Ötvenöt kutató, közöttük tíz kutatónő vehette át Pálinkás József elnöktől az MTA doktora cím megszerzéséről szóló oklevelet az Akadémia székházában. Az MTA 182. közgyűlésének tavalyi döntése alapján 2012-ben a korábbinál még szigorúbb és átláthatóbb eljárás után ítélték oda a hazai tudományos élet rangos tudományos fokozatát. 

Az MTA új doktorai között szinte valamennyi tudományterület művelői képviseltetik magukat. Történész, szociológus, matematikus, kutatóorvos, fizikus éppúgy található körükben, mint  néprajzkutató, ökológus, közgazdász, jogász, etológus, vagy vegyész. A rangos címet azok kaphatják meg, akik az általuk művelt tudományágat és szakterületet a tudományos fokozat megszerzését követően olyan jelentős eredeti tudományos eredménnyel gyarapították, amivel hozzájárultak a tudomány továbbfejlődéséhez, továbbá tudományos szakterületük mértékadó hazai és nemzetközi körei előtt elismert, jelentős visszhangot kiváltó tudományos kutatói munkásságot fejtenek ki és teljesítik a cím megszerzésének tudományos osztályok által meghatározott feltételeit.


"Legyenek büszkék erre a címre, mert komoly teljesítményeket elérve kapták meg, és legyenek méltóak az elismerésre azáltal, hogy tanítványaik elé is magas tudományos és etikai mércét állítanak" – mondta az Akadémia új doktorainak Pálinkás József. Az MTA elnöke szerint az Akadémia doktorának lenni azt jelenti, hogy a tudományos közösség hitelesítette és elismerte a kutató önálló eredményeit. Felhívta a figyelmet arra, hogy egy doktori cím elnyerését megelőzően körülbelül 50-100 tudományos szaktekintély vizsgálja meg a jelölt tudományos teljesítményét. Pálinkás József végül arra biztatta az oklevelüket átvevőket, hogy tanáraik, mentoraik nyomdokába lépve maguk is adják át tudásukat a fiataloknak. "Akkor igazán élő a tudományos élet, ha az egymást követő generációk tagjai folyamatosan megosztják ismereteiket egymással és mindannyian részt vesznek az emberiség által létrehozott hatalmas tudás gyarapításában és megőrzésében" – fogalmazott az MTA elnöke.


Palkovits Miklós, az Akadémia Doktori Tanácsának elnöke szerint az MTA doktori cím megszerzéséhez az idén magasabb követelményeket kellett teljesíteni, mint korábban. "Komoly, becsületes munka eredményeként vehetik át oklevelüket" – mondta az akadémikus, egyúttal arra kérte az MTA új doktorait, hogy segítsék a tudományos fokozatok odaítélését megelőző szakmai munkát. 

A doktori cím adományozásának feltételrendszerét és eljárásrendjét a Magyar Tudományos Akadémia Doktori Szabályzata tartalmazza, amely a tavalyi közgyűlési döntés nyomán a korábbinál szigorúbb követelményrendszert érvényesít és szélesebb nyilvánosság számára enged betekintést a bírálati folyamatba.

A jelentős tudományos műhelyekkel rendelkező felsőoktatási intézmények az egyetemi tanári kinevezésekhez megkövetelik az MTA doktori fokozatot. Ez a tudományos közéletben, a tudományos utánpótlás nevelésében végzett munka szempontjából is fontos, hiszen az MTA doktorok így válhatnak a jövő tudós generációjának mestereivé.

Idén három nagy tudományterület – társadalom és bölcsészettudományok, élettudományok, természet- és műszaki tudományok – művelői közül a legtöbben, 23-an az élettudományok terén elért eredményeikért részesültek a doktori címben. A természet- és műszaki tudományok 18 képviselője mellett, a társadalom- és bölcsészettudományok akadémiai doktorainak száma 14-gyel gyarapodott. Az MTA Lendület programjának fiatal kutatói közül Hájos Norbert, Homolya László, valamint Kovács Mihály vehette át MTA doktori oklevelét. Velük együtt jelenleg 2736 kutató rendelkezik akadémiai doktori címmel.  

Az MTA új doktorai 2012-ben

(A nevekre kattintva további információk olvashatók a kutatókról.)

