Egy új tanulmány szerint az emberek frusztrálttá válnak és
erőszakos videojátékokhoz menekülnek, ha elveszik tőlük a csalás vagy a lopás
lehetőségét.
Korábbi tanulmányok azt igazolták, hogy a pozitív célok
elérésének megakadályozása az emberek többségénél frusztrációt okoz, ami nem
meglepő, ám az új kutatás arra világított rá, hogy a tiltott viselkedésformák
lehetőségeinek megakadályozása szintén frusztrációt eredményez. A kutatásból
továbbá az is kiderült, hogy azok az emberek, akiket megakadályoztak a lopásban
vagy a csalásban, nagyobb valószínűséggel vonzódnak az erőszakos
videojátékokhoz.
"A kutatás során rávilágítottunk, hogy mi vált ki
frusztrációt és agressziót az emberekből, és arra is választ kaptunk, hogy mit
tesznek a frusztráció hatására. A kutatási eredményeink segítenek megérteni,
hogy bizonyos emberek miért vonzódnak a kifejezetten erőszakos videojátékokhoz.
Látszólag ezek az emberek megpróbálják virtuálisan levezetni a felgyülemlett
frusztrációt" - nyilatkozta dr. Brad Bushman, az Ohio Állami Egyetem
kommunikáció és pszichológia professzora, a tanulmány társszerzője.
A kísérletben 120 férfi főiskolai hallgató vett részt,
akiknek 30 perc alatt kellett kitölteniük egy történelemtesztet. A
résztvevőknek azt mondták, hogy jól teljesítők jutalom gyanánt csokoládét vagy
almát kaphatnak saját választásuk alapján. A teszteket lezárt borítékban
osztották ki a résztvevőknek, de a hallgatók egyik fele olyan tesztet kapott,
ami már eleve ki volt töltve, és 100 százalékosra volt értékelve. A teszteken
nem szerepelt név, így a résztvevők könnyedén tudtak csalni.
Ám öt perc elteltével a kutatók bejöttek a terembe, és
közölték a hallgatókkal, hogy véletlenül rossz teszteket osztottak ki, ezért
mindenki visszaadta teszteket, de az újból kiosztott tesztek fele ismét csak
hibátlanul ki volt töltve. Azok közül, akik első körben kitöltött tesztet
kaptak, egyik felük most üres, másik felük ismét kitöltött tesztet kapott. A
kutatók a kísérletben azoknak a résztvevőknek a reakcióit figyelték, akik első
körben kitöltött, második körben azonban üres tesztet kaptak, tehát elvették
tőlük a csalás lehetőségét.
Amíg a kutatók a tesztek kiértékelését végezték, a
résztvevőket megkérték, hogy értékeljenek nyolc kitalált videojátékot, melyek
közül négy erőszakos játék volt. A csalás lehetőségétől megfosztott hallgatók
eredmények szerint jobban vonzódtak és szívesebben játszottak volna az
agresszív játékokkal, mint azok, akik másodszor is csalni tudtak, vagy akiknek
eleve nem volt csalási lehetőségük. Egy másik kísérletben a kutatók hasonló
módszerekkel a csalás helyett a lopás lehetőségének elvételét vizsgálták, és
ott is arra az eredményre jutottak, hogy a lopási lehetőség elvesztése
frusztrációt és agressziót okoz. A tanulmány a Psychological Science című
pszichológiai szakfolyóirat online kiadásában jelent meg.
Forrás: hazipatika.com
0 Megjegyzések