A hangzatos hirdetések láttán hajlamosak vagyunk azonnal a boltba rohanni, pedig a reklámok tele vannak átveréssel.
Sokat ígérnek a reklámok, de a termékek annál kevesebbet adnak. Ne higgyen a kozmetikai hirdetéseknek, a drága kencék se csodaszerek, hiába tűnik úgy elsőre.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) sorra osztja a büntetéseket a cégeknek a megtévesztő reklámokért. Most a DR. KURT WOLFF GMBH & CO. KG kapott 5.000.000 forintos bírságot, mert az Alpecin hajápolási termékeit nem létező hatásokkal reklámozta.
Az Alpecin termékek hirdetései túlzóak. (Fotó: Alpecin)
Az Alpecin termékcsalád tagjai (az Alpecin C1 sampon, az Alpecin hajszesz, az Alpecin kettős hatású sampon és az Alpecin Tuning sampon) főként férfiaknak szánt hajápolási és hajhullás elleni szerek. Bár a cég több állítása igaz volt a hirdetésekben, néhány esetben túlzásba estek. Azért kaptak büntetést, mert azt állították, hogy a termék a foltos hajhullás kezelésére is használható, de alkalmas az új hajhagymák növesztésére, ráadásul az őszülést is meggátolja. Ezekre az állításokra azonban nincs semmiféle bizonyíték.
A Manna Natúr Kozmetikum Kft. is büntetést kapott. (Fotó: Manna)
A múlt héten ugyanezért kapott szintén ötmillió forintos bírságot a Manna Natúr Kozmetikum Kft. A cég a termékeket megalapozatlan gyógyító hatásokkal hirdette.
De mit jelent ez a büntetés a cégeknek?
A Manna vezetője, Varga-Darabos Andrea 2013-ban 500 millió forint bevételt várt a cégtől. 2014 áprilisában viszont már a Forbes magazin címlapján szerepelt, mint a milliárdos vállalkozás tulajdonosa. A céginformáció adatai alapján a Manna utolsó éves nettó árbevétele 1 103 238 000 forint volt.
A cégek könnyedén kifizetik a bírságot.
Egy ekkora cégnek nem sokat számít ötmillió forint, hisz ennyi bevételből könnyedén kifizetik a bírságot, abban pedig csak reménykedhetünk, mi megtévesztett vásárlók, hogy legalább a jó hírnevük érdekében pontosítanak a termékek hangzatos leírásain.
A reklámok lényege az, hogy tudattalanul vegye rá az embereket a vásárlásra. Valami olyat kínálnak, amiről lehet, hogy még soha nem is hallott a fogyasztó, de egyből úgy fogja érezni, hogy nem élhet tovább nélküle. Adott esetben, ha nem veszi meg, máris csúnyábbnak érzi magát. Pedig jobb belátni, hogy az időt nem lehet megállítani, és vannak folyamatok, amelyekre egyszerűen nem létezik csodaszer
-állítják a reklámpszichológusok. Ezért aztán nem csoda, ha például az Alpecin termékek reklámjait látva egyből úgy érezzük, hogy már nem is olyan dús a hajunk, ráadásul az ősz hajszálak is gyarapodnak. A hangzatos ígéreteknek akkor se dőljön be, mert az csak hasztalan pénzkidobás. Segíthet viszont, ha a megnézi a termékek összetevőit, és utánajár azok várható hatásainak.
Az utóbbi időben több cég is megbukott a GVH ellenőrzésén. A Sunfleur kozmetikai céget 10 millió forintra bírságolták, mert megalapozatlan gyógyító hatásokkal reklámozta a Medifleur márkacsaládba tartozó több termékét: cukorbetegeknek ajánlották a krémeket, pedig azok nem alkalmasak a cukorbetegség tünetei közé tartozó bőrszárazság és annak szövődményei megelőzésére és kezelésére. Ennél is nagyobb, 90 milliós bírságot kapott a Lavylites kozmetikumok gyártójára és forgalmazójára: a Cloulyn Pro Ltd. és az ASSORT FLEX Kft. azért kapott büntetést, mert a reklámozott kozmetikai szereik nem használtak, ráadásul még a hatósággal sem voltak együttműködőek.
0 Megjegyzések