Név Munkahely Tudományos Osztály
BIRÓ ZSOLT PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM Orvosi Tudományok Osztálya
BORHI LÁSZLÓ MTA BÖLCSÉSZETTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT Filozófiai és Történettudományok Osztály
BOTTA-DUKÁT ZOLTÁN MTA ÖKOLÓGIAI KUTATÓKÖZPONT Biológiai Tudományok Osztálya
BÖHM GABRIELLA ESZTER MTA WIGNER FIZIKAI KUTATÓKÖZPONT Matematikai Tudományok Osztálya
BÜKI ANDRÁS PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM Orvosi Tudományok Osztálya
CSÁMPAI ANTAL EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM Kémiai Tudományok Osztálya
CSÁSZI LAJOS MTA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT Gazdaság- és Jogtudományok Osztálya
ELEKES ZSUZSANNA BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM Gazdaság- és Jogtudományok Osztálya
FIALOWSKI ALICE EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM Matematikai Tudományok Osztálya
FODOR LÁSZLÓ IMRE MAGYAR ÁLLAMI FÖLDTANI INTÉZET Földtudományok Osztálya
GARAMSZEGI LÁSZLÓ ZSOLT ESTACION BIOLOGICA DE DONANA Biológiai Tudományok Osztálya
HÁJOS NORBERT MTA KISÉRLETI ORVOSTUDOMÁNYI KUTATÓINTÉZET Biológiai Tudományok Osztálya
HARCOS GERGELY MTA RÉNYI ALFRÉD MATEMATIKAI KUTATÓINTÉZET Matematikai Tudományok Osztálya
HARTUNG FERENC PANNON EGYETEM Matematikai Tudományok Osztálya
HAVAS FERENC ZOLTÁN EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya
HAVELDA ZOLTÁN MEZŐGAZDASÁGI BIOTECHNOLÓGIAI KUTATÓKÖZPONT Biológiai Tudományok Osztálya
HIDEG ÉVA MAGDOLNA BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM Gazdaság- és Jogtudományok Osztálya
HOMOLYA LÁSZLÓ MTA-SE MEMBRÁNBIOLÓGIAI KUTATÓCSOPORT Biológiai Tudományok Osztálya
HRABOVSZKY ERIK MTA KISÉRLETI ORVOSTUDOMÁNYI KUTATÓINTÉZET Biológiai Tudományok Osztálya
ILLÉS ÁRPÁD DEBRECENI EGYETEM Orvosi Tudományok Osztálya
KÁLMÁN BERNADETT VA MEDICAL CENTER, SUNY USPTATE MED. UNIV. Orvosi Tudományok Osztálya
KAMONDI ANITA ORSZÁGOS IDEGTUDOMÁNYI INTÉZET Orvosi Tudományok Osztálya
KATONA TAMÁS JÁNOS PAKSI ATOMERŐMŰ ZRT. Műszaki Tudományok Osztálya
KEMÉNYFI RÓBERT DEBRECENI EGYETEM Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya
KÉRI GERZSON FERENC MTA SZÁMÍTÁSTECHNIKAI ÉS AUTOMATIZÁLÁSI KUTATÓINTÉZET Matematikai Tudományok Osztálya
KOVÁCS MIHÁLY EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM Biológiai Tudományok Osztálya
KRISTÓF JÁNOSNÉ HORVÁTH ERZSÉBET PANNON EGYETEM Kémiai Tudományok Osztálya
KURDI MÁRIA PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya
LIKER ANDRÁS PANNON EGYETEM Biológiai Tudományok Osztálya
MAGURA TIBOR GYÖRGY HORTOBÁGYI NEMZETI PARK IGAZGATÓSÁG Biológiai Tudományok Osztálya
MÁRTON MÁTYÁS EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM Földtudományok Osztálya
MEZEI PÁL MTA WIGNER FIZIKAI KUTATÓKÖZPONT Fizikai Tudomnyok Osztálya
MIHÁLY JÓZSEF MTA SZEGEDI BIOLÓGIAI KUTATÓKÖZPONT Biológiai Tudományok Osztálya
MÓDIS LÁSZLÓ DEBRECENI EGYETEM Orvosi Tudományok Osztálya
MOLNÁR F. TAMÁS PETZ ALADÁR MEGYEI KÓRHÁZ Orvosi Tudományok Osztálya
Ö. KOVÁCS JÓZSEF KÁROLI GÁSPÁR REFORMÁTUS EGYETEM Filozófiai és Történettudományok Osztály
PÁSZKA IMRE SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM Gazdaság- és Jogtudományok Osztálya
RÉGER MIHÁLY ÓBUDAI EGYETEM  Műszaki Tudományok Osztálya
SÁPI ZOLTÁN SEMMELWEIS EGYETEM  Orvosi Tudományok Osztálya
SILHAVY DÁNIEL TIBOR MEZŐGAZDASÁGI BIOTECHNOLÓGIAI KUTATÓKÖZPONT Biológiai Tudományok Osztálya
SOLYMOSI JÓZSEF UNIVERSITY OF BRITISH COLUMBIA Matematikai Tudományok Osztálya
SOUKUP LAJOS GÉZA MTA RÉNYI ALFRÉD MATEMATIKAI KUTATÓINTÉZET Matematikai Tudományok Osztálya
STACHÓ LÁSZLÓ LAJOS SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM Matematikai Tudományok Osztálya
STANDEISKY ÉVA MÁRIA MAGDOLNA DEBRECENI EGYETEM Filozófiai és Történettudományok Osztály
SUGÁR ISTVÁN PÉTER MOUNT SINAI SCHOOL OF MEDICINE Fizikai Tudomnyok Osztálya
SZABÓ DÓRA SEMMELWEIS EGYETEM  Orvosi Tudományok Osztálya
SZAMUELY TAMÁS MTA RÉNYI ALFRÉD MATEMATIKAI KUTATÓINTÉZET Matematikai Tudományok Osztálya
SZEKERES MIKLÓS ISTVÁN MTA SZEGEDI BIOLÓGIAI KUTATÓKÖZPONT Biológiai Tudományok Osztálya
SZENTE ZOLTÁN ZSOLT SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Gazdaság- és Jogtudományok Osztálya
SZERB LÁSZLÓ ANDRÁS PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM Gazdaság- és Jogtudományok Osztálya
SZOVÁK KORNÉL JÁNOS PÁZMÁNY PÉTER KATOLIKUS EGYETEM Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya
TAR JÓZSEF KÁZMÉR ÓBUDAI EGYETEM  Műszaki Tudományok Osztálya
TÓTH KÁLMÁN ZOLTÁN SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM Orvosi Tudományok Osztálya
TÓTH MIKLÓS SEMMELWEIS EGYETEM  Orvosi Tudományok Osztálya
VÓKÓ GYÖRGY ORSZÁGOS KRIMINOLÓGIA INTÉZET Gazdaság- és Jogtudományok Osztálya
ZSOLDOS IBOLYA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Műszaki Tudományok Osztálya