Abban a hitben élünk, hogy képesek vagyunk különböző 
alternatívák között tudatosan választani, más szóval szabad akarattal 
rendelkezünk. A döntéseinket azonban különböző hierarchikus szinteken 
ható kényszerek határozzák meg. Természetesen a fizikai 
törvényszerűségek megtartják érvényüket az agy működése során is. A 
kérdés az, hogy ezek a törvények csupán behatárolják a viselkedésünket, 
vagy – előre megjósolható módon – meg is határozzák azt.
  
A tudatunk az a sajátságunk, amely 
megkülönböztet bennünket a Föld összes többi szervezetétől. Bizonyos 
kísérletes eredmények azonban arra utalnak, hogy a tudat fölösleges, 
mivel csupán követi, nem pedig eldönti a cselekvést. Nem tisztázott még,
 hogy az emberi viselkedést az öröklött tényezők vagy a környezeti 
hatások befolyásolják nagyobb mértékben.
Az előbbi esetben egyfajta genetikai 
marionettbábuk vagyunk. A környezeti meghatározottság sem biztat túl sok
 jóval, hiszen ha például a neveltetésünk miatt vagyunk olyanok 
amilyenek, az sem a saját döntésünk eredménye. A törzsi ösztön pedig a 
csoport védelmére aktiválja az egyéneket. Az emberi agy és viselkedés 
tehát különféle genetikai programok irányítása alatt áll. Hagynak-e 
vajon lehetőséget e szoftverek a szabad akarat számára, vagy döntési 
autonómiánk pusztán egy illúzió? Átfogjuk az emberi lét teljes 
horizontját a kvantumrészecskéktől a géneken át az emberi elméig.
1. A fizikai törvények meghatározottsága
Egy fizikai rendszer jelen belső állapota és a
 külső tényezők egyértelműen meghatározzák e rendszer jövőbeli 
állapotát. Ez a fajta determinizmus (meghatározottság) súlyos kihívást 
jelent a szabad akarat ideáját illetően, hiszen ha az agy működésére is 
érvényes, akkor pusztán robotok vagyunk. Márpedig a fizika törvényei 
univerzálisak. A káoszelmélet szerint egy, a kiindulási feltételekben 
bekövetkező apró eltérés alapvetően megváltoztathatja az események 
menetét – de a káosz eseményei is szigorú ok-okozati rendszerben 
következnek egymás után, csak a jóslás válik nehezebbé.
A kvantumrészecskék világában azonban nem 
érvényes ez a fajta abszolút determinizmus. Egy részecske nem 
rendelkezik egyidejűleg meghatározott pozícióval és sebességgel, csupán 
bizonyos valószínűséggel rendelhető hozzájuk a két fenti paraméter. Ez 
az úgynevezett Heisenberg-féle bizonytalansági elv
 a mikrovilág alapvetően eltérő sajátosságaira mutat rá. A nagyobb 
testek viselkedésében azonban a bizonytalanság kiegyenlítődik, ezért az 
elhanyagolható (kivéve az ősrobbanást követő időszakot, ahol a 
részecskefizika törvényei uralkodtak). A kaotikus folyamatokhoz 
hasonlóan a kvantumbizonytalanság sem lehet azonban a szabad akarat 
alapja, hiszen itt a véletlen dönt, nem pedig az elménk.
2. A tudat korlátai
Agy és tudat. Az állatok is 
rendelkeznek a tudat bizonyos elemeivel, de az emberi tudat alapvetően 
új képességekkel vértezi fel az elménket. Szimbólumokon alapuló 
beszéddel kommunikálunk, fejlett társadalmakat építünk, valamint 
felfogjuk, hogy létezünk, és azt is, hogy egyszer vége szakad e létnek. A
 legtöbben azonban nem vagyunk hajlandóak ez utóbbi tény elfogadására, 
ehelyett misztikus hiedelmekkel próbáljuk meg kimenteni tudatunkat az 
agyunk fizikai fogságából. Nemcsak az egyes vallások teszik ezt, hanem 
egyes modern tudományfilozófiai irányzatok is megkísérlik az agy és a 
tudat szétválasztását.
Karl Popper filozófus és John Eccles 
neurofiziológus – szemben a vallásos elképzelésekkel – elismerik, hogy a
 tudat az agy produktuma, de szerintük az egy önálló szubsztanciát 
alkot, s képes befolyásolni létrehozójának, az agynak a működését. Tehát
 a tudatunk nem csupán passzív árnyként követi az idegi folyamatokat, 
hanem be is tud avatkozni ezek működésébe.
