Mi jut először az emberek eszébe Nicole Kidmanről? 
Sokaknak talán még ma is Tom Cruise, másoknak a botoxszal szétfeszített 
homlok, esetleg valamelyik 90-es évekbeli filmje. Az igazság az, hogy 
Kidman mindig is határozott ízlésű, öntörvényű színésznő volt, de az 
utóbbi tíz évben még érdekesebben alakult a karrierje, mint akkor, 
amikor huszonévesen szupersztár volt. Most jött ki nálunk DVD-n Az újságos fiú, amelyben lazán arcon pisili Zac Efront, ebből az alkalomból tekintjük át az elmúlt tíz évét.
Nicole Kidmanre nem ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint az 
A-listás hollywoodi színészek többségére. Kicsit olyan, mint egy 
klasszikus filmsztár: rejtélyes, kortalan kisugárzása és izgalmas 
választásai teszik sztárrá, nem pedig a dollárok, amelyeket a nézők 
hajlandók kicsengetni azért, hogy a moziban láthassák. Sőt az emberek 
többségének történetesen esze ágában sincs beülni egy filmre csak azért,
 mert Kidman játszik benne. A nagyobb költségvetésű, populárisabbnak 
szánt filmjeinél az ő személye maximum egy a sok vonzónak szánt elem 
közül, ráadásul az ilyen projektjei sorra megbuknak. De ő ennek ellenére
 45 évesen is stabilan tartja magát az A-ligában.
![]()  | 
| Nicole Kidman az idei Oscar-díjkiosztón | 
Habár a húszas és kora harmincas évei a 90-es évekre 
estek - a hollywoodi színésznők szavatossága hamar lejár -, és óriási 
filmcsillag volt már Tom Cruise oldalán is, az igazi fénykora az után 
kezdődött, hogy elvált tőle, és 2003-ban megkapta az Oscar-díjat Az órák-ért. Ebben az egy évben három érdekes filmjét is bemutatták. Az első volt Lars von Trier Dogville-je,
 ami a megerőszakolási jelenet és Von Trier kíméletlen munkamódszere 
miatt nagy lelki megpróbáltatást jelentett számára (nem csak neki: Paul 
Bettany még inkább kikészült a rendezőtől), de egy ideig mégis úgy volt,
 hogy a dán most készülő Nymphomaniac-jében is szerepel. A különösebben nem jó Szégyenfolt
 amiatt emlékezetes, hogy Kidman itt kilépett az elegáns, hideg nő 
skatulyájából, és a tőle megszokott figurákkal szemben egy 
félanalfabéta, fizikai munkából élő nőt játszott. És év végén jött 
Anthony Minghella romantikus Hideghegy-e, amely Kidmannek csak 
egy Golden Globe-jelölést hozott, de összesen hét Oscar-jelölést 
gyűjtött be, és anyagilag is jól teljesített.
![]()  | 
| Paul Bettany és Nicole Kidman a Dogville-ben | 
Kidman mindig is váltogatta a kommerszebb filmeket és a merészebb, művészi produkciókat, de saját bevallása szerint
 "nagyon avantgárd" személyes ízlése abszolút az utóbbiakhoz húzza. És 
valahogy a mainstream nem is fekszik neki annyira. 2004-ben és 2005-ben 
három blockbusternek szánt filmben is játszott, és mindhárom eredménye 
ugyanazt a kétes mintázatot követte: A stepfordi feleségek-remake, Sydney Pollack A tolmács című thrillere és a Földre szállt boszorkány
 az USA-n belül egyaránt megbukott, de a többi országban mindegyik 
keresett annyit, hogy végül világszinten behozták az árukat, ha nem is 
lettek döbbenetesen sikeresek. Viszont közben Kidman játszott az árát 
tekintve sokkal visszafogottabb, kevesek által látott Születés-ben
 is, Jonathan Glazer bizarr filmjében, amelyben egy kisfiú megkeresi 
Kidman figuráját, azt állítva, hogy ő a nő elhunyt férjének a 
reinkarnációja. Ezt nézve rádöbben az ember, hogy Kidman mennyire erős 
színész, amikor olyasmiben játszik, amiben hisz is.
![]()  | 
| Nicole Kidman a Születés-ben | 
Anyagilag mindenképpen negyvenhez közeledve ért fel a csúcsra: Baz Luhrmann háromperces Chanel No. 5-reklámjáért
 12 millió dollárt kapott, amivel a filmpercenként legtöbbet kereső 
színésznő lett a világon. A választásait illetően pedig továbbra sem 
kötött kompromisszumokat, legfeljebb néha félrenyúlt, de a bénán 
sikerült filmjei többsége olyan tényezőkön csúszott el, amelyeket ő sem 
láthatott előre. Igaz például, hogy Steven Shainberg 2006-os A szépség és a szőr-je inkább idétlen lett, mint különleges, és semennyi pénzt nem hozott, de melyik jó ízlésű színésznő mondott volna eleve nemet A titkárnő rendezőjének egy Diane Arbus-filmre Robert Downey Jr.-ral?
