A nagy érdeklődés mellett megtartott konferencia előzménye voltaképpen az a – 2011 és 2020 közötti időszakra vonatkozó – közlekedésbiztonsággal kapcsolatos politikai iránymutatás volt, amelyet az Európai Bizottság tett közzé 2010-ben. Ez a dokumentum leszögezte: a közúti közlekedésbiztonság fontos társadalmi kérdés, hiszen 2009-ben az Európai Unióban több mint 35 ezer ember vesztette életét az utakon, és mintegy másfél millióan sérültek meg. Túl a semmivel sem pótolható áldozatokon, ez a társadalom számára hatalmas költséget, csupán 2009-ben csaknem 130 milliárd eurót jelentett. Éppen ezért a bizottság politikai iránymutatása komplexen foglalkozott a közlekedésbiztonságra hatással lévő egyes területek tennivalóival, és értékelte az addig elért eredményeket. Eszerint a 2003-ban elfogadott 3. közúti közlekedésbiztonsági cselekvési program ugyan nem valósult meg maradéktalanul, ám látványosan előmozdította a közúti biztonság javítása érdekében tett tagállami erőfeszítéseket.

A dokumentum stratégiai célkitűzésként fogalmazta meg a közúthasználók oktatásának és képzésének javítását, a közlekedési szabályok fokozott érvényesítését, a biztonságosabb közúti infrastruktúrát, a biztonságosabb járműveket, a modern technológiák használatának ösztönzését, a sürgősségi segélyszolgálatok és a sérültek ellátásának javítását, továbbá a veszélyeztetett úthasználók védelmét.

Az ajánlásokból nyilvánvaló, hogy közlekedésbiztonsági szempontból megkülönböztetett figyelmet igényelnek a fiatalok, akik esetében különösen fontos felhívni a figyelmet a közúti biztonsággal kapcsolatos kérdésekre.

Nem véletlen, hogy a nicosiai konferenciát azzal a nem titkolt céllal rendezték, hogy a résztvevők véleményt cserélhessenek, és gyakorlati módszereket dolgozhassanak ki tagállami, illetve regionális szinten azzal kapcsolatban, hogy miként ösztönözhetők a fiatalok a biztonságosabb közlekedésre. A jelenlévők komoly feladata volt, hogy előmozdítsák a fiatalokat megcélzó, uniós közúti közlekedésbiztonsági intézkedéseket. A konferencia – nem mellesleg – arra is alkalmat adott, hogy az uniós országok és a szomszédos régiók megoszthatták egymással a közlekedésbiztonság javítása érdekében már bevált gyakorlatokat.

A bizottság megállapítása szerint az Európai Unióban a 18-25 évesek társadalmi részaránya 10 százalék, de a közúti közlekedési balesetben meghaltak közt már 19 százalékos arányt képviselnek. Az unióban még mindig 31 ezer ember hal meg közlekedési balesetben, ebből 6000 a fiatal, akiknek 86 százaléka motoron vagy autóban hal meg.

Európai Bizottság alelnöke elmondta, hogy a drog és alkohol együttes fogyasztása a közúti közlekedésben harmincötszörös baleseti kockázatot jelent, ezért hangsúlyozta és szorgalmazta a drogfogyasztás megelőzésének fontosságát.

A 15-30 éveseknek az Európai Unióban 20 százalékos a népességarányuk, de a halálos közúti közlekedési balesetekben már 30 százalék, ezen belül is 81 százalékuk férfi.