A nyolcvanas évek óta minden amerikai gyerek tudja, kicsoda Chuck E. Cheese, egy gyorsétteremlánc és játékterem kabalafigurája. A cég három gyorséttermet akar nyitni Magyarországon is, így hamarosan nálunk is megjelenhet a gyerekek cukormázas paradicsoma, ahol nagy szőrös egérnek öltözött figurák szórakoztatják a pepperonis-kolbászos pizzát és csokitortát majszoló kicsiket.
Kelet-Európán át akar betörni az európai piacra az amerikaiak egyik kedvenc gyerek-gyorsétteremlánca, a Chuck E. Cheese's, amely most Magyarországon is partnereket keres, hogy három helyen is megnyithasson. A Chuck E. Cheese's éttermeket működtető CEC Entertainment, Inc. a Napi Gazdaság szerint mostanában tőkeerős franchise-partnert keres Magyarországon. Lengyelországban, Csehországban, Romániában, Ukrajnában is megvetné a lábát a 2-12 éves gyerekeket megcélzó hálózat.Szerettük volna megtudni, hogy miért éppen Kelet-Európán keresztül akar betörni az európai piacra a táncoló egér, de a kérdéseinkre későbbre ígértek választ a texasi székhelyű cég marketingosztályán.)
Chuck E. Cheese, aki a gyerekeknek produkálja magát
A céget még 1977-ben alapították, ma több mint 500 gyorsétterme van az Egyesült Államok 48 államában. Amerikai gyerekek egész generációi nőttek fel úgy, hogy pontosan tudják, kicsoda Chuck E. Cheese, a nagy szőrös egér, aki a Disneyland életnagyságú Miki egeréhez hasonlóan egy szőrős kabalaállat ruhájába bújt felnőtt formájában jelenik meg a gyerekek előtt. A nagy fejű egér állandóan körülöttük sertepertél, viccelődik velük, trükköket mutat, táncol nekik, és még az éttermek színpadain is produkálja magát.
Az étterem a gyerekek (és a családok) paradicsoma akar lenni, ezért ott messze nem csak enni lehet: nagy, színes szórakoztató-központ és játékterem egyszerre, a gyerekzsúrok álomhelyszíne. Egy kicsit Disneyland, egy kicsit a klasszikus amerikai gyorsétterem pizzával és habos-vajas sütikkel, ráadásként nagy létszámú szórakoztatószemélyzettel.
"Ez egy pizzázó, ahol mindenféle egészségtelen gyorskaját lehet venni" - írta le tömören a helyeket az évek óta Amerikában élő Áron. "Az étteremmel egy helyen van egy vidámparkszerű rész is, tulajdonképpen egy játékterem. A szülők elviszik a gyerekeiket és még néhány játszótársukat, hogy egy-két órát szórakoztassák őket." Egy régóta az Egyesült Államokban - azon belül is a középnyugaton - élő magyar tanár úgy írta le a Chuck E. Cheese's-t, mint olyan helyet, amelyet arrafelé mindenki ismer. Az amerikai életstílus részei ezek az éttermek, ahol gyakran rendeznek szülinapi zsúrokat: a szülőknek nem túl bonyolult megszervezni a dolgot, csak ki kell bérelni egy részt a gyerekeknek - mondta.
"Jókedv mindenkinek, jókedv kevesebbért" - ez Chuck E. jelszava, aki tavaly régóta várt profilfrissítésen esett át: ma már nem egyszerűen a nyolcvanas-kilencvenes évek hangulatát árasztó nagy plüssállat, hanem menőnek szánt, szépen megrajzolt egér, aki elektromos gitárral nyomja a rockzenét a gyerekeknek. Az egérre rá is fért a profilfrissítés - írta több marketinggel foglalkozó amerikai oldal -, mert már régóta nem tudott megújulni.
A Chuck E. Cheese-beli gyerekbulikra sok amerikai nosztalgiázva emlékszik vissza a gyerekkorából (itt egy videó egy amerikai családról, amely elautózik egy Chuck E. Cheese's-be). Például ez a blogger az amerikai kultúra egyik legnagyobb ikonjának nevezi az egeret. "Najó, talán mégsem olyan nagy ikon Chuck. De akkor is, ki nem emlékszik rá, amint jól megtömi magát koffeinnel és pizzával, hogy aztán egy óriási játékkalapáccsal püfölje a játékasztalt, miközben Chuck E. Cheese és a robotbarátai ott táncolnak a terem végében a félhomályos színpadon?" Ezen a blogon is igazi amerikai családi hagyományként emlegetik a Chuck E. Cheese's-be járást.