![]()  | 
| Nicole Kidman és Robert Downey Jr. A szépség és a szőr-ben | 
A 2007-es Invázió című sci-fi kifejezetten peches projekt volt: A bukás
 rendezője, Oliver Hirschbiegel sajnos túl művészinek bizonyult 
Hollywood számára, ezért menet közben elvették tőle, részben 
újraforgatták és újra is vágták a filmet, ami aztán a mozikasszáknál sem
 teljesített. Ebből az időszakból talán csak Az arany iránytű 
című fantasy főgonosza volt eleve kétes választás Kidman részéről. Ez a 
film az USA-ban szintén megbukott, de világszinten szépített, és 
összesen több mint 370 millió dollárt hozott. A legérdekesebb filmje 
megint csak az volt, amelyet senki se látott: Noah Baumbach Margot az esküvőn-jében
 neurotikus, narcisztikus írónőként remekelt, és bónuszként maszturbált 
is nekünk. Tíz évvel korábban valószínűleg senki se hitte volna, hogy 
Kidman egyszer egy ilyet is bevállal.
![]()  | 
| Nicole Kidman a Margot az esküvőn-ben | 
Az Ausztráliá-ban (2008) a Moulin Rouge
 után másodszor is Baz Luhrmann-nal dolgozott, de a nagy költségvetésű 
romantikus eposz a már jól ismert utat járta be: az USA-ban nem hozta 
lázba az embereket, de más országokból összekapart annyit, hogy ne 
legyen bukás. Rob Marshall Kilenc (2009) című musicaljéről még 
ez sem mondható el, de Kidmant megint csak nem lehet hibáztatni: ezek a 
filmek papíron még jól hangzottak, de aztán valami félrement menet 
közben. Annyiban mindenesetre nyomot hagytak a karrierjén, hogy ezek 
után a költséges fiaskók után már nem kérhetett olyan csillagászati 
gázsikat, mint korábban, és 2010-ben leszorult a legjobban fizetett 
hollywoodi színésznők tízes listájáról, átadva a helyet a Kristen 
Stewart által képviselt legfiatalabb generációnak.
![]()  | 
| Nicole Kidman és Aaron Eckhart az Engedd el!-ben | 
De ebben az évben is csinált egy fantasztikus filmet: John Cameron Mitchell Engedd el!
 (Rabbit Hole) című drámájában szívfájdító volt a gyermekét elveszítő 
anya szerepében. Naná, hogy erről is csak a legelszántabb filmrajongók 
hallottak: világszerte csupán 5 millió dollárt hozott. Az Adam 
Sandler-es (Kellékfeleség) és Nicolas Cage-es (Túszjátszma)
 kiruccanására fölösleges szót vesztegetni, tavaly viszont újra 
bebizonyította, hogy bátor és lenyűgöző színésznő, mégpedig úgy, hogy 
attól még a cannes-i közönség is zavarba jött. 
![]()  | 
| Zac Efron, Matthew McConaughey, Nicole Kidman és David Oyelowo Az újságos fiú-ban | 
![]()  | 
| Nicole Kidman, Matthew Goode és Mia Wasikowska a Stoker-ben | 
Már azt hihetnénk, hogy Kidman sztárságának leáldozott, 
és karrierje innentől bátor kis projektek felkarolásáról szól (mi nem 
panaszkodnánk), de nem: a Weinstein Company a napokban jelentette be, 
hogy december 27-ére, azaz a következő Oscar-szezon csúcsára időzítik a 
Kidman főszereplésével készült Grace of Monacó-t, ami 
egyértelműen jelzi, hogy ismét szoborközelbe várják a már háromszor 
jelölt színésznőt. A 45 éves, de jelentős mennyiségű botoxinjekcióval 
megtámogatott Kidman a 33 éves Grace Kellyt játssza Olivier Dahan (Piaf) filmjében, ami a monacói hercegné életének egy rövid szakaszára koncentrál a 60-as évek elején.
![]()  | 
| Tim Roth és Nicole Kidman a Grace of Monacó-ban | 
Idén egy másik film is érkezik tőle: a megtörtént eseten alapuló The Railway Man-ben
 Colin Firthnek segít abban, hogy túltegye magát a második világháború 
és a japán hadifogság által okozott poszttraumás stresszen. Kidman 
annyira élvezte a közös munkát Firth-szel, hogy beszervezte maga mellé a
 Before I Go to Sleep című thrillerbe is, amiben egy olyan nőt alakít, aki minden nap úgy ébred, hogy nem emlékszik semmire az életéből.
Aki azt állítja, hogy Nicole Kidman nem izgalmas színésznő, az nem tudja, mit beszél.









0 Megjegyzések