A divat mindenütt más arcát mutatja. Japánban számunkra furcsa, gyerekes külsejű tárgyak és ruhadarabok iránt rajonganak a nők.

A japán kultúra és nemzeti identitás része a rajongás minden iránt, amit „aranyosnak” titulálnak. A cukiság-mánia a Hello Kitty figurával egy időben született meg, és népszerűsége a mai napig töretlen, nemcsak a tinik, hanem a 30-as éveikben járó nők körében is. Divatszakértők szerint az állhat a számunkra furcsának tűnő, gyerekes külsejű divattárgyak iránti óriási kereslet hátterében, hogy a japánok a brutális valóság elől szeretnének elmenekülni azáltal, hogy mindenféle cukinak titulált dologgal veszik körül magukat. A mára a világ valószínűleg legismertebb macskájává vált Hello Kitty és a köré épített márka az 1970-es években jött létre. Azóta páratlan gyorsasággal terjeszkedik a világban. A népszerű figurát köztudottan olyan sztárok imádják, mint Britney Spears, Mariah Carey vagy Cameron Diaz.

„Nem is olyan rossz” – ez volt a japán Sanrio cég vezetőjének, Shintaro Tsujinak a véleménye, amikor 1974-ben egyik alkalmazottja, Yuko Shimizu megrajzolta az első tervet a figuráról. 1976-ban jegyezték be védjegyként, és rá pár évre, a 80-as évek küszöbén végre elindulhatott világhódító útjára. Bár a cica idővel több társat is kapott – ilyen például 1990-ben született Dear Daniel nevű fiúbarátja, vagy a 2004-ben született Charmy Kitty, illetve Sugar nevű cicája és hörcsöge –, ezek azonban távolról sem váltak olyan népszerűvé, mint maga a főkarakter.

Egy macska divattörténelmet ír

Keletkezésekor Japánban a brit kultúra hatalmas népszerűségnek örvendett, ezért Hello Kitty az időben külön angol nevet (White Kitty) is kapott, azonban ez az elnevezés nem bizonyult tartósnak. Állítólag a Hello Kitty nevet Lewis Caroll Alice tükörországban című könyvéből, Alice egyik macskájáról kapta; egy másik szóbeszéd szerint maga a Hello Kitty név a Maneki Neko visszafelé fordítása, ami integető macskát jelent. Valójában a „kitty” angolul cicát jelent, így magából a karakterből is könnyen eredhet a név. A cica saját karakterprofillal rendelkezik, így többek között megtudhatjuk róla, hogy november 1-jén született a londoni metróban, a súlya 3 alma, és A-s a vércsoportja.

A márkát elsősorban fiatal lányoknak tervezték, és a legkülönbözőbb használati tárgyakon jelenik meg. Legelőször 1975-ben egy műanyag pénztárcára nyomták rá, de napjainkban már szinte minden elképzelhető holmit kaphatunk a cicás motívummal díszítve, használati tárgyaktól ruhaneműkig, számítógépektől autókig. Japánban már nemcsak kislányoknak szóló márkaként tekintenek rá, hisz töretlen népszerűségnek örvend nemcsak a fiatal tinédzserek, de a felnőttek körében is.

1983 óta a cica az amerikai gyerekeket képviselő figura az UNICEF-ben, ennek a szervezetnek a Sanrio cég rendszeresen pénzt adományoz, és jótékonysági esteket szervez. Piaci népszerűségét az is jelzi, hogy a cicával díszített felnőtt alsóneműk legalább annyira keresettek, mint az esküvői ruhák, és az interneten a legnépszerűbb találatok között vannak a Hello Kitty-képek, a Hello Kitty-háttérkép, vagy a Hello Kitty online shop kifejezések. Terjeszkedését az is jelzi, hogy az USA-ban már szinte minden áruházban megtalálhatók a cég termékei, és világszerte egyre több üzletet nyitnak. Ma már több mint 22 000 Hello Kitty-s terméket vásárolhatunk, és a kínálat folyamatosan gyarapszik. Ez teszi ki a Sanrio éves jövedelmének felét, mellyel a cég évente 1 billió dollárt keres. Már két hivatalos Hello Kitty vidámpark is létezik, az egyik Harmonyland, a másik Sanrio Puroland.

A sztárok is imádják

Hatalmas népszerűségre a 90-es évek második felében tett szert, amikor sztárok végtelen sora szeretett bele az édes cicamárkába, és kezdett el a cég termékeiben megjelenni a nyilvánosság előtt. Ricky Martin, Paris Hilton, Lisa Loeb – csak pár ismert név a sok közül, akik népszerűsítették a márkát, sőt az utóbbi egy egész albumot szentelt az imádott cicának, amely a Hello Lisa címet kapta.

A népszerű figurából még rajzfilmsorozat is készült 1987-ben Hello Kitty's Furry Tale Theatre címmel, amely gyermekmesékből és kasszasiker-paródiákból áll; majd 1991-ben az amerikai CBS-csatorna adta le a Hello Kitty and Friends című, 13 epizódos sorozatot; 1993–94 között pedig a japán tévé sugározta a Hello Kitty’s Paradise című, 16 epizódos rajzfilmet. Összességében az ikonikus fehér cica mára az egyik legismertebb rajzolt figurává nőtte ki magát, aki a nők minden generációját képes elcsábítani. Sokan nem is gondolnák, hogy a kultikus cica számos jótékony akcióban is részt vesz, legtöbbjük a lányok iskolába járási esélyeit próbálja javítani. Talán valóban semmi sem az, aminek látszik.

Forrás:otvenentul.hu