Ritkán, de ki lehet fogni pixelhibás
okostelefont vagy tabletet, amelynek egy-egy képpontja vagy mindig
sötét, vagy zavaróan világít. Egyes gyártók a legkisebb hiba esetén is
javítanak vagy cserélnek, mások szerint néhány rossz pixel még nem
csökkenti a használat élményét. A legegyszerűbb, ha már a vásárlás
helyszínén bekapcsoltatjuk a készüléket.
A pixelhiba az LCD-képernyők egyik legidegesítőbb, bár szerencsére ritkán jelentkező hibajelensége.
Ezeken a megjelenítőkön a kép apró képpontokból áll össze, amelyek
folyadékkristály-cellákból állnak. Az elektronika vezérli a kristályok
elhelyezkedését, ezáltal azt, hogy az adott képpont milyen színű fényt
engedjen magán keresztül. Ha a vezérlést végző tranzisztorok bármelyike
is elromlik, vagy valamilyen szennyeződés miatt a kristályok nem tudnak
megfelelően elhelyezkedni, az adott képpontban nem az elvárt szín
jelenik meg (például a piros és a kék igen, a zöld nem).
Bizonyos esetekben a képpont teljesen sötét marad, de az is
előfordulhat, hogy a kristályok átengedik a háttérvilágítást, ezért a
képpont a legsötétebb jeleneteknél is fehéren világít.
Idegesítő, de ritka
Leginkább a sötét és az állandóan világító pixelek a zavaróak. Az
ilyen hibákat egy lapos képernyős tévén vagy monitoron is észlelni
lehet, de egy okostelefonon vagy táblagépen még szembetűnőbbek, hiszen
ezeket az eszközöket közvetlen közelről nézzük, ráadásul jellemzően
minden funkciójukat a képernyőről lehet elérni.
Jól látszik a kurzor felett a fekete hibás pixel
Forrás: Wikipedia
A jó hír az, hogy a gyártási technológiák fejlődésével manapság
nagyon ritkán bukkan fel pixelhiba a mobileszközökön. Az LG-nél az
[origo] érdeklődésére elmondták, a cég összes itthon eladott
okostelefonja közül évente mindössze tíz darabot visznek vissza
pixelhiba miatt.
Persze az ideális statisztikák nem jelentenek vigaszt egy olyan
vásárlónak, aki épp egy ilyen eszközt fog ki, az egyes gyártók ugyanis
nem egységesen járnak el a pixelhibás eszközök kezelésében. A gyártók
által elismert ISO-szabvány
az átlagos használatra szánt képernyők esetében bizonyos mennyiségű
hibás pixel jelenlétét még megengedi. Csak a legjobb, első osztályú,
prémium kijelzők esetében alkalmaznak zéró toleranciát. A bolti
vásárlónak táblagépek vagy okostelefonok esetében nincs információja
arról, hogy a kiválasztott készülék kijelzője milyen besorolás alá esik.
Akiknél nem egyértelmű a helyzet
A Nokia termékoldalán elérhető jótállási feltételek között csupán az
szerepel, hogy "az iparági szabványoknak megfelelő mértékű hibás képpont
esetén" cserélik a készüléket. Ennek konkrétumai azonban nem
szerepelnek az oldalon. Ha például a vonatkozó szabvány kettes osztályát
vesszük alapul, akkor az egymillió pixelenként 2-5 hibát engedélyez, a
képpont hibájának jellegétől függően. Egy Nokia Lumia 720-as készüléken
kijelzőjén viszont ennél jóval kevesebb, csak 384 ezer képpont van, így
elvileg ennél kevesebb számú képpont esetén is cserélni kellene a hibás
alkatrészt, de ez csak a saját feltételezésünk.
Hivatalosan az iPhone-t és az iPadet gyártó Apple-től sem kaptunk
tájékoztatást a pixelhibák kezeléséről, csupán a terméktámogatási oldal
linkjét adták meg, ahol viszont semmi konkrétumot nem találtunk a
témáról. Ám egy hazai forgalmazó és egy szerviz megosztotta velünk
tapasztalatait. A pixelhibás iPadeket az iJoe.hu nevű kereskedés
tapasztalatai szerint a jótállás ideje alatt bármilyen mértékű pixelhiba
esetében kicserélte az Apple, ha magán a készüléken nem volt semmilyen
sérülés. Hasonlókról számoltak be az APPSolute szerviznél is a
pixelhibás iPhone-okkal kapcsolatban, azonban itt is kiemelték, hogy
csak sérülésmentes telefon esetében jár a csere. Az amerikai gyártótól
három éve egyébként kiszivárgott egy belső dokumentum,
amely szerint egy nagy iPaden két hibás pixel még elfogadható, az
iPhone-on azonban ennyi sem megengedett. E dokumentum kiszivárgásakor
még sem az iPhone 5, sem az iPad Mini nem létezett.
