A karbonszálas műanyagot ugyan több mint harminc éve használják már versenyautókban is, de még ma is különleges és drága alapanyagnak számít.
Ugyanakkor az árától eltekintve szinte minden szempontból egyértelműen jobb karosszéria-építésre, mint a ma használt acél és alumínium, ezért fektet a fejlesztésébe vagyonokat a BMW, amely most új partnert talált tapasztalatai bővítésére és a kutatások felgyorsítására.
A BMW eredetileg az i3 és i8 típusok fejlesztése miatt vásárolta be magát az SGL Group nevű, karbonszálas alkatrészek gyártásával foglalkozó cégbe. A szupermodern elektromos járművek tervezése kapcsán azonban arra a következtetésre jutottak, hogy érdemes lenne továbbfejleszteni a karbonszálas műanyagok gyártási eljárásait, hogy az ebből készülő erős és könnyű elemek gyártása egyszerűbb és olcsóbb legyen. Eddig ugyanis rengeteg kézi munkára és időre volt szükség – ez tette méregdrágává az amúgy olcsó alapanyagokból készített karbonszálas alkatrészeket.
A Boeing repülőgépipari konszern igen értékes partner ebben a folyamatban, hisz maga is hatalmas mennyiségben használ karbonszálas műanyagokat: a 787 Dreamliner elemeinek 50%-a már ilyen anyagból épül. Így érdekeik egybevágnak. A megállapodás szerint új gyártási eljárások kidolgozása mellett az együttműködés másik célja, hogy kidolgozzák az elhasználódott alkatrészek újrahasznosításának módját is, ami eddig szintén problémát okozott.
A közös munka nagyrészt Észak-Amerikában folyik majd, hisz a Seattle-i Boeing központtól nem messze fekszik a BMW új kutatóközpontja. Ha a program sikerrel járna, az azt jelentené, hogy a jövőben az autók számos alkatrésze készülhetne könnyebb, erősebb, és korróziót hírből sem ismerő anyagból, anélkül, hogy ez az árak drasztikus növekedésével járna.
Ugyanakkor az árától eltekintve szinte minden szempontból egyértelműen jobb karosszéria-építésre, mint a ma használt acél és alumínium, ezért fektet a fejlesztésébe vagyonokat a BMW, amely most új partnert talált tapasztalatai bővítésére és a kutatások felgyorsítására.
A BMW eredetileg az i3 és i8 típusok fejlesztése miatt vásárolta be magát az SGL Group nevű, karbonszálas alkatrészek gyártásával foglalkozó cégbe. A szupermodern elektromos járművek tervezése kapcsán azonban arra a következtetésre jutottak, hogy érdemes lenne továbbfejleszteni a karbonszálas műanyagok gyártási eljárásait, hogy az ebből készülő erős és könnyű elemek gyártása egyszerűbb és olcsóbb legyen. Eddig ugyanis rengeteg kézi munkára és időre volt szükség – ez tette méregdrágává az amúgy olcsó alapanyagokból készített karbonszálas alkatrészeket.
A Boeing repülőgépipari konszern igen értékes partner ebben a folyamatban, hisz maga is hatalmas mennyiségben használ karbonszálas műanyagokat: a 787 Dreamliner elemeinek 50%-a már ilyen anyagból épül. Így érdekeik egybevágnak. A megállapodás szerint új gyártási eljárások kidolgozása mellett az együttműködés másik célja, hogy kidolgozzák az elhasználódott alkatrészek újrahasznosításának módját is, ami eddig szintén problémát okozott.
A közös munka nagyrészt Észak-Amerikában folyik majd, hisz a Seattle-i Boeing központtól nem messze fekszik a BMW új kutatóközpontja. Ha a program sikerrel járna, az azt jelentené, hogy a jövőben az autók számos alkatrésze készülhetne könnyebb, erősebb, és korróziót hírből sem ismerő anyagból, anélkül, hogy ez az árak drasztikus növekedésével járna.
0 Megjegyzések