Mi jut először az emberek eszébe Nicole Kidmanről?
Sokaknak talán még ma is Tom Cruise, másoknak a botoxszal szétfeszített
homlok, esetleg valamelyik 90-es évekbeli filmje. Az igazság az, hogy
Kidman mindig is határozott ízlésű, öntörvényű színésznő volt, de az
utóbbi tíz évben még érdekesebben alakult a karrierje, mint akkor,
amikor huszonévesen szupersztár volt. Most jött ki nálunk DVD-n Az újságos fiú, amelyben lazán arcon pisili Zac Efront, ebből az alkalomból tekintjük át az elmúlt tíz évét.
Nicole Kidmanre nem ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint az
A-listás hollywoodi színészek többségére. Kicsit olyan, mint egy
klasszikus filmsztár: rejtélyes, kortalan kisugárzása és izgalmas
választásai teszik sztárrá, nem pedig a dollárok, amelyeket a nézők
hajlandók kicsengetni azért, hogy a moziban láthassák. Sőt az emberek
többségének történetesen esze ágában sincs beülni egy filmre csak azért,
mert Kidman játszik benne. A nagyobb költségvetésű, populárisabbnak
szánt filmjeinél az ő személye maximum egy a sok vonzónak szánt elem
közül, ráadásul az ilyen projektjei sorra megbuknak. De ő ennek ellenére
45 évesen is stabilan tartja magát az A-ligában.
Nicole Kidman az idei Oscar-díjkiosztón |
Habár a húszas és kora harmincas évei a 90-es évekre
estek - a hollywoodi színésznők szavatossága hamar lejár -, és óriási
filmcsillag volt már Tom Cruise oldalán is, az igazi fénykora az után
kezdődött, hogy elvált tőle, és 2003-ban megkapta az Oscar-díjat Az órák-ért. Ebben az egy évben három érdekes filmjét is bemutatták. Az első volt Lars von Trier Dogville-je,
ami a megerőszakolási jelenet és Von Trier kíméletlen munkamódszere
miatt nagy lelki megpróbáltatást jelentett számára (nem csak neki: Paul
Bettany még inkább kikészült a rendezőtől), de egy ideig mégis úgy volt,
hogy a dán most készülő Nymphomaniac-jében is szerepel. A különösebben nem jó Szégyenfolt
amiatt emlékezetes, hogy Kidman itt kilépett az elegáns, hideg nő
skatulyájából, és a tőle megszokott figurákkal szemben egy
félanalfabéta, fizikai munkából élő nőt játszott. És év végén jött
Anthony Minghella romantikus Hideghegy-e, amely Kidmannek csak
egy Golden Globe-jelölést hozott, de összesen hét Oscar-jelölést
gyűjtött be, és anyagilag is jól teljesített.
Paul Bettany és Nicole Kidman a Dogville-ben |
Kidman mindig is váltogatta a kommerszebb filmeket és a merészebb, művészi produkciókat, de saját bevallása szerint
"nagyon avantgárd" személyes ízlése abszolút az utóbbiakhoz húzza. És
valahogy a mainstream nem is fekszik neki annyira. 2004-ben és 2005-ben
három blockbusternek szánt filmben is játszott, és mindhárom eredménye
ugyanazt a kétes mintázatot követte: A stepfordi feleségek-remake, Sydney Pollack A tolmács című thrillere és a Földre szállt boszorkány
az USA-n belül egyaránt megbukott, de a többi országban mindegyik
keresett annyit, hogy végül világszinten behozták az árukat, ha nem is
lettek döbbenetesen sikeresek. Viszont közben Kidman játszott az árát
tekintve sokkal visszafogottabb, kevesek által látott Születés-ben
is, Jonathan Glazer bizarr filmjében, amelyben egy kisfiú megkeresi
Kidman figuráját, azt állítva, hogy ő a nő elhunyt férjének a
reinkarnációja. Ezt nézve rádöbben az ember, hogy Kidman mennyire erős
színész, amikor olyasmiben játszik, amiben hisz is.
Nicole Kidman a Születés-ben |
Anyagilag mindenképpen negyvenhez közeledve ért fel a csúcsra: Baz Luhrmann háromperces Chanel No. 5-reklámjáért
12 millió dollárt kapott, amivel a filmpercenként legtöbbet kereső
színésznő lett a világon. A választásait illetően pedig továbbra sem
kötött kompromisszumokat, legfeljebb néha félrenyúlt, de a bénán
sikerült filmjei többsége olyan tényezőkön csúszott el, amelyeket ő sem
láthatott előre. Igaz például, hogy Steven Shainberg 2006-os A szépség és a szőr-je inkább idétlen lett, mint különleges, és semennyi pénzt nem hozott, de melyik jó ízlésű színésznő mondott volna eleve nemet A titkárnő rendezőjének egy Diane Arbus-filmre Robert Downey Jr.-ral?
