszeren, fékcsöveken, fékolajon keresztül a lengéscsillapítókig és más futómű, illetve kormánymű alkatrészekig, sőt az ablaktörlőkig. A motorban és a sebességváltóban az olajokat, szűrőket, benzines kivitel esetében a gyertyákat is ki kell cserélni, de a tömítésekről sem szabad megfeledkezni. Első körben kell gondoskodni a karosszéria teherviselő elemeinek rozsdamentesítéséről, az esztétikai megjelenés feljavítása ráér később is, ha zavarja a szemet. 

Gondoskodni kell a megfelelő láthatóságról is, ezért az összes izzót ellenőrizni kell, és szükség esetén nem csak azokat, hanem a komplett lámpatesteket is cserélni kell. A fentiek mind a biztonságot szolgálják és semmi esetre sem lehet öncélú kiadásoknak tekinteni a rájuk fordított pénzmennyiséget, mi több ezek jelentik a minimumot. Ha mindez megtörténik, a műszaki vizsga sem jelenthet gondot, tehát ezért nincs igazából jelentősége annak, hogy a vásárláskor meddig is érvényes. Az "olcsó" használt autó így már persze jóval többe kerül, mint a vételára és a hozzá kapcsolódó közterhek, de a vásárló és családja saját, valamint a közlekedés többi résztvevőjének biztonságát, nyugalmát szolgálják, amit sosem szabad félvállról venni.