Napóleon és Európa címmel nyílt szerdán Párizsban kiállítás, amely azt mutatja be, hogy a hazájában uralkodásának fénykorában imádott császárt mennyire gyűlölték és kifigurázták külföldön.
A július 14-ig a párizsi hadtörténeti múzeumban (Musée de l'Armée) látható tárlat a legjelentősebb kiállítás Napóleonról 1969, a francia császár születésének bicentenáriuma óta. A külföldi és francia alkotók tucatnyi képén, rajzán, metszetén keresztül jól látható, hogy a korabeli Európa életét néhány év alatt mennyire felkavarta a korzikai születésű hadvezér.
Az első ábrázolásokon Bonaparte az új Európa hőseként jelenik meg. Jacques-Louis David neoklasszicista festőnek az 1800-as évek elején készült portréján a francia hadvezér fehér lovon kel át az Alpokon, miközben a valóságban egy szamár hátán ment végig a völgyekben. Miközben Franciaországban tilos volt a császárt karikatúrán ábrázolni, Angliában egymást követték a Napóleont kigúnyoló rajzok. Ábrázolták "korzikai krokodilként", valamint az alacsony növése és hatalmas háromszögletű csákója miatt is viccelődtek rajta.
Miközben Napóleon tudatosan alakította ki imázsát: a római császárokra, illetve Nagy Károlyra emlékeztetve babérkoszorúval a fején festette meg magát, így hirdetve a francia felsőbbrendűséget Európában, az angolok egy dobon terpeszkedve, hanyagnak és szinte törpének ábrázolták. De Németországban és Olaszországban is számos karikatúra készült róla.
Szokásához híven a hadtörténeti múzeum a nagyközönség számára állította össze a kiállítást, amelyen a korabeli Európában a Napóleonról kialakult sokszínű képet mutatják be a vicces és népszerű, illetve klasszikus és hivatalos műveken és dokumentumokon keresztül. A tárlat egyik különlegessége Nelson admirálisnak az az Angliából kölcsönkapott egyenruhája, amelyben életét vesztette a trafalgari ütközetben, valamint Goya egyik vázlata az 1808-as madridi felkelésről a császári erők ellen. A kiállítás ugyanis Napóleon dicsőséges korszaka után bemutatja a spanyolországi mészárlásokat és az oroszországi visszavonulást is.
A francia császár sírjától alig néhány lépésre megnyílt kiállítás meglepő pártatlansággal mutatja be a korabeli imázsháborút és véleménykülönbségeket Napóleon személyéről. A külföldön gyűlölt hadvezér Franciaországban elsősorban a prefektúrák korszerű közigazgatási rendszere, az igazságszolgáltatási és pénzügyi reform, a nemzeti bank, és a máig hatályban lévő polgári törvénykönyv megalkotásával írta be magát a történelembe, amelyet fokozatosan vezettek be a meghódított területeken, és amely a mai napig hatással van számos ország jogalkotására. A kiállításon láthatók a törvénykönyv spanyol, olasz és lengyel nyelvű kiadásai is.
A július 14-ig a párizsi hadtörténeti múzeumban (Musée de l'Armée) látható tárlat a legjelentősebb kiállítás Napóleonról 1969, a francia császár születésének bicentenáriuma óta. A külföldi és francia alkotók tucatnyi képén, rajzán, metszetén keresztül jól látható, hogy a korabeli Európa életét néhány év alatt mennyire felkavarta a korzikai születésű hadvezér.
Az első ábrázolásokon Bonaparte az új Európa hőseként jelenik meg. Jacques-Louis David neoklasszicista festőnek az 1800-as évek elején készült portréján a francia hadvezér fehér lovon kel át az Alpokon, miközben a valóságban egy szamár hátán ment végig a völgyekben. Miközben Franciaországban tilos volt a császárt karikatúrán ábrázolni, Angliában egymást követték a Napóleont kigúnyoló rajzok. Ábrázolták "korzikai krokodilként", valamint az alacsony növése és hatalmas háromszögletű csákója miatt is viccelődtek rajta.
Miközben Napóleon tudatosan alakította ki imázsát: a római császárokra, illetve Nagy Károlyra emlékeztetve babérkoszorúval a fején festette meg magát, így hirdetve a francia felsőbbrendűséget Európában, az angolok egy dobon terpeszkedve, hanyagnak és szinte törpének ábrázolták. De Németországban és Olaszországban is számos karikatúra készült róla.
Szokásához híven a hadtörténeti múzeum a nagyközönség számára állította össze a kiállítást, amelyen a korabeli Európában a Napóleonról kialakult sokszínű képet mutatják be a vicces és népszerű, illetve klasszikus és hivatalos műveken és dokumentumokon keresztül. A tárlat egyik különlegessége Nelson admirálisnak az az Angliából kölcsönkapott egyenruhája, amelyben életét vesztette a trafalgari ütközetben, valamint Goya egyik vázlata az 1808-as madridi felkelésről a császári erők ellen. A kiállítás ugyanis Napóleon dicsőséges korszaka után bemutatja a spanyolországi mészárlásokat és az oroszországi visszavonulást is.
A francia császár sírjától alig néhány lépésre megnyílt kiállítás meglepő pártatlansággal mutatja be a korabeli imázsháborút és véleménykülönbségeket Napóleon személyéről. A külföldön gyűlölt hadvezér Franciaországban elsősorban a prefektúrák korszerű közigazgatási rendszere, az igazságszolgáltatási és pénzügyi reform, a nemzeti bank, és a máig hatályban lévő polgári törvénykönyv megalkotásával írta be magát a történelembe, amelyet fokozatosan vezettek be a meghódított területeken, és amely a mai napig hatással van számos ország jogalkotására. A kiállításon láthatók a törvénykönyv spanyol, olasz és lengyel nyelvű kiadásai is.
0 Megjegyzések