Ritkán, de ki lehet fogni pixelhibás 
okostelefont vagy tabletet, amelynek egy-egy képpontja vagy mindig 
sötét, vagy zavaróan világít. Egyes gyártók a legkisebb hiba esetén is 
javítanak vagy cserélnek, mások szerint néhány rossz pixel még nem 
csökkenti a használat élményét. A legegyszerűbb, ha már a vásárlás 
helyszínén bekapcsoltatjuk a készüléket.
A pixelhiba az LCD-képernyők egyik legidegesítőbb, bár szerencsére ritkán jelentkező hibajelensége.
 Ezeken a megjelenítőkön a kép apró képpontokból áll össze, amelyek 
folyadékkristály-cellákból állnak. Az elektronika vezérli a kristályok 
elhelyezkedését, ezáltal azt, hogy az adott képpont milyen színű fényt 
engedjen magán keresztül. Ha a vezérlést végző tranzisztorok bármelyike 
is elromlik, vagy valamilyen szennyeződés miatt a kristályok nem tudnak 
megfelelően elhelyezkedni, az adott képpontban nem az elvárt szín 
jelenik meg (például a piros és a kék igen, a zöld nem).
Bizonyos esetekben a képpont teljesen sötét marad, de az is 
előfordulhat, hogy a kristályok átengedik a háttérvilágítást, ezért a 
képpont a legsötétebb jeleneteknél is fehéren világít.
Idegesítő, de ritka
Leginkább a sötét és az állandóan világító pixelek a zavaróak. Az 
ilyen hibákat egy lapos képernyős tévén vagy monitoron is észlelni 
lehet, de egy okostelefonon vagy táblagépen még szembetűnőbbek, hiszen 
ezeket az eszközöket közvetlen közelről nézzük, ráadásul jellemzően 
minden funkciójukat a képernyőről lehet elérni.
Jól látszik a kurzor felett a fekete hibás pixel
Forrás: Wikipedia
A jó hír az, hogy a gyártási technológiák fejlődésével manapság 
nagyon ritkán bukkan fel pixelhiba a mobileszközökön. Az LG-nél az 
[origo] érdeklődésére elmondták, a cég összes itthon eladott 
okostelefonja közül évente mindössze tíz darabot visznek vissza 
pixelhiba miatt.
Persze az ideális statisztikák nem jelentenek vigaszt egy olyan 
vásárlónak, aki épp egy ilyen eszközt fog ki, az egyes gyártók ugyanis 
nem egységesen járnak el a pixelhibás eszközök kezelésében. A gyártók 
által elismert ISO-szabvány
 az átlagos használatra szánt képernyők esetében bizonyos mennyiségű 
hibás pixel jelenlétét még megengedi. Csak a legjobb, első osztályú, 
prémium kijelzők esetében alkalmaznak zéró toleranciát. A bolti 
vásárlónak táblagépek vagy okostelefonok esetében nincs információja 
arról, hogy a kiválasztott készülék kijelzője milyen besorolás alá esik.
Akiknél nem egyértelmű a helyzet
A Nokia termékoldalán elérhető jótállási feltételek között csupán az 
szerepel, hogy "az iparági szabványoknak megfelelő mértékű hibás képpont
 esetén" cserélik a készüléket. Ennek konkrétumai azonban nem 
szerepelnek az oldalon. Ha például a vonatkozó szabvány kettes osztályát
 vesszük alapul, akkor az egymillió pixelenként 2-5 hibát engedélyez, a 
képpont hibájának jellegétől függően. Egy Nokia Lumia 720-as készüléken 
kijelzőjén viszont ennél jóval kevesebb, csak 384 ezer képpont van, így 
elvileg ennél kevesebb számú képpont esetén is cserélni kellene a hibás 
alkatrészt, de ez csak a saját feltételezésünk.
Hivatalosan az iPhone-t és az iPadet gyártó Apple-től sem kaptunk 
tájékoztatást a pixelhibák kezeléséről, csupán a terméktámogatási oldal 
linkjét adták meg, ahol viszont semmi konkrétumot nem találtunk a 
témáról. Ám egy hazai forgalmazó és egy szerviz megosztotta velünk 
tapasztalatait. A pixelhibás iPadeket az iJoe.hu nevű kereskedés 
tapasztalatai szerint a jótállás ideje alatt bármilyen mértékű pixelhiba
 esetében kicserélte az Apple, ha magán a készüléken nem volt semmilyen 
sérülés. Hasonlókról számoltak be az APPSolute szerviznél is a 
pixelhibás iPhone-okkal kapcsolatban, azonban itt is kiemelték, hogy 
csak sérülésmentes telefon esetében jár a csere. Az amerikai gyártótól 
három éve egyébként kiszivárgott egy belső dokumentum,
 amely szerint egy nagy iPaden két hibás pixel még elfogadható, az 
iPhone-on azonban ennyi sem megengedett. E dokumentum kiszivárgásakor 
még sem az iPhone 5, sem az iPad Mini nem létezett. 