Egy szingapúri bevándorló azt írja róla, hogy fiatalkorában a Chuck E. Cheese testesített meg mindent, ami az amerikai kultúrát jelentette a számára. A sok játék és szórakozási lehetőség annyira elbűvölte a gyerekeit, hogy még felnőve is kívülről fújták az őket szórakoztató nagy szőrös figurák neveit: Madame Oink, a malac, Mister Munch, a sütiszörny és Jasper, a westernkutya. A bevándorlók közül másokat is megfogott a nagy egér világa: egy brooklyni tudósítás szerint az amerikai muszlim családok körében különös népszerűségre tettek szert ezek a helyek. A körükben ugyanis gyakorlatilag tradícióvá vált, hogy a ramadán végét az egész család egy Chuck E. Cheese's-ben ünnepli meg.
A gyerekek játszanak, a szülők verekednek
Chuck E. Cheese fénye az elmúlt időszakban azért megkopott, és vannak gyenge pontjai is: ezek egyike az időnként agresszív vendégek, illetve, hogy ma már főleg a külvárosokban találhatók ilyen éttermek. Viszonylag rendszeresen felbukkan egy-egy hír az amerikai sajtóban arról, hogy felnőttek estek egymásnak az éttermekben. Tavaly az ABC News foglalkozott azzal az "érdekes jelenséggel", hogy a szülőkből az étteremlánc mintha az agressziót hozná ki, és bemutatott egy sor verekedést, amelyről még felvételek is készültek.
A felnőttek általában azon vesztek össze, hogy ki hova parkolhat, vagy hogy melyik gyerek mennyi ideig játszhat egy-egy játékgépen. A pennsylvaniai rendőrségen volt olyan másfél év, hogy 17 alkalommal kellett kiszállniuk egyetlen Chuck E. Cheese étterembe, ahol állandóan csetepaték törtek ki. Az egyik étterem parkolójában tavaly lövöldözés is volt: egy férfi agyonlőtt egy másikat, amiért az elfoglalt előle egy parkolóhelyet. Az incidensre a helyiek egy internetes fórumon reagáltak, de egyáltalán nem lepődtek meg: szerintük a Chuck E. Cheese's már régóta leginkább a lepukkant környékeken van, és a gettólakók gyűjtőhelyévé vált, akik sokszor a gyerekzsúrok közben jól berúgnak, aztán összeverekednek. "Vicces volt, amikor gyerek voltam. Most viszont tele van gettós hülyékkel" - írta egy fórumozó.
Pizza, hot dog, torta, kóla
A másik gyenge pont az étel, amelyet a lánc kínál. Az [origo]-nak nyilatkozó magyar tanár kijelentette, hogy ő soha nem tenné be a lábát ilyen helyre, főként, mert nagyon egészségtelen ételeket szolgálnak fel, de szerinte a középnyugaton teljesen átlagosnak számít, hogy ilyen étrenden vannak a felnőttek és a gyerekek is.
Ezzel együtt több honlap (például ez vagy ez) is felhívja a figyelmet arra, hogy a gyerekek ugyan imádják az élményt, amelyet Chuck E. Cheese kínál, de meg is etetni őket ott nem tanácsos. Olyan is előfordult már, hogy a cég a nyakába kapott egy vizsgálatot, amely arról szólt, hogy vajon felelősen reklámoz-e a gyerekeknek, miközben az amerikai társadalomban egyre nagyobb mértéket ölt az elhízás.
A Chuck E. Cheese's honlapja alapján az ott elérhető menü lényegében a kolbászos pizza különféle változataiból, barbecue-húsokból, hot dogból és sajtos-sonkás szendvicsekből, sült krumpliból, tortákból és szénsavas üdítőkből áll, bár salátabárjuk is van. Ezzel együtt a menü tartalmaz olyat, aminek egyetlen elemében annyi só van, ami eléri a felnőttek számára ajánlott maximális napi sómennyiséget. Ha egy vendég megeszik például egy jól megpakolt hot dogot meg egy adag ketchupba mártogatott sült krumplit egy szelet csokitortával, akkor 1280 kalóriánál tart és annyi telített zsírt evett, amennyi majdnem egy felnőtt maximális napi adagja.
