Vegyünk egy teljesen egyszerű, a legtöbb munkahelyen
mindennaposnak számító beszélgetést egy női és egy férfi kolléga között: „Nem
lesz egyszerű, hogy a project időtervét tartsuk.” „Hogyhogy?” „Mert ezen kívül
is rengeteg futó dolgom van.” „Akkor másképpen kellene priorizálnod!” „Nem
hinném…” A pár mondatos beszélgetés végére bizonyára a számodra is kiderült,
hogy az ártalmatlannak indult dialógus problémafelvetése a kolléganőtől indult,
majd a férfi priorizálásos javaslatával gyakorlatilag le is zárult.
„Biztosak lehetünk benne, hogy e néhány másodperces
adok-kapok mindkét fél számára mást jelent, és az a legvalószínűbb, hogy
mindketten félreértették kollégájuk szándékát.” – elemzi a bárhol előforduló
beszélgetést Roland Kopp-Wichmann, a Heidelbergi Egyetem pszichológusa. A
személyiségfejlesztéssel foglalkozó szakember koedukált tréningeken avatja be
mindkét nemet a munkahelyen rejlő, a másik nem szándékának totális félreértésén
alapuló konfliktusokba és azok elkerülésének technikájába.
A beszélgetés női résztvevője csak azt kívánta jelezni, hogy
„hé, ember, jelenleg elég stresszes és feszült vagyok”, míg férfi kollégája
csak a megoldandó problémát, és nem a megértésre való törekvést látja a
felvetésben. A fickó ráadásul egy kéznél lévő javaslattal is megdobja
kolléganőjét annak ellenére, hogy senki nem kérte erre. A kollegina ezt pedig
már személye ellen indított támadásnak veszi, és azt mormogja maga elé: „ez a
fickó azt gondolja, hogy lúzer vagyok, és egyedül nem tudom megoldani…”
Az utóbbi pár évtized alatt a gazdasági életben és a
munkavállalás során is alapkövetelményekké váltak azok a tulajdonságok, amelyek
régebben tipikusan női jellemvonásoknak ítéltettek: ide tartozik a kiváló
kommunikációs készség, a fejlett empátia és intuíció. A nők és a férfiak
közötti esélyegyenlőség ezzel tehát valamelyest javulhatott, ám a munkahelyi
konfliktusok lehetősége változatlan maradt. „A nők és férfiak teljesen más
nyelvet beszélnek” – mondja Kopp-Wichmann. Míg a kommunikáció a férfiak számára
egy olyan versenyt jelent, amelyben megmutathatják és megmérettethetik magukat,
nekünk, nőknek nem más, mint kapcsolattartás és további kapcsolatok kiépítése.
A nők nem szeretik, ha a szakmai társalgás során
beszélgetőpartnerük nem rájuk néz, hanem valahová máshová merengve fejtegeti az
adott témát. A nők ezzel szemben a társalgó szemébe néznek ezzel azt
demonstrálva, hogy a partner velük egy (szem)magasságban, ugyanazon a szinten
van. „A gyengébbnek mondott nem hajlamos rá, hogy ezzel a nem tudatos viselkedéssel
legalább a látszatát megőrizze az egyenlőségnek. Sok esetben arra is figyelmet
fordítanak, hogy tekintélyükből is lejjebb adjanak – csak hogy elérjék a
kitűzött célt anélkül, hogy vezetői erélyüket vetnék be” – írja a
pszichológusként és íróként tevékenykedő Deborah Tannen könyvében.
A férfiak semmi pénzért nem mutatnák ki érzéseiket a
munkahelyen, mivel szerintük az a gyengeség jele, és felfogásuk szerint a
kommunikáció is csak a hatalom demonstrálására szolgál. „Gyakran azzal a
mottóval ragadják magukhoz a szót egy meetingen, hogy ’akinél a szó van, azé a
hatalom is’. A kérdésfeltevés pedig a gyengeség egyértelmű jele. A férfiak
igazán akkor érzik magukat nyeregben, ha valamit jól el tudnak másnak
magyarázni.” – vallja Tannen. Az írónő emellett arról is beszámol, hogy „a
férfiak, ha a szó hosszasan kolléganőjüknél van, elvesztik a dominancia
érzését, ezért nagyon fontos, hogy megtanuljanak figyelni.” Mi, nők ezzel
szemben hajlamosak vagyunk túl sokáig várni, hogy szót kapjunk. „Hozzá kell
szokjunk, hogy másokat félbeszakítsunk” – javasolja Tannen.