Nicole Kidman és Robert Downey Jr. A szépség és a szőr-ben |
A 2007-es Invázió című sci-fi kifejezetten peches projekt volt: A bukás
rendezője, Oliver Hirschbiegel sajnos túl művészinek bizonyult
Hollywood számára, ezért menet közben elvették tőle, részben
újraforgatták és újra is vágták a filmet, ami aztán a mozikasszáknál sem
teljesített. Ebből az időszakból talán csak Az arany iránytű
című fantasy főgonosza volt eleve kétes választás Kidman részéről. Ez a
film az USA-ban szintén megbukott, de világszinten szépített, és
összesen több mint 370 millió dollárt hozott. A legérdekesebb filmje
megint csak az volt, amelyet senki se látott: Noah Baumbach Margot az esküvőn-jében
neurotikus, narcisztikus írónőként remekelt, és bónuszként maszturbált
is nekünk. Tíz évvel korábban valószínűleg senki se hitte volna, hogy
Kidman egyszer egy ilyet is bevállal.
Nicole Kidman a Margot az esküvőn-ben |
Az Ausztráliá-ban (2008) a Moulin Rouge
után másodszor is Baz Luhrmann-nal dolgozott, de a nagy költségvetésű
romantikus eposz a már jól ismert utat járta be: az USA-ban nem hozta
lázba az embereket, de más országokból összekapart annyit, hogy ne
legyen bukás. Rob Marshall Kilenc (2009) című musicaljéről még
ez sem mondható el, de Kidmant megint csak nem lehet hibáztatni: ezek a
filmek papíron még jól hangzottak, de aztán valami félrement menet
közben. Annyiban mindenesetre nyomot hagytak a karrierjén, hogy ezek
után a költséges fiaskók után már nem kérhetett olyan csillagászati
gázsikat, mint korábban, és 2010-ben leszorult a legjobban fizetett
hollywoodi színésznők tízes listájáról, átadva a helyet a Kristen
Stewart által képviselt legfiatalabb generációnak.
Nicole Kidman és Aaron Eckhart az Engedd el!-ben |
De ebben az évben is csinált egy fantasztikus filmet: John Cameron Mitchell Engedd el!
(Rabbit Hole) című drámájában szívfájdító volt a gyermekét elveszítő
anya szerepében. Naná, hogy erről is csak a legelszántabb filmrajongók
hallottak: világszerte csupán 5 millió dollárt hozott. Az Adam
Sandler-es (Kellékfeleség) és Nicolas Cage-es (Túszjátszma)
kiruccanására fölösleges szót vesztegetni, tavaly viszont újra
bebizonyította, hogy bátor és lenyűgöző színésznő, mégpedig úgy, hogy
attól még a cannes-i közönség is zavarba jött.
Zac Efron, Matthew McConaughey, Nicole Kidman és David Oyelowo Az újságos fiú-ban |
Nicole Kidman, Matthew Goode és Mia Wasikowska a Stoker-ben |
Már azt hihetnénk, hogy Kidman sztárságának leáldozott,
és karrierje innentől bátor kis projektek felkarolásáról szól (mi nem
panaszkodnánk), de nem: a Weinstein Company a napokban jelentette be,
hogy december 27-ére, azaz a következő Oscar-szezon csúcsára időzítik a
Kidman főszereplésével készült Grace of Monacó-t, ami
egyértelműen jelzi, hogy ismét szoborközelbe várják a már háromszor
jelölt színésznőt. A 45 éves, de jelentős mennyiségű botoxinjekcióval
megtámogatott Kidman a 33 éves Grace Kellyt játssza Olivier Dahan (Piaf) filmjében, ami a monacói hercegné életének egy rövid szakaszára koncentrál a 60-as évek elején.
Tim Roth és Nicole Kidman a Grace of Monacó-ban |
Idén egy másik film is érkezik tőle: a megtörtént eseten alapuló The Railway Man-ben
Colin Firthnek segít abban, hogy túltegye magát a második világháború
és a japán hadifogság által okozott poszttraumás stresszen. Kidman
annyira élvezte a közös munkát Firth-szel, hogy beszervezte maga mellé a
Before I Go to Sleep című thrillerbe is, amiben egy olyan nőt alakít, aki minden nap úgy ébred, hogy nem emlékszik semmire az életéből.
Aki azt állítja, hogy Nicole Kidman nem izgalmas színésznő, az nem tudja, mit beszél.
0 Megjegyzések