David Chalmers filozófus szerint a tudat 
kutatásának két fő fókusza kell, hogy legyen. Elsőként ki kell deríteni,
 hogy melyek azok az agyterületeket, amelyek a tudatosulásért felelősek,
 ezt nevezi könnyű problémának a filozófus. A nehéz problémát annak 
megértése jelenti, hogy miként vezet az idegsejtek működése a szubjektív
 élmények kialakulásához az agyban. E rejtély megfejtéséhez Chalmers 
szerint új típusú – úgynevezett pszichofizikai – törvényeket kell 
megalkotnunk. E törvények feladata a fizikai rendszerek tudattal való 
kapcsolódnak leírása lesz.
A materializmus elveti a fenti, úgynevezett 
dualista elképzeléseket, álláspontja szerint ugyanis az agyműködés és a 
tudat nem választható el egymástól, hanem ugyanannak a folyamatnak a két
 oldalát jelentik. Hogyan lehetünk akkor szabadok a materializmus 
szerint? Úgy, hogy követjük a vágyainkat és az elképzeléseinket, amelyek
 egyébként a fizikai törvények által meghatározottak. A szabadságunk 
tehát a társadalmi rendszer és a mikrokörnyezet függvénye. Ezek minél 
megengedőbbek, annál szabadabbak vagyunk. Ezt végkövetkeztetést azonban 
nem szívesen fogadnánk el a szabadságunk kritériumaként, hiszen nem 
érezzük valódi szuverenitásnak.
Tudat és döntés. Benjamin Libet 
idegélettannal foglalkozó kutató kimutatta, hogy időbeli csúszás van a 
valóság és annak tudatos észlelése között. Kiderült, hogy a tapintási 
ingerületeket fél másodperccel később észleli a tudatuk, mint ahogy ez 
az információ az agyunk elsődleges érzőközpontjába bekerül. A látás 
esetében még nagyobb a csúszás. Hogyan tudunk így pingpongozni, vagy 
autót vezetni? Úgy, hogy nem a tudatunk irányítja ezeket a 
cselekvéseket, hanem valami más, az agyunk sötét bugyraiban. Ezt a tényt
 Libet egy másik kísérlete igazolta. A kísérleti alanyoknak azt a 
feladatot adta, hogy nevezzék meg azt a pillanatot, amikor elhatározzák a
 kezük felemelését, amit egy körben mozgó fénypont helyzetével tudott 
azonosítani. A kutató EKG-vel vizsgálta az agy mozgatókérgének 
aktivitását, EMG-vel pedig – az izomfeszülés alapján – a kézfelemelés 
kezdetének pontos idejét regisztrálta. Kiderült, hogy a mozgatókéreg 
hamarabb elkezdett készülni a feladatra, mint ahogy a kísérleti alany 
elhatározta volna a mozdulatot. A parancsot „valaki” már korábban kiadta
 valahol.
Önigazolás. Az ember mindennapokban 
is jól felismerhető önigazoló mechanizmusa a tisztánlátásunk egyik 
legfőbb gátja. Tudatos ez vajon, vagy beépített automatizmusok hozzák 
létre?
Korábban a súlyos epilepsziában szenvedő 
emberek egyetlen gyógymódja a két agyféltekét összekötő kérgestest 
műtéti átmetszése volt, aminek eredményeként megszűnt a féltekék közötti
 kommunikáció. Michael Gazzaniga ilyen műtéten átesett páciensekkel 
végzett kísérleteket. A kutató egy egyszerű kísérleti elrendezéssel a 
„hasadt agyú” emberek bal féltekéjének egy csirkét mutatott, a jobb 
féltekének pedig egy havas tájat, és a feladat az volt, hogy társítsa a 
képeket néhány – mindkét féltekéjével érzékelt – tárgy rajzával.
Először is egyértelművé vált, hogy a jobb 
agyféltekénk zombi, a hasadt agyú páciens ugyanis úgy érezte, hogy nem 
látja a havas tájat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az agya nem is 
érzékelte! A csirkét helyesen egy csirkelábbal, a havas tájat pedig 
szintén helyesen, egy hólapáttal társította. Mivel a táj képe nem 
tudatosult, a kísérletvezető megkérdezte a pácienst, hogy mégis miért 
mutatott rá a hólapátra. A válasz az volt, hogy azért mert a csirkék 
ürülékét ezzel lehet eltávolítani. A lényeg az, hogy az indítékainkat és
 a cselekvéseinket feltétlenül racionalizálni akarjuk, még akkor is, ha 
azok nem racionálisak. Libet és Gazzaniga kísérleteinek összegzése egy 
önigazoló robotikus agy képét vetíti elénk: a tudatos elhatározásunkat 
megelőzve cselekszünk, de ezt nem ismerjük el. Miért érezzük mégis azt, 
hogy tudatosan, szabadon döntünk a cselekvéseinkről? Fogalmunk sincs a 
választ illetően.
