Csak olyan pályázó indulhatott egyes építéssel járó magyar közbeszerzéseken, amely fel tudott mutatni magyarul beszélő és kamarai tag tervezőmérnököt. A külföldiek korlátozására alkalmas szabály 2007 óta él, de az Európai Bizottságnak csak most tűnt fel, és nem tetszik neki. Ha nem győzzük meg Brüsszelt, az sok százmilliárdba is kerülhet.
Igyekeznie kell a kormánynak, ha nem akar elbukni akár több százmilliárd forint uniós támogatást a magyar közbeszerzési szabályok miatt. Az Európai Bizottságnak feltűnt egy magyar szabály, amelyet alkalmasnak találtak arra, hogy a kormány diszkriminálja a külföldi vállalkozásokat a magyar közbeszerzéseken.
Az ügyben február 18-án ül le Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter és Csepreghy Nándor fejlesztési programokért felelős államtitkár az Európai Bizottsággal, hogy lebeszéljék Brüsszelt a szankciók bevetéséről - derült ki egy szerda reggel kiadott NFM-közleményből.
Amikor muszáj magyarul tudni
Csak olyan pályázó indulhatott egyes építéssel járó magyar közbeszerzéseken, amely fel tudott mutatni magyarul beszélő és kamarai tag tervezőmérnököt. A külföldiek korlátozására alkalmas szabály 2007 óta él, de az Európai Bizottságnak csak most tűnt fel, és nem tetszik neki. Ha nem győzzük meg Brüsszelt, az sok százmilliárdba is kerülhet.
Igyekeznie kell a kormánynak, ha nem akar elbukni akár több százmilliárd forint uniós támogatást a magyar közbeszerzési szabályok miatt. Az Európai Bizottságnak feltűnt egy magyar szabály, amelyet alkalmasnak találtak arra, hogy a kormány diszkriminálja a külföldi vállalkozásokat a magyar közbeszerzéseken.
Az ügyben február 18-án ül le Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter és Csepreghy Nándor fejlesztési programokért felelős államtitkár az Európai Bizottsággal, hogy lebeszéljék Brüsszelt a szankciók bevetéséről - derült ki egy szerda reggel kiadott NFM-közleményből.
Amikor muszáj magyarul tudni
A bizottság három magyar fejlesztési programot (úgynevezett operatív programot) vizsgál: a KÖZOP (közlekedés), KEOP (környezet és energia) és a TIOP (társadalmi infrastruktúra, vagyis például oktatás, egészségügy). Az NFM az [origo] megkeresésére azt válaszolta, hogy szerdán érkezett meg a jelentés, így két hónap áll a kormány rendelkezésére, hogy meggyőzzék a bizottságot.
Brüsszel azt kifogásolta, hogy van olyan az uniós támogatással járó pályázatokhoz kapcsoló, építkezésre vonatkozó közbeszerzés, amelyen kötelezővé tették a pályázók számára, hogy az építkezésben részt vevő egyes mérnökök legyenek magyar kamarai tagok, illetve tudjanak magyarul. Ahogy az NFM egyik vezető tisztségviselője kérdésünkre egy háttérbeszélgetésen az előírás értelmét magyarázta: kell tudni magyarul, ha dől a daru.
A magyar jogszabály lehetővé teszi ezt a korlátozást, de az uniós pénzből építtető pályázó dönti el, hogy a kritériumok közé teszi-e a nyelvtudást és a tagságot. Ez az egyébként már 2007-től élő szabály hátrányos helyzetbe hozza a külföldi pályázókat, mert a magyar közbeszerzéseken külföldiek ugyanolyan eséllyel kell, hogy induljanak, ahogy magyarok sincsenek hátrányosan megkülönböztetve külföldön.
Nem mindenhez kell a nyelvtudás
Kétségtelenül jobban boldogul egy magyarul tudó mérnök Magyarországon, de szinte minden esetben áthidalható a probléma egy tolmáccsal - mondta Zöller Katalin, a Porr Építési Kft. jogi osztályának vezetője. A több országban jelen levő konszernek számára gondot okozhat a magyar nyelv ismeretét feltételül szabó nyelvi előírás például akkor, ha referenciát kell felmutatni, amelyet a vállalat meg is tud tenni, de csak a külföldi mérnöke munkáját, akit épp egy ilyen nyelvi feltétel zárhat ki.