Magyarországon senki nem szól bele a menübe
Jogilag nem tisztázott, hogy milyen határok között lehet egészségtelen élelmiszert kifejezetten gyerekeknek eladni - sőt még az sem tisztázott, hogy mi számít egészségtelennek. A nem éppen egészséges termékek gyártói jelenleg önmagukat fogják vissza. A legnagyobb élelmiszer- és italgyártó cégek ugyanis évekkel ezelőtt vállalták, hogy a túl zsíros, túl cukros vagy túl sós termékeiket a jövőben nem reklámozzák gyerekeknek. Ez volt az EU Pledge-nek elnevezett megállapodás, amelyben hat éve számos európai iparági nagyvállalat vállalta, hogy önuralmat gyakorol. Köztük van például a Burger King, a Coca-Cola, a Danone, a Ferrero, a McDonald's Europe, a Nestlé, a PepsiCo. Az EU Pledge óta visszafogta magát a Kinder csoki, a Nesquik nyuszi, a Happy Meal menü. (Igaz, egy tavaly októberi jelentés úgy találta, hogy az önszabályozás egyelőre nem működik tökéletesen, mert a cégek csak egy saját maguk által meghatározott szintig fogják vissza a gyerekeket célzó marketingjüket. Így továbbra is nekik szól a a Pom-Bear snack, a Kellogg's és a Nestlé több csokis, mézes, fahéjas, pillecukros, kókuszos reggelipelyhe.)
Magyar Örs, a hazai Önszabályozó Reklámtestület elnöke azt mondta az [origo]-nak, az európai trend valóban arra mutat, hogy a gyerekeket egyre inkább védeni kell az egészségtelen termékek marketingjétől. A nagy édességgyártók csökkentik a felhasznált cukor mennyiségét, és a felelős iparági cégek, a legnagyobbak figyelembe veszik a gyerekek védelmét - mondta. Arra a kérdésre, hogy a Chuck E. Cheese's belefér-e ebbe az európai trendbe, azt felelte: egyelőre nem lehet semmit tudni arról, hogy a Chuck E. Cheese's mit tervez Magyarországon.
Ahogyan azt sem, hogy vállalja-e magára nézve az EU Pledge-dzsel járó önkorlátozást, vagy a testület kódexének a betartását - tette hozzá. A kódexben egy csomó szabály - mintegy huszonöt paragrafus - vonatkozik a gyerekek védelmére, azonban az egészséges élelmiszerek reklámjának tilalma egyáltalán nem egyértelmű dolog. Megyeri szerint az egészségtelen étel fogalma nagyon szubjektív: egy tábla csoki önmagában nem tesz semmilyen kárt a gyerekekben, ha mellette például sportolnak. A kiegyensúlyozott étrend és életmód a lényeg - mondta, hozzátéve, hogy a reklámozó mellett a szülők felelősségét is hangsúlyozni kell a gyerekek táplálásában.
Chuck E. Cheese, aki a gyerekeknek produkálja magát
A céget még 1977-ben alapították, ma több mint 500 gyorsétterme van az Egyesült Államok 48 államában. Amerikai gyerekek egész generációi nőttek fel úgy, hogy pontosan tudják, kicsoda Chuck E. Cheese, a nagy szőrös egér, aki a Disneyland életnagyságú Miki egeréhez hasonlóan egy szőrős kabalaállat ruhájába bújt felnőtt formájában jelenik meg a gyerekek előtt. A nagy fejű egér állandóan körülöttük sertepertél, viccelődik velük, trükköket mutat, táncol nekik, és még az éttermek színpadain is produkálja magát.
Az étterem a gyerekek (és a családok) paradicsoma akar lenni, ezért ott messze nem csak enni lehet: nagy, színes szórakoztató-központ és játékterem egyszerre, a gyerekzsúrok álomhelyszíne. Egy kicsit Disneyland, egy kicsit a klasszikus amerikai gyorsétterem pizzával és habos-vajas sütikkel, ráadásként nagy létszámú szórakoztatószemélyzettel.
Mit kínál Chuck E. Cheese?
"Ez egy pizzázó, ahol mindenféle egészségtelen gyorskaját lehet venni" - írta le tömören a helyeket az évek óta Amerikában élő Áron. "Az étteremmel egy helyen van egy vidámparkszerű rész is, tulajdonképpen egy játékterem. A szülők elviszik a gyerekeiket és még néhány játszótársukat, hogy egy-két órát szórakoztassák őket." Egy régóta az Egyesült Államokban - azon belül is a középnyugaton - élő magyar tanár úgy írta le a Chuck E. Cheese's-t, mint olyan helyet, amelyet arrafelé mindenki ismer. Az amerikai életstílus részei ezek az éttermek, ahol gyakran rendeznek szülinapi zsúrokat: a szülőknek nem túl bonyolult megszervezni a dolgot, csak ki kell bérelni egy részt a gyerekeknek - mondta.
