Abban a hitben élünk, hogy képesek vagyunk különböző
alternatívák között tudatosan választani, más szóval szabad akarattal
rendelkezünk. A döntéseinket azonban különböző hierarchikus szinteken
ható kényszerek határozzák meg. Természetesen a fizikai
törvényszerűségek megtartják érvényüket az agy működése során is. A
kérdés az, hogy ezek a törvények csupán behatárolják a viselkedésünket,
vagy – előre megjósolható módon – meg is határozzák azt.
A tudatunk az a sajátságunk, amely
megkülönböztet bennünket a Föld összes többi szervezetétől. Bizonyos
kísérletes eredmények azonban arra utalnak, hogy a tudat fölösleges,
mivel csupán követi, nem pedig eldönti a cselekvést. Nem tisztázott még,
hogy az emberi viselkedést az öröklött tényezők vagy a környezeti
hatások befolyásolják nagyobb mértékben.
Az előbbi esetben egyfajta genetikai
marionettbábuk vagyunk. A környezeti meghatározottság sem biztat túl sok
jóval, hiszen ha például a neveltetésünk miatt vagyunk olyanok
amilyenek, az sem a saját döntésünk eredménye. A törzsi ösztön pedig a
csoport védelmére aktiválja az egyéneket. Az emberi agy és viselkedés
tehát különféle genetikai programok irányítása alatt áll. Hagynak-e
vajon lehetőséget e szoftverek a szabad akarat számára, vagy döntési
autonómiánk pusztán egy illúzió? Átfogjuk az emberi lét teljes
horizontját a kvantumrészecskéktől a géneken át az emberi elméig.
1. A fizikai törvények meghatározottsága
Egy fizikai rendszer jelen belső állapota és a
külső tényezők egyértelműen meghatározzák e rendszer jövőbeli
állapotát. Ez a fajta determinizmus (meghatározottság) súlyos kihívást
jelent a szabad akarat ideáját illetően, hiszen ha az agy működésére is
érvényes, akkor pusztán robotok vagyunk. Márpedig a fizika törvényei
univerzálisak. A káoszelmélet szerint egy, a kiindulási feltételekben
bekövetkező apró eltérés alapvetően megváltoztathatja az események
menetét – de a káosz eseményei is szigorú ok-okozati rendszerben
következnek egymás után, csak a jóslás válik nehezebbé.
A kvantumrészecskék világában azonban nem
érvényes ez a fajta abszolút determinizmus. Egy részecske nem
rendelkezik egyidejűleg meghatározott pozícióval és sebességgel, csupán
bizonyos valószínűséggel rendelhető hozzájuk a két fenti paraméter. Ez
az úgynevezett Heisenberg-féle bizonytalansági elv
a mikrovilág alapvetően eltérő sajátosságaira mutat rá. A nagyobb
testek viselkedésében azonban a bizonytalanság kiegyenlítődik, ezért az
elhanyagolható (kivéve az ősrobbanást követő időszakot, ahol a
részecskefizika törvényei uralkodtak). A kaotikus folyamatokhoz
hasonlóan a kvantumbizonytalanság sem lehet azonban a szabad akarat
alapja, hiszen itt a véletlen dönt, nem pedig az elménk.
2. A tudat korlátai
Agy és tudat. Az állatok is
rendelkeznek a tudat bizonyos elemeivel, de az emberi tudat alapvetően
új képességekkel vértezi fel az elménket. Szimbólumokon alapuló
beszéddel kommunikálunk, fejlett társadalmakat építünk, valamint
felfogjuk, hogy létezünk, és azt is, hogy egyszer vége szakad e létnek. A
legtöbben azonban nem vagyunk hajlandóak ez utóbbi tény elfogadására,
ehelyett misztikus hiedelmekkel próbáljuk meg kimenteni tudatunkat az
agyunk fizikai fogságából. Nemcsak az egyes vallások teszik ezt, hanem
egyes modern tudományfilozófiai irányzatok is megkísérlik az agy és a
tudat szétválasztását.
Karl Popper filozófus és John Eccles
neurofiziológus – szemben a vallásos elképzelésekkel – elismerik, hogy a
tudat az agy produktuma, de szerintük az egy önálló szubsztanciát
alkot, s képes befolyásolni létrehozójának, az agynak a működését. Tehát
a tudatunk nem csupán passzív árnyként követi az idegi folyamatokat,
hanem be is tud avatkozni ezek működésébe.
