Az amerikai DARPA katonai fejlesztési ügynökség 2016-ban már bevetésre készen szeretné látni legújabb hiperszonikus tervét.

Nem déja vu, ha esetleg valakinek ismerős lenne a 20 Mach sebességre gyorsuló sikló ötlete - a Fejlett Védelmi Kutatások Ügynöksége már korábban is dolgozott hasonló fejlesztésen, azonban az akkor Falcon HTV-2 névre hallgató, pilóta nélküli kísérleti gép tesztrepülése kudarcba fulladt.
Az új projekt az Integrated Hypersonics nevet viseli, ami egyértelműen jelzi, hogy a fejlesztők szerint is számos új technológiát kell integrálni ahhoz, hogy egy repülő a hang sebességénél hússzor gyorsabban repülhessen.


Olyan lesz, mint a Falcon HTV-2, csak saját rakétákkal. (Fotó: DARPA)

Maga a gép a Hypersonic X-plane névre hallgat majd, ha elkészül, és a leváló indítórakétákon kívül saját hajtóművekkel is rendelkezik majd, hogy ezzel is megnövelje a hatótávolságát. A HX-nek becézett sikló sajátossága, hogy újrahasznosíthatónak tervezik, az azonban egyelőre nem tisztázott, hogy a landolás az űrkapszulákhoz hasonlóan ejtőernyővel vagy az űrsiklókhoz hasonlóan kerekekkel történik majd.
A DARPA leírása szerint az IH program célja, hogy kifejlesszék, kiérleljék és teszteljék az olyan következő generációs technológiákat, melyek szükségesek a globális hatósugarú, manőverezhető repülőgépekhez, melyek a 20 Mach vagy ennél is nagyobb sebesség elérésére képesek. A bevetési lehetőségek az űr elérésétől a gyors szállításon át, a hagyományos légicsapásig terjednek.
Ez utóbbi kettő katonai szempontból különösen fontos lehet, mivel ilyen tempó mellett az ellenségnek esélye nincs kilőni a gépet - a DARPA szerint a hiperszonikus sebesség válthatja a lopakodó technológiákat az Egyesült Államokban.

Forrás: The Register/Hír24