"Jókedv mindenkinek, jókedv kevesebbért" - ez Chuck E. jelszava, aki tavaly régóta várt profilfrissítésen esett át: ma már nem egyszerűen a nyolcvanas-kilencvenes évek hangulatát árasztó nagy plüssállat, hanem menőnek szánt, szépen megrajzolt egér, aki elektromos gitárral nyomja a rockzenét a gyerekeknek. Az egérre rá is fért a profilfrissítés - írta több marketinggel foglalkozó amerikai oldal -, mert már régóta nem tudott megújulni.
A Chuck E. Cheese-beli gyerekbulikra sok amerikai nosztalgiázva emlékszik vissza a gyerekkorából (itt egy videó egy amerikai családról, amely elautózik egy Chuck E. Cheese's-be). Például ez a blogger az amerikai kultúra egyik legnagyobb ikonjának nevezi az egeret. "Najó, talán mégsem olyan nagy ikon Chuck. De akkor is, ki nem emlékszik rá, amint jól megtömi magát koffeinnel és pizzával, hogy aztán egy óriási játékkalapáccsal püfölje a játékasztalt, miközben Chuck E. Cheese és a robotbarátai ott táncolnak a terem végében a félhomályos színpadon?" Ezen a blogon is igazi amerikai családi hagyományként emlegetik a Chuck E. Cheese's-be járást.
Egy szingapúri bevándorló azt írja róla, hogy fiatalkorában a Chuck E. Cheese testesített meg mindent, ami az amerikai kultúrát jelentette a számára. A sok játék és szórakozási lehetőség annyira elbűvölte a gyerekeit, hogy még felnőve is kívülről fújták az őket szórakoztató nagy szőrös figurák neveit: Madame Oink, a malac, Mister Munch, a sütiszörny és Jasper, a westernkutya. A bevándorlók közül másokat is megfogott a nagy egér világa: egy brooklyni tudósítás szerint az amerikai muszlim családok körében különös népszerűségre tettek szert ezek a helyek. A körükben ugyanis gyakorlatilag tradícióvá vált, hogy a ramadán végét az egész család egy Chuck E. Cheese's-ben ünnepli meg.
A gyerekek játszanak, a szülők verekednek
Chuck E. Cheese fénye az elmúlt időszakban azért megkopott, és vannak gyenge pontjai is: ezek egyike az időnként agresszív vendégek, illetve, hogy ma már főleg a külvárosokban találhatók ilyen éttermek. Viszonylag rendszeresen felbukkan egy-egy hír az amerikai sajtóban arról, hogy felnőttek estek egymásnak az éttermekben. Tavaly az ABC News foglalkozott azzal az "érdekes jelenséggel", hogy a szülőkből az étteremlánc mintha az agressziót hozná ki, és bemutatott egy sor verekedést, amelyről még felvételek is készültek.
A felnőttek általában azon vesztek össze, hogy ki hova parkolhat, vagy hogy melyik gyerek mennyi ideig játszhat egy-egy játékgépen. A pennsylvaniai rendőrségen volt olyan másfél év, hogy 17 alkalommal kellett kiszállniuk egyetlen Chuck E. Cheese étterembe, ahol állandóan csetepaték törtek ki. Az egyik étterem parkolójában tavaly lövöldözés is volt: egy férfi agyonlőtt egy másikat, amiért az elfoglalt előle egy parkolóhelyet. Az incidensre a helyiek egy internetes fórumon reagáltak, de egyáltalán nem lepődtek meg: szerintük a Chuck E. Cheese's már régóta leginkább a lepukkant környékeken van, és a gettólakók gyűjtőhelyévé vált, akik sokszor a gyerekzsúrok közben jól berúgnak, aztán összeverekednek. "Vicces volt, amikor gyerek voltam. Most viszont tele van gettós hülyékkel" - írta egy fórumozó.