Tervezőmérnök, egy-egy kivitelezési szakaszért felelős mérnök, statikus, csatornaépítő szakmérnök - csak néhány pozíció egy összetett építkezésnél, de ezek közül nem feltétlenül kell mindhez magyar nyelvtudás. Egy kivitelezőnek fontos lehet magyarul tudni, de egy tervezőnél nem feltétlenül Zöller Katalin szerint. Hozzátette, hogy a vasútépítés is egy olyan terület, amelyhez Magyarországon kevesen rendelkeznek megfelelő referenciával, ezért a nyelvi gát itt például valóban korlátozhatja a versenyt.
A kormány máris lépett
A kormány nem várta meg a jövőheti egyeztetést, és már február 1-jével módosította a közbeszerzési eljárást úgy, hogy nem minden pályázónak kell igazolni a tagságot és nyelvtudást, hanem csak a nyertesnek. (Igaz, az erről szóló közlemény csak 13-án jelent meg a kormányzati honlapon.) Vagyis a nyertes pályázó mérnökének ugyanúgy kell tudni magyarul és kamarai tagnak kell lennie, csak a többi pályázónak nem. A kormány a közlemény szerint nem ért egyet Brüsszellel, de a vita gyors lezárását fontosabbnak tartják, ezért lazítottak a szabályon.
Hogy ez meggyőzi-e a bizottságot, legkorábban hétfőn derül ki. Ha mégsem, akkor is marad még idő a két hónapból, amely rendelkezésre áll az ügy rendezésére, viszont elkezdhet izgulni a kormányzat, mert komoly pénzek forognak kockán. A határidő lejárta után ugyanis a bizottság a programokhoz járó támogatások részleges vagy teljes megvonásáról dönthet.
Százmilliárdok veszélyben
"Amikor az Európai Bizottság felfüggeszt egy operatív programot, akkor - legfeljebb hat hónapig - leállítják a kifizetéseket, közben pedig elkezdik vizsgálni az érintett projekteket" - mondta Essősy Zsombor, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. vezérigazgatója. Egy ilyen bizottsági felfüggesztés a KEOP esetében több száz milliárd forint támogatást veszélyeztetne. A pályázati tanácsadó cég vezetője szerint ha a vizsgálat megállapítaná, hogy hiányosságok, visszaélések voltak az operatív program projektjeinél, akkor végső szankcióként akár a teljes fennmaradó támogatási keretet visszaveheti az unió.
A közlekedési program körülbelül 1620, a társadalmi infrastruktúra 500, a környezetvédelem 1260 milliárd forint uniós támogatást tartalmaz. Ennyi pénz nincs veszélyben, de azért nem volna kellemes ennek csak a töredékét is elveszíteni.
Nem a támogatott hibája
A szerdán bejelentett változás (csak a nyertesnek lehet előírni a magyar nyelvtudást) az NFÜ-t érinti, vagyis az ügynökség figyelmezteti a pályázaton nyertes és közbeszerzést kiírók figyelmét, hogy a közbeszerzéseken indulóknak nem kell igazolni a mérnökük magyar nyelvtudását és kamarai tagságát.
A nagyobb értékű beruházások kiírásait az NFÜ ellenőrzi, illetve a magyar Közbeszerzési Értesítő úgynevezett hirdetmény ellenőrzési osztálya jogi szűrőjén is átesik. Perczel Zsófia közbeszerzésekkel foglalkozó ügyvéd szerint ez kétszeres védelmet is ad a támogatást elnyerő vállalkozásnak, mert két jogi ellenőrzésen is átesik az általa kiírt közbeszerzés. Eddig nem is kifogásolták ezt a gyakorlatot - mondta a jogász. Vagyis, ha a kiírás a magyar jogszabályoknak megfelelt, és az ellenőrzéseken is átment, akkor a támogatott nem hibázott, indokolatlan lenne, hogy egy utólagos jogértelmezésből fakadó felelősséget viselje.
Ha csak átmeneti a vita, addig a magyar állam átvállalhatja a kifizetéseket, vagyis a pályázók nem feltétlenül érzik meg, hogy akár fél évig áll a pénz az uniós kalap és Magyarország között. Az NFM tájékoztatása szerint egyszer már előfordult, hogy a Bizottság a támogatás felfüggesztésének eszközéhez nyúlt. 2010. szeptemberében a 4-es metró miatt függesztették fel a KÖZOP egyes kifizetéseit, de az NFÜ lépéseit végül elégségesnek találták, így decemberben feloldották a felfüggesztést. Erre a pár hónapra az állam vette át a kifizetéseket.
