Miként beszél a nyelv a kultúráról és az életmódról? Lehet-e
nyelvet cserélni? Hogyan mondják finnül, hanti vagy manysi nyelven, hogy
"apa", "hal" vagy "szem"? – többek között ezekre a kérdésekre kaphatnak választ a középiskolások az MTA Nyelvtudományi Intézetének
nyílt napján, amelyre november 20-án, a Magyar Tudomány Ünnepe
"Kutatóhelyek tárt kapukkal" programsorozatának keretében kerül sor.


A
látogatók emellett játékos formában ismerhetik meg az Uralonet, az uráli
nyelvi adatbázis interaktív felületét és működését. "Az Uralonet az
uráli nyelvek teljes közös szókincsét felöleli – mondta az mta.hu-nak Várnai Zsuzsa, a Nyelvtudományi Intézet
munkatársa. – A nyomtatott szótárakkal szemben óriási előnye, hogy
nemcsak egyes szavakat kereshetünk benne, hanem az adatok több szempont
alapján lekérdezhetők. Az adatbázis a finn, a magyar és az észt mellett a
kisebb uráli nyelvek közös eredetű szókészletét is tartalmazza." Az
Uralonet segítségével többek között az is jól nyomon követhető, milyen
szabályok szerint változtak bizonyos magán- és mássalhangzók, illetve
hogyan módosult a szavak jelentése. A látogatók négy-öt fős csoportjait
kalauzoló kutatók szakértő magyarázatokkal szolgálnak a
hangzóváltozásokról, a szabályos hangmegfelelésekről és a
jelentésváltozások törvényszerűségeiről.

"A nyelvek szókészlete az adott nép életmódjáról is sokat elárul – mutatott rá Várnai Zsuzsa. – A »lak, lakrész« fogalomkörre keresve a magyarban például a »ház« szót
kapjuk meg, de a lappban a »sátor, házikó« szerepel ennek
megfelelőjeként. A komiban ugyanakkor a »templom« jelentésű
szóösszetétel egyik elemeként maradt meg."
***
***
A
Magyar Tudomány Ünnepe a nyelvészet más területei iránt érdeklődőknek
is izgalmas programokat kínál. A beszéd megértése, elsajátítása, a
beszédprodukció és az idegi folyamatok összefüggéseit vizsgáló tudomány,
a neurolingvisztika legújabb eredményeit ismerhette meg a közönség az MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézete és a Nyelvtudományi Intézet "Látható nyelvek és az agy. Új lehetőségek és kihívások az idegtudományok és a neurolingvisztika számára" című rendezvényén.
Csépe Valériának, az MTA főtitkárhelyettesének a látható és a hangzó nyelvek és az agyműködés kapcsolatát bemutató nyitóelőadása után Honbolygó Ferenc beszélt a dallam, az intonáció, a szóhangsúly és az agyi aktivitás közti viszonyokról. A program különleges eleme volt, hogy – először az Akadémián – jelnyelven adott elő a jelnyelvről Romanek Péter [siket jelnyelvi szakértő, anyanyelvi jelelő] a nem hangzó nyelveket övező tévhitekről. Bartha Csilla és Hattyár Helga a legújabb nemzetközi kutatások eredményeit összefoglalva elemezte a jelnyelvek használatához társuló agyi aktivitásokat, és vetette össze a hangzó beszédhez kapcsolódó folyamatokkal. A rendezvény végén az érdeklődők a jelnyelv szerkezetéről és kisgyerekkori elsajátításáról kérdezték a kutatókat.
Csépe Valériának, az MTA főtitkárhelyettesének a látható és a hangzó nyelvek és az agyműködés kapcsolatát bemutató nyitóelőadása után Honbolygó Ferenc beszélt a dallam, az intonáció, a szóhangsúly és az agyi aktivitás közti viszonyokról. A program különleges eleme volt, hogy – először az Akadémián – jelnyelven adott elő a jelnyelvről Romanek Péter [siket jelnyelvi szakértő, anyanyelvi jelelő] a nem hangzó nyelveket övező tévhitekről. Bartha Csilla és Hattyár Helga a legújabb nemzetközi kutatások eredményeit összefoglalva elemezte a jelnyelvek használatához társuló agyi aktivitásokat, és vetette össze a hangzó beszédhez kapcsolódó folyamatokkal. A rendezvény végén az érdeklődők a jelnyelv szerkezetéről és kisgyerekkori elsajátításáról kérdezték a kutatókat.
0 Megjegyzések