A divat mindenütt más arcát mutatja. Japánban számunkra
furcsa, gyerekes külsejű tárgyak és ruhadarabok iránt rajonganak a nők.
A japán kultúra és nemzeti identitás része a rajongás minden
iránt, amit „aranyosnak” titulálnak. A cukiság-mánia a Hello Kitty figurával
egy időben született meg, és népszerűsége a mai napig töretlen, nemcsak a
tinik, hanem a 30-as éveikben járó nők körében is. Divatszakértők szerint az
állhat a számunkra furcsának tűnő, gyerekes külsejű divattárgyak iránti óriási
kereslet hátterében, hogy a japánok a brutális valóság elől szeretnének
elmenekülni azáltal, hogy mindenféle cukinak titulált dologgal veszik körül
magukat. A mára a világ valószínűleg legismertebb macskájává vált Hello Kitty
és a köré épített márka az 1970-es években jött létre. Azóta páratlan
gyorsasággal terjeszkedik a világban. A népszerű figurát köztudottan olyan
sztárok imádják, mint Britney Spears, Mariah Carey vagy Cameron Diaz.
„Nem is olyan rossz” – ez volt a japán Sanrio cég
vezetőjének, Shintaro Tsujinak a véleménye, amikor 1974-ben egyik
alkalmazottja, Yuko Shimizu megrajzolta az első tervet a figuráról. 1976-ban
jegyezték be védjegyként, és rá pár évre, a 80-as évek küszöbén végre
elindulhatott világhódító útjára. Bár a cica idővel több társat is kapott –
ilyen például 1990-ben született Dear Daniel nevű fiúbarátja, vagy a 2004-ben
született Charmy Kitty, illetve Sugar nevű cicája és hörcsöge –, ezek azonban
távolról sem váltak olyan népszerűvé, mint maga a főkarakter.
Egy macska divattörténelmet ír
Keletkezésekor Japánban a brit kultúra hatalmas
népszerűségnek örvendett, ezért Hello Kitty az időben külön angol nevet (White
Kitty) is kapott, azonban ez az elnevezés nem bizonyult tartósnak. Állítólag a
Hello Kitty nevet Lewis Caroll Alice tükörországban című könyvéből, Alice egyik
macskájáról kapta; egy másik szóbeszéd szerint maga a Hello Kitty név a Maneki
Neko visszafelé fordítása, ami integető macskát jelent. Valójában a „kitty”
angolul cicát jelent, így magából a karakterből is könnyen eredhet a név. A
cica saját karakterprofillal rendelkezik, így többek között megtudhatjuk róla,
hogy november 1-jén született a londoni metróban, a súlya 3 alma, és A-s a
vércsoportja.
A márkát elsősorban fiatal lányoknak tervezték, és a
legkülönbözőbb használati tárgyakon jelenik meg. Legelőször 1975-ben egy
műanyag pénztárcára nyomták rá, de napjainkban már szinte minden elképzelhető
holmit kaphatunk a cicás motívummal díszítve, használati tárgyaktól
ruhaneműkig, számítógépektől autókig. Japánban már nemcsak kislányoknak szóló
márkaként tekintenek rá, hisz töretlen népszerűségnek örvend nemcsak a fiatal
tinédzserek, de a felnőttek körében is.
1983 óta a cica az amerikai gyerekeket képviselő figura az
UNICEF-ben, ennek a szervezetnek a Sanrio cég rendszeresen pénzt adományoz, és
jótékonysági esteket szervez. Piaci népszerűségét az is jelzi, hogy a cicával
díszített felnőtt alsóneműk legalább annyira keresettek, mint az esküvői ruhák,
és az interneten a legnépszerűbb találatok között vannak a Hello Kitty-képek, a
Hello Kitty-háttérkép, vagy a Hello Kitty online shop kifejezések.
Terjeszkedését az is jelzi, hogy az USA-ban már szinte minden áruházban
megtalálhatók a cég termékei, és világszerte egyre több üzletet nyitnak. Ma már
több mint 22 000 Hello Kitty-s terméket vásárolhatunk, és a kínálat
folyamatosan gyarapszik. Ez teszi ki a Sanrio éves jövedelmének felét, mellyel
a cég évente 1 billió dollárt keres. Már két hivatalos Hello Kitty vidámpark is
létezik, az egyik Harmonyland, a másik Sanrio Puroland.
A sztárok is imádják
Hatalmas népszerűségre a 90-es évek második felében tett
szert, amikor sztárok végtelen sora szeretett bele az édes cicamárkába, és
kezdett el a cég termékeiben megjelenni a nyilvánosság előtt. Ricky Martin,
Paris Hilton, Lisa Loeb – csak pár ismert név a sok közül, akik
népszerűsítették a márkát, sőt az utóbbi egy egész albumot szentelt az imádott
cicának, amely a Hello Lisa címet kapta.
A népszerű figurából még rajzfilmsorozat is készült 1987-ben
Hello Kitty's Furry Tale Theatre címmel, amely gyermekmesékből és
kasszasiker-paródiákból áll; majd 1991-ben az amerikai CBS-csatorna adta le a
Hello Kitty and Friends című, 13 epizódos sorozatot; 1993–94 között pedig a japán
tévé sugározta a Hello Kitty’s Paradise című, 16 epizódos rajzfilmet.
Összességében az ikonikus fehér cica mára az egyik legismertebb rajzolt
figurává nőtte ki magát, aki a nők minden generációját képes elcsábítani. Sokan
nem is gondolnák, hogy a kultikus cica számos jótékony akcióban is részt vesz,
legtöbbjük a lányok iskolába járási esélyeit próbálja javítani. Talán valóban
semmi sem az, aminek látszik.
Forrás:otvenentul.hu
0 Megjegyzések