Talán soha nem látott mennyiségben és minőségben zúdulnak rénk a nyáron a kortárs és klasszikus operairodalom darabjai. Megpróbáljuk összefoglalni a kínálatot.
A kilencedik ARMEL operafesztivál június 27. és július 2. között több magyarországi premiert kínál, közülük is kiemelkedik Eötvös Péter „Senza sangue” című egyfelvonásosa, amit nem sokkal az avignoni ősbemutató után a francia társulat a pesti közönségnek is bemutat.
A jeles kortárs operaszerző Bartók Kékszakállújának párdarabjául komponálta, kétszereplős ez is, benne Férfi és Nő kapcsolatát sejtelmes gyilkosságok lengik körül. A két opera Alföldi Róbert, illetve Nadine Duffaut rendezésében kerül színre a Nemzeti Színházban, a Pannon Filharmonikusokat Eötvös vezényli.
Az itáliai Bruno Coli és a német Hans Werner Henze darabjai is most láthatók először nálunk a Tháliában és szenzációt ígér a Szerb Nemzeti Színház vendégjátéka is, akik három egyfelvonásos vígoperát, Gian Carlo Menotti A telefon, Samuel Barber Lapjárás, továbbá Paul Hindemith Oda és vissza című remekét fűzték csokorba, amelyek a manapság mániákus telefonálást és a házasságot válságba sodró problémákat állítják pellengérre.
Bár Verdi Traviatája aligha tekinthető szabadtéri operának, a Budapesti Nyári Fesztivál június végi margitszigeti előadásai Miklósa Erika és az olasz Giuseppe Filianoti tenor fellépésével szép sikerrel kecsegtetnek. Miként egy hónappal később Verdi Rost Andreával és Marc Heller amerikai tenoristával meghirdetett Otellója is és ha a legendás Carreras–Domingo–Pavarotti triász színvonalát nem is várhatjuk el, a 2010-ben már a New Yorki MET-ben is debütált amerikai James Valenti, továbbá a német-brazil Martin Mühle és a francia Sébastien Guéze szerepeltetésével beharangozott „Három tenor” gála kellemes shownak ígérkezik.
Szegeden is tenoristával csalogatnak, Wagner A bolygó hollandi című operáját a Szabadtéri Játékok nyitányaként ugyanis a 2007-es angliai tehetségkutatón győztes Paul Potts-szal hirdették meg. Bár csupán egy rövidebb szerepet, a kormányost alakítja, annak első felvonásbeli áriája technikailag rendkívül igényes, benne Potts megcsillogtathatja tenorját. A közönséget sci-fi-s látvánnyal igyekeznek elbűvölni, lesz nagy bolygó, űrállomás, és szkafanderek is a színpadon. Az operában a hollandi szüntelen a tengert rója, hogy hűséges asszonyra leljen, Szabó Máté olvasatában ezt a misztikus űr váltja fel, mert a rendező a kozmikus magányt kívánja ábrázolni.
Már elindult és augusztus végéig közel húsz helyszínen zajlik a „Klassz a Parton” koncertsorozat. A Balaton, a Velencei tó és a Duna menti települések rendezvényeire sok érdeklődőt várnak, fellép a nagy tehetségű Ránki Fülöp zongorista és az Accord, Eckhardt, Grazioso, illetve Kelemen kvartett is.
A kamaramuzsika szerelmeseire pedig két európai színvonalú fesztivál is vár. A Kelemen Barnabás és Kokas Katalin hegedűművész házaspár a pesti Zeneakadémián elindítja ugyanis a Fesztiválakadémiát, amelyet július 21-24. között rendeznek. A sorozat fényét mesterkurzusok emelik, ezekre előzetes jelentkezés alapján a közönség is bepillanthat. Lesznek matinékoncertek, az esemény gerincét mégis az esti hangversenyek alkotják, ahol ritkán hallható remekművek, köztük Schumann Esz-dúr zongoraötöse és Mendelssohn Esz-dúr oktettje is elhangzik Kelemenék, illetve a legfőképp baráti körükhöz tartozó ismert külföldi előadók tolmácsolásában.
Augusztus derekán tartják a tavaly óta új művészeti vezetőkkel, Baráti Kristóf hegedű-és Várdai István gordonkaművésszel jelentkező egyhetes Kaposfestet, amelyre Frankl Péter zongoraművész és Baráti, valamint Várdai jeles muzsikus barátai közül is többen eljönnek, akiknek társaságában a fesztivált jegyző két magyar művész is fellép. Kiemelkedik a programból a finn Olli Mustonen magyarországi premierként elhangzó Zongoraötöse és lesz Stradivari bemutató is, ahol a közönség megtekintheti Baráti és más hegedűsök Stradivariját és hallhatja is a hangszercsodákat. Két napra vendégül látnak (egy busznyi) 40 egyetemistát, Bolyki György fesztiváligazgató pedig kiegészítő programokat is említett: „Bartók Kontrasztok című darabja után elhangzik több Benny Goodman szám, emlékezve az ősbemutatóra, ahol ő játszotta a klarinétszólamot, míg a sakkjátékban is mesteri orosz Szergej Prokofjev emlékére sakkversenyt rendezünk.”
Sok a csemege a magyarországi programok között, de a kínálat bőségét tekintve a néhány órás utazással megközelíthető Salzburgi Ünnepi Játékok verhetetlen. A július 22. és augusztus 31. között negyven operaestből és közel nyolcvan koncertből álló fesztivál programjait azonban leginkább a gazdagok célozhatják meg, mert a legjobb helyekért 430 eurót is elkérnek, igaz néhány hangversenyre 12 euróért is be lehet jutni.
Az új Brittennek kikiáltott Thomas Adés „A megsemmisítő angyal” (The Exterminating Angel) című operáját dirigálja a július végi ősbemutatón. A kötelező Mozart operák (Cosi fan tutte, Don Giovanni, Figaro házassága) mellett színre kerül Gounod Faustja és a világsztár olasz Cecilia Bartolival Bernstein West Side Storyja, míg koncertszerűen Puccini Manon Lescautja a szintén világklasszis orosz Anna Netrebkóval és férjével, Jusif Eyvazovval, valamint Massenet lírai komédiája, a Thais az elnyűhetetlen 75 esztendős Plácido Domingóval.
Ősbemutatóként hangzik el Eötvös, Esterházy Péter szövegére komponált Halleluja oratóriuma, Mozart c-moll miséjét Fischer Ádám vezényli, a Magyarországot már régóta bojkottáló Schiff András zongoraművész pedig szólóestet ad és a Játékokat is ő zárja a lipcsei Gewandhaus zenekarral, ahol Beethoven Esz-dúr zongoraversenyét szólaltatja meg. Lindner András
0 Megjegyzések