3. A genetikai identitás problémája
A DNS feladata egy szervezet testének és 
viselkedésének kontrollja. De mi van akkor, ha a testet és magát a 
genomot ellepték a különféle paraziták? Márpedig ez a helyzet, a 
magasabbrendű szervezetek DNS-ének nagy részét – elsősorban vírus 
eredetű – genetikai paraziták alkotják, a testben pedig óriási számú és 
féleségű mikroorganizmus rejtőzködik. Akkor kinek az érdekeit képviseli a
 test és az elme? Ez egy nyitott kérdés, amire nem tudjuk még a választ.
4. Gének és szabadság
Heves viták folynak arról, hogy a 
viselkedésünket elsősorban a gének vagy a környezeti – elsősorban 
szociológiai – tényezők határozzák meg. A fő probléma e tudományterület 
kutatási módszereivel abból származik, hogy a gének és a környezet 
hatását két egymástól elkülönült tényezőként kezelik, és 
hozzájárulásának mértékét az egyes viselkedésformák kialakulásához 
százalékokban fejezik ki.
Ez a felfogás azonban két ok miatt helytelen.
 Az egyik az, hogy a környezeti tényezők a géneken keresztül hatnak, 
azok kifejeződését befolyásolják. Másrészt pedig maga a genetikai hatás 
abban nyilvánul meg, hogy az agy genetikailag kódolt módon számít a 
környezetből érkező inputokra és/vagy visszacsatolásokra, és eszerint 
alakítja ki a szerkezetét. Az emberi érzékszervek működését biztosító 
agyi struktúrák például csak akkor alakulnak ki normálisan, ha az 
érzékeny periódusban megfelelő ingerek érik a gyereket. Ugyanez érvényes
 a beszéd elsajátításának képességére is. Nyilvánvalóan a viselkedés 
agyi kontrolljának kialakulása is hasonló módon történik.
A modern molekuláris genetika egyik 
legégetőbb kérdése annak az alapmechanizmusnak a tisztázása, amely a 
genetikai és környezet hatások szintézisét végzi. Ez az epigenetikai 
szabályozás, ami nem más, mint a gének kifejeződésének szabályozása a 
DNS és a DNS-t burkoló fehérjék kémiai módosítása által. Régóta tartja 
magát az a mondás, hogy a lelki betegségek gyógyításánál a beszéd 
terápia ugyanarra a biológiai rendszerre hat, mint a gyógyszerek. A 
modern tudomány igazolni látszik e bölcsességet, és meg is nevezi az 
alapul szolgáló mechanizmust, ami az epigenetikai mintázatok 
kialakulása.
        
                        
Az a tény, hogy a viselkedés a környezeti 
tényezők függvényében alakul ki, azt jelenti vajon, hogy a génjeink 
csupán egy mindenre használható agy-hardvert alakítanak ki, amibe 
bármilyen szoftver telepíthető? Nem ez a helyzet. A géneknek vannak 
trükkjei az evolúciós „céljuk” érvényesítésére. Nevezzük ezt 
mézesmadzag-elvnek. A genom az agyba jutalomközpontot épített, melynek 
aktivitása kellemes érzeteket alakít ki bennünk. Az élvezetes 
tevékenységeket szívesen végezzük, a kellemetleneket és unalmasakat 
pedig kerüljük. Nem meglepő módon, az „édes ízű” tevékenységek a siker 
felé, a „keserűek” pedig a kudarc elkerülésére orientálnak. Ez a komplex
 viselkedésformák genetikai kódja, nem más.
Mindegy azonban, hogy mi és milyen módon 
határozza meg a viselkedésünket, ha az nem a szabad akaratunk. Mivel a 
génjeink – a viselkedést tekintve – rugalmasan huzalozott agyat hoztak 
létre, elvileg ki is játszhatjuk a rideg programokat. Meg is tesszük 
ezt, amikor óvszerrel gyakoroljuk a szexualitást, dagadtra hizlaljuk a 
testünket, illetve drogok rabjai, vagy éppen munkamániások leszünk. 
Ellenállunk-e azonban az olyan késztetéseknek, amely fontos kérdésekben 
higgadt döntést igényelne. Nagyon úgy tűnik, hogy – Gazzaniga 
eredményeinek megfelelően – inkább ideológiákat gyártunk a 
prekoncepciónk és az érdekeink szerint való cselekvésre, mintsem, hogy a
 tiszta ész, az igazság, vagy az erkölcs alapján hozzunk döntéseket.