Volt már ilyen máshol
Figyelmeztető jel, hogy Lengyelországban egy útépítési program 3,5 milliárd zloty (240 milliárd forint) támogatását kezdte el visszatartani januárban a Bizottság, amíg megvizsgálnak három gyanús pályázatot. Csehországban 2012-ben hónapokra felfüggesztettek támogatásokat két operatív programban. Ezeket végül októberben elkezdte kifizetni Brüsszel, de a tavalyi cseh költségvetésnek azért is lett nagyobb a hiánya a vártnál, mert nem időben érkeztek meg a pénzek.
Az ügyben február 18-án ül le Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter és Csepreghy Nándor fejlesztési programokért felelős államtitkár az Európai Bizottsággal, hogy lebeszéljék Brüsszelt a szankciók bevetéséről - derült ki egy szerda reggel kiadott NFM-közleményből.
Amikor muszáj magyarul tudni
Csak olyan pályázó indulhatott egyes építéssel járó magyar közbeszerzéseken, amely fel tudott mutatni magyarul beszélő és kamarai tag tervezőmérnököt. A külföldiek korlátozására alkalmas szabály 2007 óta él, de az Európai Bizottságnak csak most tűnt fel, és nem tetszik neki. Ha nem győzzük meg Brüsszelt, az sok százmilliárdba is kerülhet.
Igyekeznie kell a kormánynak, ha nem akar elbukni akár több százmilliárd forint uniós támogatást a magyar közbeszerzési szabályok miatt. Az Európai Bizottságnak feltűnt egy magyar szabály, amelyet alkalmasnak találtak arra, hogy a kormány diszkriminálja a külföldi vállalkozásokat a magyar közbeszerzéseken.
Az ügyben február 18-án ül le Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter és Csepreghy Nándor fejlesztési programokért felelős államtitkár az Európai Bizottsággal, hogy lebeszéljék Brüsszelt a szankciók bevetéséről - derült ki egy szerda reggel kiadott NFM-közleményből.
Amikor muszáj magyarul tudni
A bizottság három magyar fejlesztési programot (úgynevezett operatív programot) vizsgál: a KÖZOP (közlekedés), KEOP (környezet és energia) és a TIOP (társadalmi infrastruktúra, vagyis például oktatás, egészségügy). Az NFM az [origo] megkeresésére azt válaszolta, hogy szerdán érkezett meg a jelentés, így két hónap áll a kormány rendelkezésére, hogy meggyőzzék a bizottságot.
Brüsszel azt kifogásolta, hogy van olyan az uniós támogatással járó pályázatokhoz kapcsoló, építkezésre vonatkozó közbeszerzés, amelyen kötelezővé tették a pályázók számára, hogy az építkezésben részt vevő egyes mérnökök legyenek magyar kamarai tagok, illetve tudjanak magyarul. Ahogy az NFM egyik vezető tisztségviselője kérdésünkre egy háttérbeszélgetésen az előírás értelmét magyarázta: kell tudni magyarul, ha dől a daru.
A magyar jogszabály lehetővé teszi ezt a korlátozást, de az uniós pénzből építtető pályázó dönti el, hogy a kritériumok közé teszi-e a nyelvtudást és a tagságot. Ez az egyébként már 2007-től élő szabály hátrányos helyzetbe hozza a külföldi pályázókat, mert a magyar közbeszerzéseken külföldiek ugyanolyan eséllyel kell, hogy induljanak, ahogy magyarok sincsenek hátrányosan megkülönböztetve külföldön.
Nem mindenhez kell a nyelvtudás
Kétségtelenül jobban boldogul egy magyarul tudó mérnök Magyarországon, de szinte minden esetben áthidalható a probléma egy tolmáccsal - mondta Zöller Katalin, a Porr Építési Kft. jogi osztályának vezetője. A több országban jelen levő konszernek számára gondot okozhat a magyar nyelv ismeretét feltételül szabó nyelvi előírás például akkor, ha referenciát kell felmutatni, amelyet a vállalat meg is tud tenni, de csak a külföldi mérnöke munkáját, akit épp egy ilyen nyelvi feltétel zárhat ki.
Tervezőmérnök, egy-egy kivitelezési szakaszért felelős mérnök, statikus, csatornaépítő szakmérnök - csak néhány pozíció egy összetett építkezésnél, de ezek közül nem feltétlenül kell mindhez magyar nyelvtudás. Egy kivitelezőnek fontos lehet magyarul tudni, de egy tervezőnél nem feltétlenül Zöller Katalin szerint. Hozzátette, hogy a vasútépítés is egy olyan terület, amelyhez Magyarországon kevesen rendelkeznek megfelelő referenciával, ezért a nyelvi gát itt például valóban korlátozhatja a versenyt.
