A nyáron már tesztelik a mobiltárca-alkalmazást, az év vége felé pedig várhatóan szélesebb körben is lehet használni ezt a fizetési módot. Az okostelefonok alkalmazási körét tovább bővítő applikáció a tervek szerint platformfüggetlen lesz.
Júniusban indul a mobiltárca alkalmazás hazai tesztelése, és az ősz vége felé akár már szélesebb körben is startolhat az új fizetési módszer – tudta meg a világgazdaság Pukler Gábortól, a Magyar Mobiltárca Szövetség elnökétől, a Magyar Telekom innovációs és üzletfejlesztési igazgatójától. Az okostelefonra telepíthető applikáció a fizetési tranzakciók mellett különböző kuponok, illetve a hűségkártyák kezelésére is alkalmas lesz. De idővel akár a tömegközlekedési jegyek, bérletek, a papír-alapú belépőjegyek, vagy akár különböző jogosultságok kiváltására is alkalmas lehet ez a módszer.
A tavasszal induló – a Magyar Telekom, Telenor és VODAFONE bevonásával megvalósuló – tesztelés során az a cél, hogy minél több visszajelzést gyűjtsenek a felhasználóktól, amelyek alapján tovább fejleszthetik a mobiltárca alkalmazást.
Cél az is, hogy az applikáció végleges formájában platformfüggetlen legyen, vagyis Android, iOS és Windows operációs rendszert használó okostelefonokon egyaránt elérhető legyen. Az NFC (Near Field Communication – kis hatótávolságú vezetéknélküli adatkommunikáció) képes mobilkészülékben lévő SIM kártyára telepített bankkártya ugyanúgy lesz használható, mint a jelenlegi plasztik PayPass és PayWave kártyák, tehát bizonyos limit felett PIN kód megadása is szükséges lesz a fizetéshez.
Pukler Gábor elmondása szerint a mobiltárca alkalmazás potenciális használója lehet minden okostelefonnal rendelkező fogyasztó, aki használ valamilyen hűségkártyát, részt szokott venni a pontgyűjtő akciókban vagy éppen rendszeresen vásárol belépőjegyeket. A Magyar Mobiltárca Szövetség elnöke szerint ugyanakkor az alkalmazás megjelenése és elterjedése nem jelenti azt, hogy a bankkártyák, illetve a készpénz a közeljövőben eltűnne az életünkből, azonban egy lényegesen kényelmesebb fizetési módszer is rendelkezésre áll majd.
Azt egyelőre nem lehet megbecsülni, hogy a szélesebb körű elterjedést követően mekkora lehet a mobiltárcán keresztül megvalósuló forgalom, de Pukler Gábor szerint ez a megoldás arra is jó lehet, hogy a hűségkártyákon halmozódó passzív pontokat is felhasználják a fogyasztók, hiszen ha a műanyag lapocskákat otthon is felejtik, a mobiltelefonnal ez nem fordul elő.
A szakember elmondása szerint ez a fizetési módszer a bankkártyás vásárlásnál még akár magasabb biztonsági szintet is jelenthet az ügyfeleknek. Ez részben annak köszönhető, hogy a SIM-en tárolt adatok távolról menedzselhetők, illetve a mobiltárca jelszóval védhető. A mobiltárca alkalmazásra Pukler Gábor elmondása alapján egy olyan értéklánc épülhet, amelynek tulajdonképpen valamennyi szereplője – a távközlési cégek, a kártyakibocsátók, a kereskedők és természetesen a fogyasztók – jól jár. Fontos azonban, hogy megmaradjon az egyensúly az egyes szereplők között, ami részben a Magyar Mobiltárca Szövetség feladata is. A szervezet a júniusban induló tesztelés sikeres menedzselése mellett a fogyasztók és a potenciális érintett vállalkozások oktatását tartja a legfontosabb feladatának – tette hozzá Pukler Gábor.
A 21. század emberei számára az „always online” életmód természetes, mindig mindennek elérhetőnek kell lennie a lehető legkényelmesebben, és ezt szolgálja az is, amikor még könnyebbé tesszük a bankkártyák vagy a hűségkártyák használatát azok mobiltelefonba integrálásával – mutatott rá Hovanyecz Norbert, a Magyar Mobiltárca Szövetség egyik alapítója, a SuperShop Kft. ügyvezető igazgatója. „Hiszem, hogy aki nem követi a változó fogyasztói elvárásokat (nem fejleszt) ma már nem csak lemarad, hanem üzleti potenciálokat hagy kiaknázatlanul: ügyfelet, vásárlót veszít” – tette hozzá a cégvezető.
Hovanyecz Norbert elmondása szerint a törzsvásárlói hűségprogram partnerei egységesen támogatták az NFC technológia bevezetését a SuperShop kártyáknál. Erre szükség is van, hisz az értékesítési pontokon a bankkártyás fizetést lehetővé tevő POS termináloknak is képesnek kell lenniük a technológia kezelésére. A cég ügyfelei részéről ez a technikai újítás egyértelműen invesztíció a jövőbe. Elsősorban a fiatalok és az „újítók” azaz az új technológiákra nyitott felhasználók jelentik a fejlesztés célcsoportját – közölte a SuperShop Kft. ügyvezetője. Hovanyecz Norbert szerint a mobiltelefon átveheti a pénztárca szerepét, hiszen korábban már megtette ezt a noteszekkel, a digitális fényképezőgéppel, az ébresztőórával és a GPS-el is.
Gyorsan hódít a mobilfizetés
A múlt évben az ABI Research becslése szerint mintegy 4 milliárd dollárnyi kifizetés történt az NFC (Near Field Communication) technológia segítségével. Az NFC-s fizetések értéke 2016-ban már a 100 milliárd dollárt is átlépheti, 2017-re pedig elérheti a 191 milliárd dollárt. Az ABI várakozásai szerint a legkorábban a közlekedésben és a jegyértékesítésben terjedhet el széleskörűen a technológia. A cég előrejelzése alapján 2017-re az NFC-képes mobilkészülékek 26 százalékán lesz majd valamilyen, az érintés nélküli jegyvásárlást segítő alkalmazás. Magyarországon a becslések szerint az év közepére félmillió olyan mobiltelefon lehet a felhasználóknál, amely képes az NFC technológia használatára.
0 Megjegyzések