David Chalmers filozófus szerint a tudat
kutatásának két fő fókusza kell, hogy legyen. Elsőként ki kell deríteni,
hogy melyek azok az agyterületeket, amelyek a tudatosulásért felelősek,
ezt nevezi könnyű problémának a filozófus. A nehéz problémát annak
megértése jelenti, hogy miként vezet az idegsejtek működése a szubjektív
élmények kialakulásához az agyban. E rejtély megfejtéséhez Chalmers
szerint új típusú – úgynevezett pszichofizikai – törvényeket kell
megalkotnunk. E törvények feladata a fizikai rendszerek tudattal való
kapcsolódnak leírása lesz.
A materializmus elveti a fenti, úgynevezett
dualista elképzeléseket, álláspontja szerint ugyanis az agyműködés és a
tudat nem választható el egymástól, hanem ugyanannak a folyamatnak a két
oldalát jelentik. Hogyan lehetünk akkor szabadok a materializmus
szerint? Úgy, hogy követjük a vágyainkat és az elképzeléseinket, amelyek
egyébként a fizikai törvények által meghatározottak. A szabadságunk
tehát a társadalmi rendszer és a mikrokörnyezet függvénye. Ezek minél
megengedőbbek, annál szabadabbak vagyunk. Ezt végkövetkeztetést azonban
nem szívesen fogadnánk el a szabadságunk kritériumaként, hiszen nem
érezzük valódi szuverenitásnak.
Tudat és döntés. Benjamin Libet
idegélettannal foglalkozó kutató kimutatta, hogy időbeli csúszás van a
valóság és annak tudatos észlelése között. Kiderült, hogy a tapintási
ingerületeket fél másodperccel később észleli a tudatuk, mint ahogy ez
az információ az agyunk elsődleges érzőközpontjába bekerül. A látás
esetében még nagyobb a csúszás. Hogyan tudunk így pingpongozni, vagy
autót vezetni? Úgy, hogy nem a tudatunk irányítja ezeket a
cselekvéseket, hanem valami más, az agyunk sötét bugyraiban. Ezt a tényt
Libet egy másik kísérlete igazolta. A kísérleti alanyoknak azt a
feladatot adta, hogy nevezzék meg azt a pillanatot, amikor elhatározzák a
kezük felemelését, amit egy körben mozgó fénypont helyzetével tudott
azonosítani. A kutató EKG-vel vizsgálta az agy mozgatókérgének
aktivitását, EMG-vel pedig – az izomfeszülés alapján – a kézfelemelés
kezdetének pontos idejét regisztrálta. Kiderült, hogy a mozgatókéreg
hamarabb elkezdett készülni a feladatra, mint ahogy a kísérleti alany
elhatározta volna a mozdulatot. A parancsot „valaki” már korábban kiadta
valahol.
Önigazolás. Az ember mindennapokban
is jól felismerhető önigazoló mechanizmusa a tisztánlátásunk egyik
legfőbb gátja. Tudatos ez vajon, vagy beépített automatizmusok hozzák
létre?
Korábban a súlyos epilepsziában szenvedő
emberek egyetlen gyógymódja a két agyféltekét összekötő kérgestest
műtéti átmetszése volt, aminek eredményeként megszűnt a féltekék közötti
kommunikáció. Michael Gazzaniga ilyen műtéten átesett páciensekkel
végzett kísérleteket. A kutató egy egyszerű kísérleti elrendezéssel a
„hasadt agyú” emberek bal féltekéjének egy csirkét mutatott, a jobb
féltekének pedig egy havas tájat, és a feladat az volt, hogy társítsa a
képeket néhány – mindkét féltekéjével érzékelt – tárgy rajzával.
Először is egyértelművé vált, hogy a jobb
agyféltekénk zombi, a hasadt agyú páciens ugyanis úgy érezte, hogy nem
látja a havas tájat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az agya nem is
érzékelte! A csirkét helyesen egy csirkelábbal, a havas tájat pedig
szintén helyesen, egy hólapáttal társította. Mivel a táj képe nem
tudatosult, a kísérletvezető megkérdezte a pácienst, hogy mégis miért
mutatott rá a hólapátra. A válasz az volt, hogy azért mert a csirkék
ürülékét ezzel lehet eltávolítani. A lényeg az, hogy az indítékainkat és
a cselekvéseinket feltétlenül racionalizálni akarjuk, még akkor is, ha
azok nem racionálisak. Libet és Gazzaniga kísérleteinek összegzése egy
önigazoló robotikus agy képét vetíti elénk: a tudatos elhatározásunkat
megelőzve cselekszünk, de ezt nem ismerjük el. Miért érezzük mégis azt,
hogy tudatosan, szabadon döntünk a cselekvéseinkről? Fogalmunk sincs a
választ illetően.