„Az előre menekülés és az, hogy a kollégákat rengeteg saját
ötlettel boldogítsuk, nem használ semmit” – mondja Barbara Hofmann-Huber. A
freiburgi pszichológusnő több mint harminc éve foglalkozik a karrier és az
egyes nemek készségeinek összefüggéseivel. Általánosan, így Hofmann-Huber által
is elfogadott az a tény, hogy az ötletlopás tipikusan a férfiak
karrier-taktikájának a része. A nők ezzel szemben hajlamosabbak arra, hogy
megoldásaikat inkább kérdésként, vagy ötletként tálalják, amelyet férfi
kollégáik alakítanak paranccsá: „tehát így kell megcsinálnunk!” A szakértő azt
is megfigyelte, hogy a nők kevesebb jelentőséget tulajdonítanak a cég
hierarchiájának, de pontosan ez az a pont, amelyben a tanulhatnak a férfiaktól:
„aki a meetingen tekintettel van a rangsorrendre, jó stratégiát választ.
Ajánlatos a döntéshozóval felvenni a szemkontaktust, a fontos részleteket, amíg
lehet, visszatartani és csakis a legmagasabb tisztségű kollégára nézve
kommunikálni. Egyedül ezekkel a módszerekkel védhetjük meg ötleteinket mások
karmaitól” – ajánlja figyelmünkbe a pszichológusnő.
A nemek „harca” közben azonban nem mehetünk el amellett a
tény ellett, hogy mára minden ötödik vezető pozíciót nő tölti be, akinek nem
csak férfi kollégáival szemben kell megmutatniuk, mit tudnak, hanem a nőkkel
szemben is bizonyítani kell. És nem könnyítjük meg mi sem egymás dolgát… A nők
közötti küzdelem sem tér el a férfiak között tapasztalhatótól, csak mi más
fegyverekkel vívjuk: mi mindenkivel képesek vagyunk felvenni a harcot, a
férfiak hajlamosak a konkurens alulbecsülésére. A férfiak csak akkor
cselekednek, amikor valami nem tetszik nekik, mi nők pedig sokáig képesek
vagyunk barátságosan beszélgetni. „Minden rendben van” – szűrik le ebből a
fickók, de mennyire tévednek…
A szakértők tippjei
- A férfiak feketén-fehéren fogalmaznak. Azt akarják elérni,
hogy észrevegyék és meghallgassák őket. A kommunikáció náluk csupán
információcserére szolgál. Keveset kérdeznek, és csak nagyon nehezen tudnak
hosszabb ideig figyelni. Mi, nők a kommunikációt a kapcsolatok ápolására
használjuk. Általában előzékenyebbek vagyunk férfi kollégáinknál, és azt is
nagyon jól tudjuk, milyen eszközöket vessünk be, ha szimpátiát akarunk kelteni.
- A férfiak nem
gátlásosak, hogy egy sikerrel zárult projectet saját személyiségük
fontosságához kapcsolják, még akkor sem, ha száz százalékos csapatmunkáról is
van szó. A nő gyakrabban bizonyulnak visszahúzódónak kiváló teljesítmények
esetében is. Hajlamosak a finomításra és a bizonytalanságra is: az ’én’-nel
kezdődő mondatot sok esetben mégis ’mi’-vel indítjuk.
- A legnagyobb iroda,
a legújabb céges autó… A nők kisebb jelentőséget tulajdonítanak a
státuszszimbólumoknak. Tulajdonképpen nem kellene, hiszen férfi „ellenfeleik” számára
ezzel is jelezhetik eddigi sikereiket. Egy-egy első osztályú toll, vagy az
iroda látványos berendezése mindenki számára egyértelműsíti a cég
hierarchiájában betöltött helyet.
- A nők jóval
individuálisabbak. Ez már a ruhatáruk spektrumán is látható. A férfiak
ing-öltöny-nyakkendő megoldása a nőknek unalmas. Az aktuális divatot ők jobban
a saját arcukhoz alakíthatják.
Forrás: http://fokuszbanano.hu
0 Megjegyzések