Érdemes már a boltban alaposan megvizsgálni a képernyőt
Forrás: AFP/Spancer Platt
Akik minden esetben cserélnek
Mivel a pixelhiba az esetek döntő többségében már az első 
bekapcsoláskor jelentkezik (csak rendkívül ritkán bukkan elő később), 
több gyártónál azonnal cserélik az első három napban visszavitt 
készüléket. Ha ennél később érkezik a szervizbe a telefon vagy a tablet,
 akkor csupán a kijelző cseréjét vállalják - ehhez le kell adni a 
készüléket a szervizbe. Így jár el például az androidos okostelefonokat 
és táblagépeket is gyártó Huawei, amelynél a pixelhiba jellegétől és a 
hibás képpontok számától függetlenül jár az eszközcsere vagy a javítás.
Hasonló a gyakorlat a ZTE okostelefonjai esetében, ennél a 
gyártónál is cserélik a három napon belül bevitt pixelhibás mobilokat. 
Ezután itt is csak a kijelző cseréjét vállalják, de csak akkor, ha az 
ilyen hiba szemmel is észlelhető, és akadályozza a rendes használatot. 
Bár a konkrét besorolási paramétereket nem ismerjük, ez nagyjából azt 
jelentheti, hogy például a képernyő szélén lévő sötét pixel esetében nem
 cserélik a képernyőt.
LCD-képernyőt ellenőriznek a gyártósoron
Forrás: AFP/Igor Zarembo
Az LG okostelefonjai esetében a vásárlást követő három napon túl 
leadott készüléket minden esetben átvizsgálják, hogy az esetleges 
fizikai behatásokra fény derüljön - ezek megléte ugyanis kizárja a 
garanciális hibajavítást. 
A Samsungnál a három napon belül visszavitt pixelhibás 
okostelefonokat és táblagépeket minden esetben kicserélik. Ha azonban 
később jelzi az ügyfél a hibát, akkor ők is csak a készülék 
képernyőjének cseréjét vállalják, bár az nem derült ki egyértelműen, 
hogy ez milyen mértékű hiba esetén jár az ügyfélnek. A cég csak azt 
közölte, hogy az idevágó, már említett ISO-szabvány alapján járnak el. A
 cég munkatársai a csere megítélésénél figyelembe veszik a hibás pixelek
 színét és elhelyezkedését is: az erre vonatkozó pontos irányelvek nem 
publikusak, de valószínűleg a ZTE eljárásához hasonlóak. Ha a hiba 
mértéke nem éri el a szabványban megállapított értéket, de szabad 
szemmel nézve is nagyon zavaró, akkor is megítélik a kijelzőcserét.
Akiknél néhány hibás pixel még belefér
Az itthon is népszerű Google Nexus 7 táblagépet is gyártó Asusnál 
mind a tabletek, mind az okostelefonok esetében csak bizonyos mértékű 
hibánál cserélik a képernyőt. A csere három napon belül is csak akkor 
jár, ha a kijelzőn vagy 3 darab fényes vagy 5 darab sötét pont, illetve 
ezek kombinációjából összesen 8 darab található a kijelzőn. Ugyancsak 
cserére jogosít két darab, egymás melletti fényes vagy sötét pont, vagy 
három fényes, illetve sötét pont a képernyő 15 milliméteres átmérőjü 
területén belül.

A Google Nexus 7-est is az Asus gyártja
Forrás: Google
Az okostelefonokat és táblagépeket is árusító Sony esetében egy 
kicsit másképp kalkulálnak: ez a társaság minden esetben cseréli az 
okostelefonokat, ha azok kijelzőjén három napon belül legalább 2 hibás 
pixel felbukkan. Három napon túl, de a garanciális idő alatt nem a 
teljes készüléket, hanem a kijelzőt vagy egyéb alkatrészeket cserélik 
újra, ugyancsak abban az esetben, ha legalább két hibás képpont 
észlelhető rajta. A gyártótól cikkünk megjelenéséig a táblagépek hasonló
 garanciális problémakezelésének módjáról nem kaptunk választ.
Hogyan lehet védekezni?
Miként lehet megelőzni a pixelhibás készülék feletti kesergést? A 
legegyszerűbb, ha már a vásárlás helyszínén bekapcsoltatjuk a táblagépet
 vagy telefont, és a képgaléria gyári fotóit megnézegetjük teljes 
képernyős nézetben. Ezzel a módszerrel a legtöbb rejtett képponthiba 
rövid vizsgálat alatt kimutatható.
0 Megjegyzések