3. A genetikai identitás problémája
A DNS feladata egy szervezet testének és
viselkedésének kontrollja. De mi van akkor, ha a testet és magát a
genomot ellepték a különféle paraziták? Márpedig ez a helyzet, a
magasabbrendű szervezetek DNS-ének nagy részét – elsősorban vírus
eredetű – genetikai paraziták alkotják, a testben pedig óriási számú és
féleségű mikroorganizmus rejtőzködik. Akkor kinek az érdekeit képviseli a
test és az elme? Ez egy nyitott kérdés, amire nem tudjuk még a választ.
4. Gének és szabadság
Heves viták folynak arról, hogy a
viselkedésünket elsősorban a gének vagy a környezeti – elsősorban
szociológiai – tényezők határozzák meg. A fő probléma e tudományterület
kutatási módszereivel abból származik, hogy a gének és a környezet
hatását két egymástól elkülönült tényezőként kezelik, és
hozzájárulásának mértékét az egyes viselkedésformák kialakulásához
százalékokban fejezik ki.
Ez a felfogás azonban két ok miatt helytelen.
Az egyik az, hogy a környezeti tényezők a géneken keresztül hatnak,
azok kifejeződését befolyásolják. Másrészt pedig maga a genetikai hatás
abban nyilvánul meg, hogy az agy genetikailag kódolt módon számít a
környezetből érkező inputokra és/vagy visszacsatolásokra, és eszerint
alakítja ki a szerkezetét. Az emberi érzékszervek működését biztosító
agyi struktúrák például csak akkor alakulnak ki normálisan, ha az
érzékeny periódusban megfelelő ingerek érik a gyereket. Ugyanez érvényes
a beszéd elsajátításának képességére is. Nyilvánvalóan a viselkedés
agyi kontrolljának kialakulása is hasonló módon történik.
A modern molekuláris genetika egyik
legégetőbb kérdése annak az alapmechanizmusnak a tisztázása, amely a
genetikai és környezet hatások szintézisét végzi. Ez az epigenetikai
szabályozás, ami nem más, mint a gének kifejeződésének szabályozása a
DNS és a DNS-t burkoló fehérjék kémiai módosítása által. Régóta tartja
magát az a mondás, hogy a lelki betegségek gyógyításánál a beszéd
terápia ugyanarra a biológiai rendszerre hat, mint a gyógyszerek. A
modern tudomány igazolni látszik e bölcsességet, és meg is nevezi az
alapul szolgáló mechanizmust, ami az epigenetikai mintázatok
kialakulása.
Az a tény, hogy a viselkedés a környezeti
tényezők függvényében alakul ki, azt jelenti vajon, hogy a génjeink
csupán egy mindenre használható agy-hardvert alakítanak ki, amibe
bármilyen szoftver telepíthető? Nem ez a helyzet. A géneknek vannak
trükkjei az evolúciós „céljuk” érvényesítésére. Nevezzük ezt
mézesmadzag-elvnek. A genom az agyba jutalomközpontot épített, melynek
aktivitása kellemes érzeteket alakít ki bennünk. Az élvezetes
tevékenységeket szívesen végezzük, a kellemetleneket és unalmasakat
pedig kerüljük. Nem meglepő módon, az „édes ízű” tevékenységek a siker
felé, a „keserűek” pedig a kudarc elkerülésére orientálnak. Ez a komplex
viselkedésformák genetikai kódja, nem más.
Mindegy azonban, hogy mi és milyen módon
határozza meg a viselkedésünket, ha az nem a szabad akaratunk. Mivel a
génjeink – a viselkedést tekintve – rugalmasan huzalozott agyat hoztak
létre, elvileg ki is játszhatjuk a rideg programokat. Meg is tesszük
ezt, amikor óvszerrel gyakoroljuk a szexualitást, dagadtra hizlaljuk a
testünket, illetve drogok rabjai, vagy éppen munkamániások leszünk.
Ellenállunk-e azonban az olyan késztetéseknek, amely fontos kérdésekben
higgadt döntést igényelne. Nagyon úgy tűnik, hogy – Gazzaniga
eredményeinek megfelelően – inkább ideológiákat gyártunk a
prekoncepciónk és az érdekeink szerint való cselekvésre, mintsem, hogy a
tiszta ész, az igazság, vagy az erkölcs alapján hozzunk döntéseket.
