A NETA hatásvizsgálatát az Országos Egészségfejlesztési
Intézet (OEFI) az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézettel (OÉTI)
együttműködve végezte az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szakértőivel együtt,
a WHO és a Magyar Kormány közötti kétoldalú együttműködés keretében. A projekt
keretében a gazdaságstatisztikai adatok elemzése mellett a felnőtt lakosság
1000 fős reprezentatív mintáján, személyes, interjú alapú felmérésre, illetve
internetes alapú gyártói felmérésre került sor.
Szinte mindenki hallott a termékadóról
A 18 év feletti magyar lakosság kétharmada hallott, olvasott
már a népegészségügyi termékadó bevezetéséről. A megkérdezettek kétharmada
tudott arról, hogy a cukros üdítők, energiaitalok, előrecsomagolt édességek és
sós snackek a NETA hatálya alá esnek és vélte úgy, hogy ezen termékek ára
emelkedett a termékadó bevezetését követően. A jogszabályi rendelkezésekkel
ellentétben a megkérdezettek negyede a mustárt és ketchup-t, 16%-uk a 100%-os
gyümölcsleveket is az adó hatálya alá tartozó terméknek tartotta.
A megnövekedett ár miatt fogyasztunk kevesebb egészségtelen
ételt, italt
A NETA hatálya alá eső termékeket vásárlók 25-35%-a jelenleg
kevesebbet fogyaszt a NETA köteles termékekből, mint egy évvel a felmérést
megelőzően. Azok a fogyasztók, akik az előrecsomagolt édességből és sós snackekből
kevesebbet vásároltak, okként több mint 80 %-ban az áremelkedést említették
meg, és kevesebb mint 20 %-ban azt, hogy a termék fogyasztása egészségtelen. Az
italok esetében – bár valamivel alacsonyabb arányban (60-70%) – is többségben
voltak azok, akik a fogyasztás csökkenését a megemelkedett árakkal indokolták,
valamint itt is a második leggyakrabban megjelölt indokként a termék egészségre
kifejtett káros hatását említették. A legkifejezettebben az
energiaital-fogyasztás csökkenése esetében jelent meg indokként a termék
egészségtelen jellege (említések aránya 38%).
A kutatás során 500 olyan vállalkozást kértek fel
információ-szolgáltatásra, amelyek az elérhető céges adatok alapján vélhetően
fizettek NETA-t a 2011. szeptember és 2012. augusztus közötti időszakban. A
felmérésből kiderült, hogy az összes NETA 60-70 százalékát 53 vállalkozás
fizette be. A válaszadó gyártók kb. 40 százaléka változtatott a receptúrán, a
káros összetevő(k) mennyiségét kétharmaduk csökkentette, egyharmaduk teljesen
eltávolította. 86 százalékuk jelezte, hogy a NETA-t teljes mértékben beépítette
az árakba. De egyes energiaital gyártók folyamatosan kibújtak az adófizetés
kötelezettsége alól.
A termékadó bevezetése sikeres volt
Összefoglalva az eredményeket, megállapítható, hogy a NETA
elérte népegészségügyi célját, mert a lakosság széles tömegeinek figyelmét
hívta fel arra, hogy egyes élelmiszerek fogyasztása az egészségre káros
hatással lehet. E termékek fogyasztása jelentősen csökkent, a bevételi
előirányzat csaknem teljesült. A NETA-ból származó költségvetési bevétel az
egészségügyi dolgozók béremeléséhez jelentős mértékben járult hozzá. Az adó
gazdaságilag nem lehetetlenítette el a nagy befizetőket, és ösztönzőleg hatott
a termékek receptúráinak egészségesebbé tételére.
Forrás: patikamagazin.hu
0 Megjegyzések