66. Cannes-i filmfesztivál - Az első díjazottak - © hollywoodreporter.com

Cannes – Az Arany Pálmára és a Hivatalos Versenyprogram díjazottjaira még estig várnunk kell, de a parallel versenyszekció díjait ünnepélyes keretek közt már szombat este kiosztották.


Az Un Certain Regard (Egy bizonyos tekintet) elnevezésű szekcióban rendszerint első és másodfilmesek versenyeznek, de idén több olyan rendező is itt kapott helyet, akinek ez már a sokadik alkotása. A zsűrit A vadászat (Jagten) című nálunk is bemutatott dán film rendezője Thomas Vinterberg vezette, tagjai pedig Zhang Ziyi kínai színésznő, Ludivine Sagnier francia színésznő, Ilda Santiago a Riói Filmfesztivál igazgatója és Enrique Gonzalez Macho producer és forgalmazó voltak. A szekciót Sophia Coppola The Bling Ring című filmje nyitotta, ami mellett tizenhét alkotás közülük hat első film volt látható. „Politikai, rendkívül eredeti, néha felkavaró, változatos és mindenekelőtt, leggyakrabban felejthetetlen.” – jellemezte a szekciót Vinterberg. A filmekkel kapcsolatban azt is megjegyezte, hogy annak ellenére, hogy nélkülözték a szentimentalizmust mégis költőinek mondhatók. Az Un Certain Regard Szekció Fődíját Rithy Panh L’Image Manquante (The Missing Picture) című filmje kapta, mely a zsűri minden tagjának egyaránt elnyerte a tetszését. Panh agyagfigurákkal mesél Kambodzsa történelmének legvéresebb, 1975-79 közötti időszakáról, amikor Pol Pot vezetésével a vörös khmerek uralták az országot. Ezt az időszakot még mindig sok bizonytalanság övezi, innen a film címe, A hiányzó kép is. A kambodzsai rendező Jafar Panahinak iráni rendezőnek ajánlotta a díját, akinek tíz évvel ezelőtt látta Cannes-ban a filmjét, és aki azóta is inspirálja őt. Az Un Certain Regard Zsűri Díját egy palesztin alkotás Hany Abu-Assad Omar-ja nyerte, mely az izraeli felügyelet alatt álló palesztin területen játszódik. A Legjobb Rendezés díját a köszönőbeszéde közben is táncot lejtő francia rendező Alain Guiraudie kapta a L’inconnu du lac-ért (Stranger by the Lake), mely egy meleg férfiak által látogatott nudista strandon játszódó thriller, ami bővelkedett az explicit szex jelenetekben. Erre utalt Thomas Vinterberg is, amikor a díjátadó eleji beszédében kiemelte, hogy többek közt homoszexuálisok közötti orális szexet is láthattak a szekció filmjeinek egyikében. A Színészi Alakítás Díját a La Jaula De Oro (rend. Diego Quemada-Diez) tinédzserei Brandon Lopez, Rodolfo Dominguez és Karen Martinez kapták, akik a filmben Guatemalából tartanak az Egyesült Államok felé egy jobb élet reményében. Az Avenir Díjat a Sundance Filmfesztiválon már díjazott Fruitvale Station kapta, melyet Ryan Coogler rendezett és aki Forest Whitaker társaságában vette át a díjat. Whitaker a főszereplője Jérôme Salle Zulu című filmjének, ami a fesztivált zárja majd holnap az ünnepélyes díjkiosztó után.

Szombat délután folyamán kiosztották a FIPRESCI zsűri, azaz a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének díjait is. A kritikusok Abdellatif Kechiche La vie d’Adèle (Blue is the Warmest Colour) című filmjét díjazták, amit sokan a legnagyobb esélyesnek tartanak az Arany Pálmára, bár a kritikusok díja után többekben kétség merült fel azzal kapcsolatban, hogy megnyerheti-e, főképp azért, mert nem szokott előfordulni, hogy a kritikusok és a zsűri ízlése találkozik. Ha ez mégis bekövetkezik, akkor Kechiche lesz a kivétel, aki erősíti a szabályt. Ez viszont csak este derül ki. Addig is a fesztivál utolsó napján a reprízvetítéseken még egyszer lehetőség nyílik arra, hogy a sajtó képviselői pótolják a versenyfilmekkel kapcsolatos elmaradásaikat.


Forrás: http://www.haon.hu