Az Egyesült Királyságba a Dover-Calais szakaszon közlekedő, árufuvarozás területén dolgozó gépjárművezetők munkája egyre inkább elnehezedik, és a D.A.S. JogSzerviz tapasztalatai alapján a vezetői engedélyek ellenőrzési is, és az egységes európai uniós szabályozás ellenére akár az is akadályokra számíthat, aki minden szabályt betartva, érvényes vezetői engedéllyel közlekedik. A kétrészes írás első részét olvashatják.
Dr. Rózsa Petra kifejtette: az Egyesült Királyságba a Dover-Calais szakaszon közlekedő, árufuvarozás területén dolgozó gépjárművezetők munkája egyre inkább elnehezedik a nemzetközi helyzetnek köszönhetően.
A hatóságok mind a francia, mind az angol oldalon árgus szemekkel figyelik a hatósági előírások betartását és akár több száz font összegű bírságokra, hosszú eljárásra számíthat, akinél akár kismértékű szabálytalanságot észlelnek.
Újabban azonban szigorúbbá vált a vezetői engedélyek ellenőrzése is; a D.A.S. JogSzerviz tapasztalatai alapján pedig az egységes Európai Uniós szabályozás ellenére akár az is akadályokra számíthat, aki minden szabályt betartva, érvényes vezetői engedéllyel közlekedik.
Egységesített szabályozás
Kifejezetten az egyes országok közötti különbségek és az ebből adódó nehézségek kiküszöbölése érdekében született egy harmonizált, tehát az államok által átvett Európai Uniós irányelv, amely a vezetői engedélyekről rendelkezik (az Európai Parlament és Tanács 2006/126/EK Irányelve).
Az Irányelv a tagországok által kiállított vezetői engedélyeket kölcsönösen el kell ismerni és a kiállításra irányuló eljárásokat is egységesíteni kell.
Ez a rendelkezés szolgálja azt a célt, hogy nyugodt szívvel vezessünk más tagországokban, bízva abban, hogy egy esetleges igazoltatás esetén érvényes úti okmányainkat a külföldi hatóság gond nélkül elfogadja.
Különösen fontos ez azoknak, akik munkájukból adódóan gyakran és hosszan vezetnek külföldön. Kiemelten érintik például ezek a rendelkezések és alkalmazásuk a nemzetközi árufuvarozásban dolgozókat – mutatott rá dr. Rózsa Petra.
A fizika és szellemi alkalmasság kérdései
A vezetésre való fizikai és szellemi alkalmasság vizsgálata vonatkozásában az Európai Unió minimumkövetelményeket határoz meg; ezeknek meg kell felelni, de a tagállamok szigorúbb feltételeket is meghatározhatnak. Erre kifejezett példa a személy- és áruszállításra használt járművek vezetői tekintetében megkívánt fokozottabb egészségügyi alkalmassági vizsgálat.
Emellett a jogszabályoknak való megfelelőség könnyebb ellenőrizhetősége érdekében a tagállamok egységes minta alapján állítják ki a vezetői engedélyeket és ezeken egységes kategóriákat és korlátozásokat tüntetnek fel.
A kategóriák határozzák meg, hogy ki mely típusú gépjárművet vagy járműszerelvényt vezethet; a korlátozások és feltételek pedig például jelezhetik azt, ha valaki csak szemüveggel vezethet, stb.
Minden azt a célt szolgálja tehát a szabályozásban, hogy megkönnyítse a külföldön (más tagországban) történő közlekedést. Ez azonban csak akkor érvényesül a gyakorlatban, ha a hatóságok is tisztában vannak a szabályozással és jogszerűen alkalmazzák is azt – figyelmeztetett a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Hiba a rendszerben
Jogosítványunk hátoldalán egy táblázat található, melynek első oszlopa tartalmazza a gépjármű kategóriákat, melyeket a jogosult vezethet, második és harmadik oszlopa az érvényesség kezdetét és végét, a negyedik oszlop pedig a kategóriára vonatkozó információkat, korlátozásokat kód formában.
A kódok 0 és 99 között harmonizáltak (tehát ugyanazok minden tagállamban), 100 és 100 felett azonban nemzeti kódok, melyek más jelentéssel bírhatnak a tagállamok vonatkozásában. Ha a külföldi hatóság a kódok jelentésével nincs tisztában vagy félreérti azokat, akár úgy is tekintheti, hogy valaki az adott gépjármű-kategória vonatkozásában nem rendelkezik érvényes vezetői engedéllyel. Ez problémát okozhat, ám van megoldás.
0 Megjegyzések