Akár száz Dongót, vagyis az 1950-es években Székesfehérváron gyártott segédmotorral felszerelt kerékpárt is láthatnak az érdeklődők, ha a hét végén ellátogatnak Makóra, ahol pénteken kezdődik a 6. Országos Dongós Találkozó.
MTI - Bíró Ferenc szervező az MTI-nek elmondta, hogy immár harmadik alkalommal ad otthont a Maros-parti város a országos dongós találkozónak, börzének és versenynek. A találkozóra eddig félszáz dongós jelentkezett az ország különböző szegleteiből és a határon túlról. A korábbi tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy akár kétszer ennyi is összegyűlhet a hét végére az 1950-es, 1960-as évek utcaképét meghatározó járműből.
A háromnapos rendezvényen a résztvevők megismerkedhetnek egymás kétkerekűivel, melyeket pénteken a közönség is megszemlélhet a Hagymatikum fürdő előtti Makovecz téren – mondta a szervező.
Szombaton 40-45 kilométeres túrára indulnak a vendégek, ellátogatnak Óföldeákra a fatornyos templomhoz, miközben gyorsasági és ügyességi versenyt is rendeznek. A Dongó – ha nem is hosszú távon – akár 50 kilométer per órás sebességgel is tud “repeszteni”, az ügyességi feladatok fajtái azonban behatároltak, hiszen a biztonságos haladáshoz érdemes két kézzel szorítani a segédmotorral felszerelt kerékpárok kormányát – közölte Bíró Ferenc.
Vasárnap az érdeklődők a Maros-parti strandon csodálhatják meg a veterán járműveket.
A kerékpárokra szerelhető segédmotorok gyártásának ötlete 1953-ban merült föl Magyarországon a vidéken élők közlekedésének megkönnyítése érdekében. A lehetőségeket számba véve a magyar mérnökök úgy döntöttek, hogy egy olasz motort “adaptálnak”. Az első Dongókat 1954 augusztusában gyártották a székesfehérvári Vadásztölténygyárban, ahol minden szükséges eszköz megvolt az egyszerű technológiát igénylő motorok előállításához.
A kétütemű motorok sorozatgyártása egy esztendővel később kezdődött el, a boltokban 1480 forintért lehetett megvásárolni, ami akkor két-három havi átlagfizetésnek felelt meg. Kapható volt kerékpárral együtt is körülbelül 2200 forintért. A léghűtéses, 38 köbcentiméteres motorok legnagyobb teljesítménye 0,8 lóerő 4600-as percenkénti fordulatszámon.
A motorok nagy előnye volt, hogy a korabeli kerékpárokra két csavarral föl lehetett erősíteni. Fogyasztásuk csekély, 100 kilométerenként megelégednek 1-1,5 liter benzinnel, és karbantartásuk sem igényel különösebb műszaki ismereteket.
A csupán 1957-ig gyártott Dongók vesztét a segédmotor-kerékpárok megjelenése okozta, a kétsebességes, kényelmesebb járművek kiszorították őket a piacról.
Veteránmotoros körökben az aprócska segédmotorral felszerelt kerékpárok igen népszerűek, volt olyan találkozó, melyen egy Dongót választottak közönségdíjasnak a látogatók.
A háromnapos rendezvényen a résztvevők megismerkedhetnek egymás kétkerekűivel, melyeket pénteken a közönség is megszemlélhet a Hagymatikum fürdő előtti Makovecz téren – mondta a szervező.
Szombaton 40-45 kilométeres túrára indulnak a vendégek, ellátogatnak Óföldeákra a fatornyos templomhoz, miközben gyorsasági és ügyességi versenyt is rendeznek. A Dongó – ha nem is hosszú távon – akár 50 kilométer per órás sebességgel is tud “repeszteni”, az ügyességi feladatok fajtái azonban behatároltak, hiszen a biztonságos haladáshoz érdemes két kézzel szorítani a segédmotorral felszerelt kerékpárok kormányát – közölte Bíró Ferenc.
Vasárnap az érdeklődők a Maros-parti strandon csodálhatják meg a veterán járműveket.
A kerékpárokra szerelhető segédmotorok gyártásának ötlete 1953-ban merült föl Magyarországon a vidéken élők közlekedésének megkönnyítése érdekében. A lehetőségeket számba véve a magyar mérnökök úgy döntöttek, hogy egy olasz motort “adaptálnak”. Az első Dongókat 1954 augusztusában gyártották a székesfehérvári Vadásztölténygyárban, ahol minden szükséges eszköz megvolt az egyszerű technológiát igénylő motorok előállításához.
A kétütemű motorok sorozatgyártása egy esztendővel később kezdődött el, a boltokban 1480 forintért lehetett megvásárolni, ami akkor két-három havi átlagfizetésnek felelt meg. Kapható volt kerékpárral együtt is körülbelül 2200 forintért. A léghűtéses, 38 köbcentiméteres motorok legnagyobb teljesítménye 0,8 lóerő 4600-as percenkénti fordulatszámon.
A motorok nagy előnye volt, hogy a korabeli kerékpárokra két csavarral föl lehetett erősíteni. Fogyasztásuk csekély, 100 kilométerenként megelégednek 1-1,5 liter benzinnel, és karbantartásuk sem igényel különösebb műszaki ismereteket.
A csupán 1957-ig gyártott Dongók vesztét a segédmotor-kerékpárok megjelenése okozta, a kétsebességes, kényelmesebb járművek kiszorították őket a piacról.
Veteránmotoros körökben az aprócska segédmotorral felszerelt kerékpárok igen népszerűek, volt olyan találkozó, melyen egy Dongót választottak közönségdíjasnak a látogatók.
0 Megjegyzések