1. Mi is a kuponos vásárlás lényege? A fogyasztó egy kupont
vásárol rendszerint interneten egy kereskedőtől, amely arra jogosítja őt, hogy
egy másik vállalkozás termékét vagy szolgáltatását jelentős kedvezménnyel vegye
igénybe vagy vásárolja meg. A széleskörű kínálat között például olyan, a
fogyasztók körében népszerű szolgáltatások szerepelnek, mint a kedvezményes
szállodai wellness hétvége, az egészséggel összefüggő vagy szépségápolási
szolgáltatások, illetve egyéb szabadidős tevékenység.
Több esetben azonban nem teljesül e cégek ígérete, a
fogyasztók kárt szenvednek és falba ütköznek, amikor jogaikat érvényesíteni
akarják.
A hírekből az is kiderül, hogy a kuponos vállalkozások
általános szerződési feltételeikben általában kizárják vagy korlátozzák
felelősségüket abban az esetben, ha az ígért szolgáltatást a fogyasztó végül
mégsem tudja igénybe venni a harmadik fél magatartása miatt avagy hibás
teljesítés történik. Hiába áll ugyanis a fogyasztó szerződéses kapcsolatban a
kuponos céggel, amikor az igénybe venni kívánt valódi szolgáltatást részére már
a harmadik fél, azaz a másik vállalkozás nyújtja (vagy csak nyújtaná). Ha pedig
a panaszos magával a kedvezményes árú szolgáltatást vagy terméket nyújtó
vállalkozással szemben fordul jogai érvényesítéséért, úgy ez esetben panasza
rendszerint a szerződéses kapcsolat hiányára való hivatkozással kerül
elutasításra, ezzel pedig a kör bezárult.
2. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége azt
javasolja a fogyasztóknak, hogy a fentiek miatt körültekintően járjanak el,
mielőtt szerződést kötnének az adott kuponos akciókat értékesítő vállalkozással
és részletesen olvassák át annak szerződési feltételeit. Ezekből ugyanis
megtudhatják, hogy például vállal-e bármilyen garanciát a harmadik fél hibás
teljesítése esetére a kuponos szolgáltató avagy sem, illetve milyen mértékben
korlátozza felelősségét. A tudatos fogyasztói magatartással tehát nagyobb
eséllyel előzhetjük meg a későbbi kellemetlen meglepetéseket. Ezzel függ össze
az is, hogy ha például kedvezményes áron szeretnénk nyaralni valahol, először
az utazásszervező- és utazásközvetítő irodák ajánlatait böngésszük át: az
engedéllyel rendelkező utazási vállalkozások esetében ugyanis részletesen
meghatározásra került azok felelőssége hibás teljesítés ellen, emellett
jogszabályban biztosított vagyoni biztosítékkal rendelkeznek. Korántsem biztos,
hogy ez igaz azokra a vállalkozásokra is, amelyek szolgáltatásaihoz
kedvezményes áron való hozzájutását egyes kuponos cégek hirdetik.
A fogyasztók ezt könnyen ellenőrizhetik a Magyar
Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal internetes honlapján, ahol az engedéllyel
rendelkező utazási vállalkozások listája mellett megtalálják azon
utazásszervezők és utazásközvetítők jegyzékét, amelyek jogerősen egy évre
eltiltásra kerültek a tevékenység folytatásától. Az említett hatósági
nyilvántartás ide kattintva tekinthető meg. Amennyiben tehát a kupon tárgya
kedvezményes áron nyújtott utazási szolgáltatás és a rajta feltüntetett
vállalkozás nem szerepel az engedéllyel rendelkező szolgáltatók listájában, ez
esetben ne kössünk vele szerződést!
3. Az interneten kupont vásárló fogyasztók emellett jó, ha
tisztában vannak jogaikkal: az átvételtől számított 8 munkanapon belül
indokolás nélkül elállhatnak a szerződéstől, ez esetben pedig az online
kifizetett vételár visszajár a részükre.
A szerződés ugyanis ekkor távollevők között kötött
szerződésnek minősül a 17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet értelmében és a
fogyasztót speciális jogok illetik meg. Először is a vállalkozást ekkor szigorú
tájékoztatási kötelezettség terheli:így többek között információt köteles
nyújtani már a szerződéskötés előtt a nevéről és címéről azonosításra alkalmas
módon, valamint a vásárolni kívánt áru vagy szolgáltatás, azaz a kupon lényeges
jellemzőiről, a fizetendő ellenértékről az összes járulékos költséget is
beleértve, továbbá a fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételeiről
és az indokolás nélküli elállási jogról.
Ha ez az írásos tájékoztató nem szerepelt a vállalkozás
internetes honlapján vagy azt a szerződéskötés előtt nem bocsátotta a fogyasztó
rendelkezésére, úgy az indokolás nélküli elállásra nyitva álló 8 munkanapos
határidő három hónapra hosszabbodik meg, amelyet a kupon átvételének napjától
kell számítani. Amennyiben pedig a vállalkozás mégis teljesítené három hónapon
belül a tájékoztatási kötelezettségét, akkor a fogyasztó számára az elállásra
nyitva álló nyolc munkanapos határidő attól a naptól kezdődik, amikor az
írásbeli vagy tartós adathordozón átadott tájékoztatót kézhez kapta. Lényeges,
hogy amennyiben a fogyasztó él indokolás nélküli elállási jogával, úgy a kupont
vissza kell juttatnia saját költségén a vállalkozásnak, a kereskedő pedig a
fogyasztó által kifizetett összeget haladéktalanul, de legkésőbb az elállást
követő harminc napon belül köteles visszatéríteni.
4. Végül a fentiek mellett természetesen szükséges a
felelősségteljes vállalkozói magatartás is, így például a jónevű és
fogyasztóbarát kuponos vállalkozásoknak a fellépése azon hasonló gazdasági
tevékenységet végző cégekkel szemben, amelyek egyértelműen a fogyasztók kárára
működnek, ezáltal is csorbítva a szakma jóhírét.
A Szövetség hangsúlyozza: a tudatos fogyasztói döntéshozatal
és a megfelelő körültekintés rendkívül fontos, így szerződéskötés előtt a
fogyasztók mindenképp tájékozódjanak! Ha mindezek ellenére pedig később vitájuk
támadna egy hasonló weboldal üzemeltetőjével, akkor pedig forduljanak a
lakóhelyük szerint illetékes békéltető testülethez, amely gyorsan és ingyenesen
jár el az ügyben.
Forrás: orientpress.hu/
0 Megjegyzések