A közlekedés biztonságának javítását, jelentős üzemanyag-megtakarítást és a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának csökkenését is eredményezhetik azok a kutatások, amelyek az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetben folynak gazdasági-ipari szereplők bevonásával. Az együttműködés jó példája a felfedező kutatásokon alapuló, innovatív ipari alkalmazásnak.

"Az intelligens, vezető nélküli irányítást lehetővé tevő módszereket világszerte nagy érdeklődés övezi" – mondta Bokor József akadémikus, az MTA SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának vezetője. A megkülönböztetett figyelem nem véletlen: az eredmények nem csupán az autóiparban hasznosíthatók, hanem az áruszállítás hatékonyságát is növelhetik. A főleg felfedező kutatásokat végző MTA SZTAKI, valamint a kutatási eredmények gyakorlati megvalósíthatóságát vizsgáló Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. több mint tizenöt éves múltra visszatekintő együttműködésének keretében ezért kezdtek a kutatók annak a kérdésnek a megválaszolásával foglalkozni, miként lehetséges a gépkocsioszlop - benne az egymást követő járművek – mozgásának hatékony összehangolása.

A közös munka legújabb eredménye a kooperatív, intelligens, vezető nélküli járműirányítás új módszerének kidolgozása. A kutatóknak sikerült lehetővé tenniük a járműoszlopon belül egymást szorosan követő járművek szétválasztását, a konvoj egyes tagjainak önálló mozgatását, majd az oszlop újbóli, biztonságos összerendezését. Bokor József elmondta, hogy az új módszerrel - amelyhez irányításelméleti és matematikai optimalizálási problémák megoldásán keresztül vezetett az út - erősíthető a járműoszlop menetstabilitása, így közvetve a közlekedés biztonsága. A megoldás egyúttal jelentősen csökkenti az üzemanyag-felhasználást és a károsanyag-kibocsátást is.

A TRUCKDAS keretében végzett munka jó példája az egymást feltételező részelemekből álló kutatási folyamatnak, a felfedező kutatás, a célzott kutatás és az alkalmazásukat elősegítő fejlesztő munka hármasának. Az akadémiai kutatóintézet és a cég együttműködésének sikerét jelzi a Palkovics László akadémikus, kutatási igazgató irányításával kidolgozott, haszonjárműveknél alkalmazott fék- és menetdinamikai rendszerek fejlesztése és gyártása is. Az MTA SZTAKI és a vállalat a sikerek hatására további együttműködést tervez. Reményeik szerint K+F tevékenységük révén a jövőben újabb módszerek kidolgozásával járulhatnak hozzá az intelligens közlekedési rendszerek fejlődéséhez.