A balesetek megelőzése mellett a segélyszolgálatok
hatékonyabb működését tűzte ki célul az Európai Unió HeERO nevű projektje,
amelyben Magyarország is részt vesz az eCall automatikus segélyhívó rendszer
tesztelésével. Az EU irányelve alapján 2015-től minden, az Unió területén
forgalomba kerülő gépjármű képes lesz automatikus segélykérés leadására annak
érdekében, hogy a bajba jutottak a lehető leghamarabb segítséghez jussanak
minden esetben, és így elkerülhető legyen a tragédia.
Az Európai Unióban kiemelt területnek számít az intelligens
közlekedési rendszerek fejlesztése: ezen informatikai törekvések sorába
illeszkedik a hatékonyabb segélykérést lehetővé tevő eCall projekt is. A
jelenleg Európa-szerte tesztüzemben lévő rendszer fejlesztése Magyarországon a
Best Way Traffic Kft. részvételével zajlik.
„Az eCall rendszer gyakorlatilag egy járműbe épített,
folyamatos készenlétben álló intelligens telefon, amely baleset esetén
automatikusan képes tárcsázni a segélyhívó számot. Ez a megoldás azért
hatékonyabb a közvetlen telefonos segítségkérésnél, mert a járművezető eszméletvesztése
esetén is aktiválódik, illetve a rendszer a műholdas kapcsolaton keresztül a
baleset pontos GPS koordinátáit is elküldi a központnak, ezzel elősegítve, hogy
a segélyszolgálatok a lehető leghamarabb a helyszínre érkezzenek” – mondta el
Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic Kft. szakértője.
A technológia alapját a “dolgok internete” jelenti. A
sci-fibe illő fejlesztésről itt olvashat részletesen.
A Kft. az eddigi Uniós eredmények elemzését követően a
fedélzeti egységek (ún. on board unit) tesztelését végzi. Ez az eszköz juttatja
el a vészhívást a központba, ezért nagyon fontos, hogy a fedélzeti egység és az
üzenetet továbbító vonal is minden körülmények között kifogástalanul működjön.
„Jelenleg a vészhívások felépülése és az alapinformációk továbbítása terén
folytatunk méréseket, illetve vizsgáljuk a segélyhívó központhoz eljuttatandó
ún. MSD üzeneteket is. Az eCall 2015-ben történő bevezetéséig további
folyamatos, átfogó tesztelésre van szükség, hiszen emberéletek múlhatnak a
rendszer hatékonyságán” – tette hozzá a szakértő.
A gyakorlatban a rendszer működése a következőképpen
történik majd: a gépjármű integrált elemét képező berendezés vészhelyzet esetén
egy normál SIM kártya segítségével kapcsolatot fog létesíteni a
segélyszolgálati központtal, ahol képzett diszpécserek fogadják majd a
hívásokat. Az információk begyűjtését követően a diszpécser meggyőződik a
vészhelyzet részleteiről és annak valódiságáról, és továbbítja az üzenetet az
illetékes bevetési szervek felé. Így a segítség a baleset bekövetkeztét
követően néhány percen belül elindulhat a GPS koordináták alapján meghatározott
pontos helyszínre.
Hasonló megoldások eddig is léteztek a gépjárműpiacon,
azonban mindössze a forgalomban lévő járművek 1%-át jelentő luxuskategóriájú
autókban voltak elérhetőek. Ezzel szemben az eCall rendszer az EU célkitűzései
szerint hamarosan minden újonnan gyártott járműben gyárilag megtalálható lesz –
ez 2015-től kezdve Európában mintegy 15 millió gépjárművet jelenthet majd
évente.
Forrás: eletforma.hu
0 Megjegyzések