5. A törzsi ösztön fogságában
Az emberi elme ma egy különleges agyi
mechanizmus bénító hatása alatt is áll, ez a törzsi ösztön. Ez az ösztön
rendkívüli sikerekkel jutalmazta az emberősöket. A törzsi tudat
összefogásra buzdított, így hatékonyan védekeztünk idegen törzsek ellen,
vagy éppen hódítottuk meg őket. Életteret és – az elrabolt vagy
megerőszakolt nők révén – szaporodási sikereket könyvelhettünk el. Az
összetartás révén hatékonyabban vadásztunk és gyűjtögettük a magvakat,
amiket megosztottunk az aznap kevesebb sikerrel jártakkal. Közvetett
módon talán éppen a törzsi ösztön csiszolta elménket rendkívül élessé,
melyre ma oly büszkék vagyunk. Az emberi populáció közben egy óriásit
robbant, nagyszámú idegent hozva létre országhatárokon innen és túl. Az
elménk viszont kőkorszaki maradt a benne ragadt törzsi ösztönnel együtt,
ami személyes identitásunk egyik legfőbb meghatározója lett.
Fotó: Eric Lafforgue
Génjeink – bár változnak az idővel – nem
képesek követni a civilizációs fejlődés ütemét. A fejlett világ ma már
nem a háború logikájára épül, mégis – egyéntől függő mértékben – bennünk
él a más csoportok iránt érzett ellenszenv. Ma már nem csupán törzsek
lehetnek idegenek, hanem más csapatok szurkolói, más iskolák tanulói,
más vallásúak, politikai nézetűek, értelmiségiek, proletárok, valamint
anyagi javakkal tőlünk többel vagy éppen kevesebbel rendelkezők. Az
ember igazi tragédiája az, hogy nem ismeri fel a benne lakó pusztító
ösztönt, hanem inkább elveket gyárt, hogy annak vak szolgája
maradhasson. Mindegy, hogy mi a valós helyzet, csak lobogjon a zászló, s
dobbanjon együtt a szív.
6. Ellen tudunk-e állni a különféle kényszereknek?
Egy robot élete rendkívül unalmas lehet.
Nincsenek önálló gondolatai, sem érzései, ő egyszerűen egy programot
hajt végre. Vajon hasonló elven működik az emberi elme is? Ellen tudunk
állni a fentiekben ismertetett kényszereknek? A fizikai kényszereknek
semmiképpen. A tudat tanulmányozásából született eredmények arra
utalnak, hogy agyunkban a döntés hamarabb megszületik, mint hogy a
tudatunk egyáltalán felfogja azt. Ha valóban ez a helyzet, attól még mi
magunk döntünk, csak nem tudatosan. Nehéz azonban elfogadni, hogy
zombigépezetek vagyunk. A töprengő döntések esetén határozottan az a
benyomásunk, hogy mégiscsak a tudatunk mérlegel. Képes vajon a tudatunk
hatással lenni az idegsejtjeink működésére? A mainstream tudomány
szerint nem, mert bizonyos ideghálózatok aktivitása lényegében maga a
tudat. De ha az idegek működését a fizikai törvények uralják, akkor a
szabad akarunk pusztán egy illúzió.
Hol lehet vajon a hiba a kísérletek
értelmezésében? A genetikai programjaink által kialakított
késztetéseknek viszont ellenállhatnánk, de ezt szinte soha nem tesszük,
ehelyett inkább az érdekeinknek megfelelő cselekvésekre találunk morális
érveket. Ha pedig hatalommal rendelkezünk, akkor – a törzsi ösztön
felélesztésével – néptömegekkel hitethetjük el sikeresen, hogy a mi
érdekünk egyben az ő érdekük is, még ha ez a valósággal ellentétes is.
Fotó: Jeff J Mitchell
Nincs hát akkor remény? De van. A magunkban
lakozó destruktív ösztön felismerése egészen más megvilágításba
helyezheti a szemléletünket. Rájövünk, hogy a kedvenc csapatunknak
szurkolhatunk úgy is, hogy közben nem gyűlöljük, sőt nem is vágjuk kupán
az ellenfelet. Ha nem a törzsi ösztön szemüvegén keresztül nézzük az
elesettebb nemzettársainkat, akkor segítő megoldásokon gondolkodunk
majd, nem agresszióval.
(A szerző egyetemi tanár, a Szegedi
Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kara Orvosi Biológiai
Intézetének intézetvezető igazgatója.)
Forrás: index.hu
0 Megjegyzések