Egy új tanulmány szerint az emberek frusztrálttá válnak és erőszakos videojátékokhoz menekülnek, ha elveszik tőlük a csalás vagy a lopás lehetőségét.

Korábbi tanulmányok azt igazolták, hogy a pozitív célok elérésének megakadályozása az emberek többségénél frusztrációt okoz, ami nem meglepő, ám az új kutatás arra világított rá, hogy a tiltott viselkedésformák lehetőségeinek megakadályozása szintén frusztrációt eredményez. A kutatásból továbbá az is kiderült, hogy azok az emberek, akiket megakadályoztak a lopásban vagy a csalásban, nagyobb valószínűséggel vonzódnak az erőszakos videojátékokhoz.

"A kutatás során rávilágítottunk, hogy mi vált ki frusztrációt és agressziót az emberekből, és arra is választ kaptunk, hogy mit tesznek a frusztráció hatására. A kutatási eredményeink segítenek megérteni, hogy bizonyos emberek miért vonzódnak a kifejezetten erőszakos videojátékokhoz. Látszólag ezek az emberek megpróbálják virtuálisan levezetni a felgyülemlett frusztrációt" - nyilatkozta dr. Brad Bushman, az Ohio Állami Egyetem kommunikáció és pszichológia professzora, a tanulmány társszerzője.

A kísérletben 120 férfi főiskolai hallgató vett részt, akiknek 30 perc alatt kellett kitölteniük egy történelemtesztet. A résztvevőknek azt mondták, hogy jól teljesítők jutalom gyanánt csokoládét vagy almát kaphatnak saját választásuk alapján. A teszteket lezárt borítékban osztották ki a résztvevőknek, de a hallgatók egyik fele olyan tesztet kapott, ami már eleve ki volt töltve, és 100 százalékosra volt értékelve. A teszteken nem szerepelt név, így a résztvevők könnyedén tudtak csalni.

Ám öt perc elteltével a kutatók bejöttek a terembe, és közölték a hallgatókkal, hogy véletlenül rossz teszteket osztottak ki, ezért mindenki visszaadta teszteket, de az újból kiosztott tesztek fele ismét csak hibátlanul ki volt töltve. Azok közül, akik első körben kitöltött tesztet kaptak, egyik felük most üres, másik felük ismét kitöltött tesztet kapott. A kutatók a kísérletben azoknak a résztvevőknek a reakcióit figyelték, akik első körben kitöltött, második körben azonban üres tesztet kaptak, tehát elvették tőlük a csalás lehetőségét.

Amíg a kutatók a tesztek kiértékelését végezték, a résztvevőket megkérték, hogy értékeljenek nyolc kitalált videojátékot, melyek közül négy erőszakos játék volt. A csalás lehetőségétől megfosztott hallgatók eredmények szerint jobban vonzódtak és szívesebben játszottak volna az agresszív játékokkal, mint azok, akik másodszor is csalni tudtak, vagy akiknek eleve nem volt csalási lehetőségük. Egy másik kísérletben a kutatók hasonló módszerekkel a csalás helyett a lopás lehetőségének elvételét vizsgálták, és ott is arra az eredményre jutottak, hogy a lopási lehetőség elvesztése frusztrációt és agressziót okoz. A tanulmány a Psychological Science című pszichológiai szakfolyóirat online kiadásában jelent meg.

Forrás: hazipatika.com