Van az a szint, ami kiemelkedően röhejesnek hat még
egy olyan univerzumban is, amelynek alapjait a harci játékfigurák élete,
a vérbe fecskendezve az ember teljes testét átformáló, a levegőbe
eresztve viszont mindent elpusztító nanoatkák, meg függőleges falakon
kardozó, néma nindzsák jelentik. A G.I. Joe: Megtorlás erőlködés nélkül
eléri ezt a szintet.
Egy szuperlátványos kvázi-szuperhősfilmtől nyilván senki nem várja el
az életszerűséget vagy a szó klasszikus értelmében vett hihetőséget, de
ahhoz, hogy élvezhető maradjon, azért bizonyos szabályoknak muszáj
megfelelnie még egy olyan filmnek is, amelyben fontosabb a
fegyverarzenál kidolgozottsága és a robbanások minél nagyobb mennyisége,
mint a sztori. Legalább a saját, mégoly laza keretein belül nem árt
hitelesnek maradnia, a saját maga teremtette játékszabályokat
betartania, és nem merészkedni túl a komolyan vehetőség egy bizonyos
szintjén. Igazán nem lehet azt mondani, hogy nem elég nagy mozgásteret
biztosító korlátok ezek - még a Bosszúállók-nak is sikerült belül maradni, pedig abban aztán minden volt. A G.I. Joe második része mégis megbukik ezen a vizsgán még a leglágyszívűbb zsűri előtt is.
G.I. Joe: Megtorlás | Channing Tatum és Dwayne Johnson |
Jon M. Chu rendező és az írók itt aztán tényleg mindent
megengedtek maguknak, amihez kedvük volt. Az előző rész végén meghalt
komoly ellenség például minden magyarázat nélkül feltámad - aztán egy
ponton ráadásul mindenféle jellemfejlődés nélkül, kétszavas
magyarázattal szembefordul korábbi szövetségeseivel. A
szuperbiztonságos,
még-soha-senki-nem-szökött-meg-innen-mert-nem-is-lehet börtönből másfél
percet vesz igénybe a kitörés. Az elképzelhetetlenül fejlett technikával
ellátott kommandósok elől simán el lehet bújni azzal, hogy az ember víz
alá bukik. Egy pár perces jelenetben pedig a világ összes
atomnagyhatalma kilövi az atomrakétáit az összes többiekre, aztán
visszavonja a döntést, aztán előkerül egy atombombánál is hatásosabb
fegyver, aztán elpusztul egész Nagy-Britannia. Aztán az, amikor a
híradóban elmondják, hogy az elnököt valójában klónozták, a klónozott
elnök és ördögi katonái pár percre átvették a világuralmat, egy ország
eltűnt a föld színéről, de sebaj, mert már minden megoldódott, az a
boldog, konfliktusmentes és mindenki számára teljesen elfogadható
lezárást jelenti.
G.I. Joe: Megtorlás | Bruce Willis |
Olyan ez az egész, mint egy tanmese arról, hogy mivel
lehet még egy ilyen filmben is túlzásba esni. Elfogadtuk a tömegpusztító
műszentjánosbogarakat, az autónál gyorsabb futást lehetővé tevő
fémöltözetet, az Eiffel-torony pusztulását fémevő atkák által, a sivatag
közepéről minden jármű és pénz nélkül hazajutó katonákat, az amerikai
elnök megkettőződését - de azért ezt a sok marhaságot már tényleg nem
lehet kínos nevetgélés vagy bosszankodás nélkül kibírni.
G.I. Joe: Megtorlás | Adrianne Palicki |
Pedig az ilyen buta túlkapások nélkül teljesen
megfelelhetett volna az elvárásoknak ez a folytatás. Van benne két
szenzációsan szép nő (Elodie Yung és Adrianne Palicki), akik révén még
egy botcsinálta feminista mondanivaló is került a filmbe. Vannak benne
tényleg nagyon látványos és jó dinamikájú akciójelenetek, ráadásul ezek
ötletesebbek is az átlagnál - a függőleges hegyháton lefolytatott
alpinista nindzsa-összecsapás például tényleg emlékezetes. És a második
részbe megérkezett végre Bruce Willis is, aki tényleg csak a jelenlétét
adja hozzá a filmhez (valljuk be, tulajdonképpen ez elég is), mert olyan
közömbös fejet, máshová vágyódást, lelkesedés nélküli és a rutint is
csak emlékezetből produkáló játékot, mint az övé, még a legkiégettebb
pornószínész időskori, az unokák taníttatásának költségeire gondolva
elvállalt filmjében sem látni túl gyakran.
G.I. Joe: Megtorlás | Elodie Yung |
De lehet, hogy az alkotók szándékosan teljesítettek ilyen rosszul: talán így keresték az igazi, nagy kihívást. A G.I. Joe folytatását ugyanis tényleg sokkal nehezebb lehetett így elrontatni, mint tisztességes iparos munkaként kivitelezni.
0 Megjegyzések