A kormány máris lépett
A kormány nem várta meg a jövőheti egyeztetést, és már február 1-jével módosította a közbeszerzési eljárást úgy, hogy nem minden pályázónak kell igazolni a tagságot és nyelvtudást, hanem csak a nyertesnek. (Igaz, az erről szóló közlemény csak 13-án jelent meg a kormányzati honlapon.) Vagyis a nyertes pályázó mérnökének ugyanúgy kell tudni magyarul és kamarai tagnak kell lennie, csak a többi pályázónak nem. A kormány a közlemény szerint nem ért egyet Brüsszellel, de a vita gyors lezárását fontosabbnak tartják, ezért lazítottak a szabályon.
Hogy ez meggyőzi-e a bizottságot, legkorábban hétfőn derül ki. Ha mégsem, akkor is marad még idő a két hónapból, amely rendelkezésre áll az ügy rendezésére, viszont elkezdhet izgulni a kormányzat, mert komoly pénzek forognak kockán. A határidő lejárta után ugyanis a bizottság a programokhoz járó támogatások részleges vagy teljes megvonásáról dönthet.
Százmilliárdok veszélyben
"Amikor az Európai Bizottság felfüggeszt egy operatív programot, akkor - legfeljebb hat hónapig - leállítják a kifizetéseket, közben pedig elkezdik vizsgálni az érintett projekteket" - mondta Essősy Zsombor, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. vezérigazgatója. Egy ilyen bizottsági felfüggesztés a KEOP esetében több száz milliárd forint támogatást veszélyeztetne. A pályázati tanácsadó cég vezetője szerint ha a vizsgálat megállapítaná, hogy hiányosságok, visszaélések voltak az operatív program projektjeinél, akkor végső szankcióként akár a teljes fennmaradó támogatási keretet visszaveheti az unió.
A közlekedési program körülbelül 1620, a társadalmi infrastruktúra 500, a környezetvédelem 1260 milliárd forint uniós támogatást tartalmaz. Ennyi pénz nincs veszélyben, de azért nem volna kellemes ennek csak a töredékét is elveszíteni.
Nem a támogatott hibája
A szerdán bejelentett változás (csak a nyertesnek lehet előírni a magyar nyelvtudást) az NFÜ-t érinti, vagyis az ügynökség figyelmezteti a pályázaton nyertes és közbeszerzést kiírók figyelmét, hogy a közbeszerzéseken indulóknak nem kell igazolni a mérnökük magyar nyelvtudását és kamarai tagságát.
A nagyobb értékű beruházások kiírásait az NFÜ ellenőrzi, illetve a magyar Közbeszerzési Értesítő úgynevezett hirdetmény ellenőrzési osztálya jogi szűrőjén is átesik. Perczel Zsófia közbeszerzésekkel foglalkozó ügyvéd szerint ez kétszeres védelmet is ad a támogatást elnyerő vállalkozásnak, mert két jogi ellenőrzésen is átesik az általa kiírt közbeszerzés. Eddig nem is kifogásolták ezt a gyakorlatot - mondta a jogász. Vagyis, ha a kiírás a magyar jogszabályoknak megfelelt, és az ellenőrzéseken is átment, akkor a támogatott nem hibázott, indokolatlan lenne, hogy egy utólagos jogértelmezésből fakadó felelősséget viselje.
Ha csak átmeneti a vita, addig a magyar állam átvállalhatja a kifizetéseket, vagyis a pályázók nem feltétlenül érzik meg, hogy akár fél évig áll a pénz az uniós kalap és Magyarország között. Az NFM tájékoztatása szerint egyszer már előfordult, hogy a Bizottság a támogatás felfüggesztésének eszközéhez nyúlt. 2010. szeptemberében a 4-es metró miatt függesztették fel a KÖZOP egyes kifizetéseit, de az NFÜ lépéseit végül elégségesnek találták, így decemberben feloldották a felfüggesztést. Erre a pár hónapra az állam vette át a kifizetéseket.
Volt már ilyen máshol
Figyelmeztető jel, hogy Lengyelországban egy útépítési program 3,5 milliárd zloty (240 milliárd forint) támogatását kezdte el visszatartani januárban a Bizottság, amíg megvizsgálnak három gyanús pályázatot. Csehországban 2012-ben hónapokra felfüggesztettek támogatásokat két operatív programban. Ezeket végül októberben elkezdte kifizetni Brüsszel, de a tavalyi cseh költségvetésnek azért is lett nagyobb a hiánya a vártnál, mert nem időben érkeztek meg a pénzek.
0 Megjegyzések