“Ízlések és pofonok különbözőek.” Sosem igazabb ez az
állítás, mint mikor a világ különböző tájainak vacsoraasztalaira vetünk egy
pillantást. Ha az otthon fogyasztott étkek témája kerül terítékre, az egyre
jobban növekvő termékválasztékkal arányosan széles érdeklődést és nagyfokú
nyitottságot tükröznek a válaszok – ezek a legfontosabb megállapításai az Ipsos
Marketingkutatás legfrissebb tanulmányának.
„Manapság óriási választék áll rendelkezésre élelmiszerből,
ami egyben azt is jelenti, hogy a fogyasztók fogékonyabbá váltak az új iránt,
akár egyedi, a megszokott családi receptekhez képest egzotikus ízeket is
kipróbálva. Amikor legfrissebb kutatásunkban 26 ország válaszadóit kérdeztük
arról, hogy milyen ételkülönlegességeket
fogyasztanak szívesen otthon, szinte minden országban, más nemzetek, kultúrák
ízei bizonyultak a legnépszerűbbnek, így Magyarországon is (46%)” - mondta el
Szabó Valéria, az Ipsos piackutatási igazgatója. „De természetesen a hagyományos fogások is
tartják magukat: a válaszadók 47%-a olyan ételeket költ el otthon, amelyek
felidézik gyermekkoruk kedves, megszokott ízeit.”
Ennél jóval kevesebben keresik az élelmiszerboltok polcain
az egyes sztárséfek által fejlesztett vagy ajánlott élelmiszereket,
tésztaszószokat és leveskonzerveket, vagy a Nyugat-Európában sokkal szélesebb
választékban megtalálható éttermi márkákat.
A nosztalgikus emlékek minden ország lakói számára egyformán
fontosak, egyébiránt sok különbséget látunk az egyes nemzetek között: nem
meglepő módon az Egyesült Királyság lakói sokkal nyitottabbak a különböző
nemzetek konyhái iránt, mint az európai átlag; míg az olaszok számára szinte
létfontosságú, hogy bizonyos élelmiszerekből (pl. tésztákból, sajtokból)
kézműves minőséget válasszanak. Egy-egy ismert arc, tévés szakács ajánlásának
elsősorban Ázsiában, például Kínában van jelentősége.
“A csomagolt termékek iránti érdeklődés váltakozó szintje
azt mutatja, hogy ami egzotikus a világ egyik pontján, hétköznapi egy másikban.
Egy új piac meghódítása előtt a termékfejlesztőknek fontos feltérképezniük
annak ízlésvilágát és étkezési szokásait. A magyarok számára még mindig a
hagyományos ételek a legfontosabbak, ezektől leginkább más nemzetek konyhái
felé kalandozunk el. Az európai átlaghoz képest meglepően alacsony érdeklődést
mutattak a magyar válaszadók a kézműves minőségű élelmiszerek iránt (20%), de
ennek oka valószínűleg abban is rejlik, hogy legtöbben ezeket a termékeket
családi, baráti kapcsolatokon keresztül szerezzük be, s nem a kereskedelemből.
Mi, magyarok érdeklődünk legkevésbé a celebek által kifejlesztett ételek iránt
is (9%)” – osztotta meg a kutatás tanulságait Szabó Valéria.
Forrás: newsee.hu
0 Megjegyzések