Érdemes már a boltban alaposan megvizsgálni a képernyőt
Forrás: AFP/Spancer Platt
Akik minden esetben cserélnek
Mivel a pixelhiba az esetek döntő többségében már az első
bekapcsoláskor jelentkezik (csak rendkívül ritkán bukkan elő később),
több gyártónál azonnal cserélik az első három napban visszavitt
készüléket. Ha ennél később érkezik a szervizbe a telefon vagy a tablet,
akkor csupán a kijelző cseréjét vállalják - ehhez le kell adni a
készüléket a szervizbe. Így jár el például az androidos okostelefonokat
és táblagépeket is gyártó Huawei, amelynél a pixelhiba jellegétől és a
hibás képpontok számától függetlenül jár az eszközcsere vagy a javítás.
Hasonló a gyakorlat a ZTE okostelefonjai esetében, ennél a
gyártónál is cserélik a három napon belül bevitt pixelhibás mobilokat.
Ezután itt is csak a kijelző cseréjét vállalják, de csak akkor, ha az
ilyen hiba szemmel is észlelhető, és akadályozza a rendes használatot.
Bár a konkrét besorolási paramétereket nem ismerjük, ez nagyjából azt
jelentheti, hogy például a képernyő szélén lévő sötét pixel esetében nem
cserélik a képernyőt.
LCD-képernyőt ellenőriznek a gyártósoron
Forrás: AFP/Igor Zarembo
Az LG okostelefonjai esetében a vásárlást követő három napon túl
leadott készüléket minden esetben átvizsgálják, hogy az esetleges
fizikai behatásokra fény derüljön - ezek megléte ugyanis kizárja a
garanciális hibajavítást.
A Samsungnál a három napon belül visszavitt pixelhibás
okostelefonokat és táblagépeket minden esetben kicserélik. Ha azonban
később jelzi az ügyfél a hibát, akkor ők is csak a készülék
képernyőjének cseréjét vállalják, bár az nem derült ki egyértelműen,
hogy ez milyen mértékű hiba esetén jár az ügyfélnek. A cég csak azt
közölte, hogy az idevágó, már említett ISO-szabvány alapján járnak el. A
cég munkatársai a csere megítélésénél figyelembe veszik a hibás pixelek
színét és elhelyezkedését is: az erre vonatkozó pontos irányelvek nem
publikusak, de valószínűleg a ZTE eljárásához hasonlóak. Ha a hiba
mértéke nem éri el a szabványban megállapított értéket, de szabad
szemmel nézve is nagyon zavaró, akkor is megítélik a kijelzőcserét.
Akiknél néhány hibás pixel még belefér
Az itthon is népszerű Google Nexus 7 táblagépet is gyártó Asusnál
mind a tabletek, mind az okostelefonok esetében csak bizonyos mértékű
hibánál cserélik a képernyőt. A csere három napon belül is csak akkor
jár, ha a kijelzőn vagy 3 darab fényes vagy 5 darab sötét pont, illetve
ezek kombinációjából összesen 8 darab található a kijelzőn. Ugyancsak
cserére jogosít két darab, egymás melletti fényes vagy sötét pont, vagy
három fényes, illetve sötét pont a képernyő 15 milliméteres átmérőjü
területén belül.
A Google Nexus 7-est is az Asus gyártja
Forrás: Google
Az okostelefonokat és táblagépeket is árusító Sony esetében egy
kicsit másképp kalkulálnak: ez a társaság minden esetben cseréli az
okostelefonokat, ha azok kijelzőjén három napon belül legalább 2 hibás
pixel felbukkan. Három napon túl, de a garanciális idő alatt nem a
teljes készüléket, hanem a kijelzőt vagy egyéb alkatrészeket cserélik
újra, ugyancsak abban az esetben, ha legalább két hibás képpont
észlelhető rajta. A gyártótól cikkünk megjelenéséig a táblagépek hasonló
garanciális problémakezelésének módjáról nem kaptunk választ.
Hogyan lehet védekezni?
Miként lehet megelőzni a pixelhibás készülék feletti kesergést? A
legegyszerűbb, ha már a vásárlás helyszínén bekapcsoltatjuk a táblagépet
vagy telefont, és a képgaléria gyári fotóit megnézegetjük teljes
képernyős nézetben. Ezzel a módszerrel a legtöbb rejtett képponthiba
rövid vizsgálat alatt kimutatható.
0 Megjegyzések