Háromnapos műszaki mentési gyakorlaton vesznek részt a békéscsabai és a gyulai hivatásos, illetve a sarkadi önkéntes tűzoltók a fürdővárosban. Kedden a sajtó munkatársai is betekinthettek abba, hogy milyen jellegű tudást és felkészültséget igényel egy-egy gépjármű szétvágása, a balesetek után a sérültek mentése.
Amíg a tűzoltók a műszaki mentési feladatokat végezték kedden délelőtt, Prókai Sándor tűzoltó alezredes, tűzoltósági felügyelő elmondta, a gyakorlatok lehetőséget teremtenek arra, hogy az állomány tagjai frissítsék, illetve szinten tartsák tudásukat.

— A közúti balesetek magas száma egyértelműen indokolja mindezt — ecsetelte a szakember. — Nagyon lényeges, hogy a tantermi foglalkozások mellé gyakorlás is társuljon. A három nap alatt munkatársaink teljes karosszériákat tudnak feszíteni, vágni. A beavatkozók a feszítővágót, a motoros gyorsdarabolót, az emelőpárnát, a force baltát és a lánckészletet egyaránt használják.


A tűzoltók a speciális eszközök segítségével levágták a járművek ajtajait, oszlopait, majd „felhajtották” a tetőket. Az ilyen jellegű eszközhasználat nagyban segíti, hogy az éles mentéseknél minden zökkenőmentesen és gyorsan működjön. A gyakorlaton a gyulai és békéscsabai hivatásos tűzoltók valamennyi szolgálati csoportja részt vett, illetve a sarkadi önkéntesek állománya is dolgozott.

Prókai Sándor kitért arra, hogy a közlekedési baleseteknél szükséges beavatkozásoknál természetesen mindig az életmentés az elsődleges. Ilyen esetekben a mentők, a rendőrök és a tűzoltók együtt dolgoznak. Ennek érdekében is gyakran tart a három szervezet közös szimulációkat.

A hétfőtől szerdáig tartó önálló gyulai gyakorlaton ugyanakkor a tűzoltók begyakorolják, hogy egy-egy mentés során a mozzanatok miként következnek egymás után, lényeges az egységként való működés, a vezetőnek pedig, hogy kinek milyen feladatot, milyen ütemezéssel adjon.

Mint megtudtuk, néhány eszköz súlya több tíz kilogramm, a vágási pontok kijelölésénél figyelembe kell venni az érintett jármű szerkezeti kialakítását és a sérült elhelyezkedését is. A beavatkozás során a tűzoltóknak nemcsak a balesetet szenvedett emberre, hanem saját testi épségükre is vigyázniuk kell. Hibrid járművek esetén a nagyfeszültségű kábelek jelenléte miatt kell különösen óvatosnak lenni, ha a légzsákok a balesetkor nem léptek működésbe, újabb veszélyforrással is számolni kell.