A magyarországi kutatási és oktatási intézményekben meglévő
tudásbázis mozgósításával segítheti elő a gépjármű-közlekedés
innovációját és az ágazati fejlesztéseket az a konzorciális
megállapodás, amelyet az Akadémia, az MTA Számítástechnikai és
Automatizálási Kutatóintézet, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem, a gödöllői Szent István Egyetem, valamint a hatvani Robert
Bosch Elektronika Kft. és a Robert Bosch Kft. írt alá az MTA
székházában.
A hosszú távra szóló keretszerződés értelmében a konzorciális tagok
együttműködése kiterjed az oktatásra, a humánerőforrás képzésére
fejlesztésére, a munkavállalói utánpótlás biztosítására, az ipari és
célzott kutatásokra, valamint a közös kísérleti (prekompetitív)
fejlesztésekre és a technológiai innovációs eredmények közvetett,
illetve közvetlen piaci hasznosítására egyaránt. Az intézmények arra
törekszenek, hogy kapcsolataik elmélyítésével lehetővé váljon a célzott
kutatások eredményeinek kölcsönös és hatékony ipari felhasználása.
A megállapodást – amelynek eredményeképpen létrehozzák a Robert Bosch Tudásközpontot – Pálinkás József, az MTA elnöke, Inzelt Péter, az MTA SZTAKI igazgatója, Péceli Gábor, a BME rektora, Solti László, a SZIE rektora, a Bosch részéről pedig Javier González Pareja, a magyarországi Bosch-csoport vezetője, Jan Peter Stadler, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért felelős elnöke, valamint Volker Schilling és Roger Seemeyer, a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. igazgatói hitelesítették aláírásukkal.
"A
Bosch-csoport nemcsak a magyarországi kutatás-fejlesztésben tölt be
meghatározó szerepet, a világban elfoglalt súlya is jelentős. Jól
mutatja ezt az az adat, amely szerint munkanapokon világszerte átlagosan
16 szabadalmi igényt nyújt be" – méltatta a cég eredményeit Pálinkás József.
Az Akadémia elnöke szerint a megállapodás azért is jelentős az MTA
számára, mert még szorosabb együttműködést tesz lehetővé a
kutatóintézetek, valamint az egyetemek között. Mint elmondta, az MTA SZTAKI-n
kívül más akadémiai intézetekben is folynak olyan kutatási programok,
amelyek joggal tartanak igényt az üzleti szféra képviselőinek
figyelmére, az ipari fejlesztésekhez való hozzájárulás ugyanakkor a
tudomány szereplői számára is nagy kihívást jelent.
A hazánkban 1899-ben megjelenő Bosch magyarországi csoportjának vezetője, Javier González Pareja
hangsúlyozta, hogy a Bosch évek óta a műszaki tudásbázis egyesítésén,
az oktatás, a különböző üzleti szektorok és tudományágak közötti
együttműködés fejlesztésén dolgozik. "Kompetenciáink hálózatba
kapcsolása különböző formákat ölthet, de a tudáskoncentráció mindenképp
erőnk megsokszorozásával jár" – említette az összefogás egyik
legfontosabb elemét, hozzátéve, hogy a mostanihoz hasonló konzorcium
világviszonylatban is első a Bosch történetében.
Péceli Gábor
akadémikus, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektora
személyes élményeit és tapasztalatait felidézve tekintette át a hazai
kutatás és a cég eddigi együttműködését. Felhívta rá a figyelmet: a
vezető műszaki egyetemek világszerte arra törekednek, hogy minél
szorosabb technológiai kooperációt lehetővé tévő együttműködést
alakítsanak ki a vezető vállalatokkal, és úgy vélekedett, a mostani
megállapodás a magyarországi kutatók és egy világcég minőségileg új
kapcsolatát jelenti.
"Egy
nemzetközileg elismert vállalattal való együttműködés nemcsak az ott
gyakorlati tapasztalatot szerző hallgatóknak jó, hanem egyúttal az
oktatókat is »nyomás alá helyezi«. A céggel közös programokon dolgozva
ugyanis nekik is tartaniuk kell az üzleti szféra által diktált iramot" –
mondta Solti László akadémikus, a gödöllői Szent István
Egyetem rektora. Szerinte a világcégek és a tudományos, valamint
felsőoktatási intézmények összehangolt munkája hozzájárulhat a
legeredményesebb fiatalok itthon tartásához is, hiszen
megtapasztalhatják, hogy Magyarországon ugyanolyan feltételek között
dolgozhatnak, mint külföldön.
0 Megjegyzések