Varnus Xavér a sajtótájékoztatón felidézte, hogy először 12 éves korában lépett fel a debreceni Református Nagytemplomban, ahova ma is rendszeresen visszajár. Utalt a legutóbbi, Rhoda Scott-tal közös nagytemplomi orgonahangversenyére, megjegyezve: Rhoda Scott az 1970-es években ugyanazt tette Magyarországon, mint amit ő maga is céljául tűzött ki, "közbeszéd tárgyává tenni az orgonát".
Rövid zenetörténeti okfejtésében az orgonaművész kifejtette: a rendszerváltás után eltűnt Magyarországon az orgonakoncertek közönsége. Ennek okát ő abban látta, hogy az 1970-es, 1980-as években az érdeklődés nem elsősorban az orgonának, hanem a hangversenyek misztikus helyeinek szólt. Aki zongorahangversenyre ment, azt mondta: megyek Fischer Anni, vagy Kocsis Zoltán hangversenyére. Aki orgonahangversenyre ment, úgy fogalmazott: megyek a Mátyás-templomba, vagy a Zsinagógába orgonahangversenyre - érzékeltette a különbséget Varnus Xavér. Miután - szerinte - a rendszerváltás után e helyek varázsa, misztikuma megkopott, elfogyott a közönség is. Ő maga pedig céljául tűzte ki, hogy az orgona szeretetét kiterjessze a közönségre, visszanyerje számukra a komoly zenét. Ilyen szempontból "az utóbbi tíz év kegyelmi időszak volt: sikerült kicsit megbolondítani az országot az orgonaüggyel" - mondta Varnus Xavér.
A megnyitón köszöntőt mondott Somogyi Béla alpolgármester. Beszédében kiemelte: "A Bényi árpád terem Debrecen egyik olyan kiállítóterme amely a legmagasabb szintű kiállítási programost valósítja meg. Büszkék vagyunk arra a csapatra, amelyik ezt gondozza és azokra a művészekre akik ideadják műveiket, hogy ebben a térben bemutathassuk. A mai nap itt arról szól, hogy Joseph Kadar grafikai műveit bemutathatjuk, remélem ismét egy újabb arcát ismerhetjük meg."
A tárlatot dr. Cs. Tóth János művészeti író nyitotta meg.
A kiállítás 2013. május 12-ig – hétfő kivételével – naponta 10-től 19 óráig ingyenesen látogatható a Kölcsey Központ nyitvatartási idejében.
0 Megjegyzések