5. A törzsi ösztön fogságában
Az emberi elme ma egy különleges agyi 
mechanizmus bénító hatása alatt is áll, ez a törzsi ösztön. Ez az ösztön
 rendkívüli sikerekkel jutalmazta az emberősöket. A törzsi tudat 
összefogásra buzdított, így hatékonyan védekeztünk idegen törzsek ellen,
 vagy éppen hódítottuk meg őket. Életteret és – az elrabolt vagy 
megerőszakolt nők révén – szaporodási sikereket könyvelhettünk el. Az 
összetartás révén hatékonyabban vadásztunk és gyűjtögettük a magvakat, 
amiket megosztottunk az aznap kevesebb sikerrel jártakkal. Közvetett 
módon talán éppen a törzsi ösztön csiszolta elménket rendkívül élessé, 
melyre ma oly büszkék vagyunk. Az emberi populáció közben egy óriásit 
robbant, nagyszámú idegent hozva létre országhatárokon innen és túl. Az 
elménk viszont kőkorszaki maradt a benne ragadt törzsi ösztönnel együtt,
 ami személyes identitásunk egyik legfőbb meghatározója lett.
        
                        
Fotó: Eric Lafforgue
Génjeink – bár változnak az idővel – nem 
képesek követni a civilizációs fejlődés ütemét. A fejlett világ ma már 
nem a háború logikájára épül, mégis – egyéntől függő mértékben – bennünk
 él a más csoportok iránt érzett ellenszenv. Ma már nem csupán törzsek 
lehetnek idegenek, hanem más csapatok szurkolói, más iskolák tanulói, 
más vallásúak, politikai nézetűek, értelmiségiek, proletárok, valamint 
anyagi javakkal tőlünk többel vagy éppen kevesebbel rendelkezők. Az 
ember igazi tragédiája az, hogy nem ismeri fel a benne lakó pusztító 
ösztönt, hanem inkább elveket gyárt, hogy annak vak szolgája 
maradhasson. Mindegy, hogy mi a valós helyzet, csak lobogjon a zászló, s
 dobbanjon együtt a szív.
6. Ellen tudunk-e állni a különféle kényszereknek?
Egy robot élete rendkívül unalmas lehet. 
Nincsenek önálló gondolatai, sem érzései, ő egyszerűen egy programot 
hajt végre. Vajon hasonló elven működik az emberi elme is? Ellen tudunk 
állni a fentiekben ismertetett kényszereknek? A fizikai kényszereknek 
semmiképpen. A tudat tanulmányozásából született eredmények arra 
utalnak, hogy agyunkban a döntés hamarabb megszületik, mint hogy a 
tudatunk egyáltalán felfogja azt. Ha valóban ez a helyzet, attól még mi 
magunk döntünk, csak nem tudatosan. Nehéz azonban elfogadni, hogy 
zombigépezetek vagyunk. A töprengő döntések esetén határozottan az a 
benyomásunk, hogy mégiscsak a tudatunk mérlegel. Képes vajon a tudatunk 
hatással lenni az idegsejtjeink működésére? A mainstream tudomány 
szerint nem, mert bizonyos ideghálózatok aktivitása lényegében maga a 
tudat. De ha az idegek működését a fizikai törvények uralják, akkor a 
szabad akarunk pusztán egy illúzió.
Hol lehet vajon a hiba a kísérletek 
értelmezésében? A genetikai programjaink által kialakított 
késztetéseknek viszont ellenállhatnánk, de ezt szinte soha nem tesszük, 
ehelyett inkább az érdekeinknek megfelelő cselekvésekre találunk morális
 érveket. Ha pedig hatalommal rendelkezünk, akkor – a törzsi ösztön 
felélesztésével – néptömegekkel hitethetjük el sikeresen, hogy a mi 
érdekünk egyben az ő érdekük is, még ha ez a valósággal ellentétes is.
        
                        
Fotó: Jeff J Mitchell
Nincs hát akkor remény? De van. A magunkban 
lakozó destruktív ösztön felismerése egészen más megvilágításba 
helyezheti a szemléletünket. Rájövünk, hogy a kedvenc csapatunknak 
szurkolhatunk úgy is, hogy közben nem gyűlöljük, sőt nem is vágjuk kupán
 az ellenfelet. Ha nem a törzsi ösztön szemüvegén keresztül nézzük az 
elesettebb nemzettársainkat, akkor segítő megoldásokon gondolkodunk 
majd, nem agresszióval.
                          (A szerző egyetemi tanár, a Szegedi 
Tudományegyetem Általános   Orvostudományi Kara Orvosi Biológiai 
Intézetének intézetvezető   igazgatója.)
Forrás: index.hu 
                        
0 Megjegyzések