Pizza, hot dog, torta, kóla
A másik gyenge pont az étel, amelyet a lánc kínál. Az [origo]-nak nyilatkozó magyar tanár kijelentette, hogy ő soha nem tenné be a lábát ilyen helyre, főként, mert nagyon egészségtelen ételeket szolgálnak fel, de szerinte a középnyugaton teljesen átlagosnak számít, hogy ilyen étrenden vannak a felnőttek és a gyerekek is.
Ezzel együtt több honlap (például ez vagy ez) is felhívja a figyelmet arra, hogy a gyerekek ugyan imádják az élményt, amelyet Chuck E. Cheese kínál, de meg is etetni őket ott nem tanácsos. Olyan is előfordult már, hogy a cég a nyakába kapott egy vizsgálatot, amely arról szólt, hogy vajon felelősen reklámoz-e a gyerekeknek, miközben az amerikai társadalomban egyre nagyobb mértéket ölt az elhízás.
A Chuck E. Cheese's honlapja alapján az ott elérhető menü lényegében a kolbászos pizza különféle változataiból, barbecue-húsokból, hot dogból és sajtos-sonkás szendvicsekből, sült krumpliból, tortákból és szénsavas üdítőkből áll, bár salátabárjuk is van. Ezzel együtt a menü tartalmaz olyat, aminek egyetlen elemében annyi só van, ami eléri a felnőttek számára ajánlott maximális napi sómennyiséget. Ha egy vendég megeszik például egy jól megpakolt hot dogot meg egy adag ketchupba mártogatott sült krumplit egy szelet csokitortával, akkor 1280 kalóriánál tart és annyi telített zsírt evett, amennyi majdnem egy felnőtt maximális napi adagja.
Magyarországon senki nem szól bele a menübe
Jogilag nem tisztázott, hogy milyen határok között lehet egészségtelen élelmiszert kifejezetten gyerekeknek eladni - sőt még az sem tisztázott, hogy mi számít egészségtelennek. A nem éppen egészséges termékek gyártói jelenleg önmagukat fogják vissza. A legnagyobb élelmiszer- és italgyártó cégek ugyanis évekkel ezelőtt vállalták, hogy a túl zsíros, túl cukros vagy túl sós termékeiket a jövőben nem reklámozzák gyerekeknek. Ez volt az EU Pledge-nek elnevezett megállapodás, amelyben hat éve számos európai iparági nagyvállalat vállalta, hogy önuralmat gyakorol. Köztük van például a Burger King, a Coca-Cola, a Danone, a Ferrero, a McDonald's Europe, a Nestlé, a PepsiCo. Az EU Pledge óta visszafogta magát a Kinder csoki, a Nesquik nyuszi, a Happy Meal menü. (Igaz, egy tavaly októberi jelentés úgy találta, hogy az önszabályozás egyelőre nem működik tökéletesen, mert a cégek csak egy saját maguk által meghatározott szintig fogják vissza a gyerekeket célzó marketingjüket. Így továbbra is nekik szól a a Pom-Bear snack, a Kellogg's és a Nestlé több csokis, mézes, fahéjas, pillecukros, kókuszos reggelipelyhe.)
Magyar Örs, a hazai Önszabályozó Reklámtestület elnöke azt mondta az [origo]-nak, az európai trend valóban arra mutat, hogy a gyerekeket egyre inkább védeni kell az egészségtelen termékek marketingjétől. A nagy édességgyártók csökkentik a felhasznált cukor mennyiségét, és a felelős iparági cégek, a legnagyobbak figyelembe veszik a gyerekek védelmét - mondta. Arra a kérdésre, hogy a Chuck E. Cheese's belefér-e ebbe az európai trendbe, azt felelte: egyelőre nem lehet semmit tudni arról, hogy a Chuck E. Cheese's mit tervez Magyarországon.
Ahogyan azt sem, hogy vállalja-e magára nézve az EU Pledge-dzsel járó önkorlátozást, vagy a testület kódexének a betartását - tette hozzá. A kódexben egy csomó szabály - mintegy huszonöt paragrafus - vonatkozik a gyerekek védelmére, azonban az egészséges élelmiszerek reklámjának tilalma egyáltalán nem egyértelmű dolog. Megyeri szerint az egészségtelen étel fogalma nagyon szubjektív: egy tábla csoki önmagában nem tesz semmilyen kárt a gyerekekben, ha mellette például sportolnak. A kiegyensúlyozott étrend és életmód a lényeg - mondta, hozzátéve, hogy a reklámozó mellett a szülők felelősségét is hangsúlyozni kell a gyerekek táplálásában.
0 Megjegyzések