A Curiosity marsjáró ugyan csak hat hét múlva 
száll le, a NASA szakemberei már most hétperces horrorként hivatkoznak a
 landolásra.
 
A Curiosity - hivatalos nevén Mars  Science Laboratory (Mars tudományos laboratórium) - múlt év november  26-án startolt
 és a tervek szerint augusztus hatodikán száll le a Marson. A 2,5  
milliárd dolláros összköltségű program egy marsi, majdnem két  földi 
éven át tart, feladata a marsi élet keresése, a bolygó  légkörének és 
geológiájának tanulmányozása, valamint az emberi mars-küldetések 
előkészítése.
Az egytonnás Curiosity kétszer olyan hosszú és legalább ötször olyan 
nehéz, mint a korábbi marsautók bármelyike, ebből adódnak a leszállással
 kapcsolatos komplikációk. A tervek szerint a marsi egyenlítő környékén 
lévő, 155 kilométer átmérőjű Gale-kráterben landol - leszállóhelyeként a
 kráter közepén magasodó öt kilométeres, rétegzett szerkezetű hegy 
környékét választották ki.
"Nem lesz könnyű a leszállás, szó szerint hét percünk van arra, 
hogy a légkör legfelsőbb rétegeiből a Mars felszínére érjünk, és a 
kezdeti óránkénti 21 ezer kilométeres sebességet nullára csökkentsük. A 
komputernek mindent önállóan kell végrehajtani, a legkisebb hiba is a 
projekt végét jelentheti" - hangsúlyozta Tom Rivellini, a NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL) mérnöke.
A számítások szerint a 
nagy sebesség és tömeg miatt a 4,5 méter  átmérőjű hőpajzs 1600 Celsius 
fokra hevül. A hőpajzsos fékezés után  a marsjáró óránként 1600 
kilométerre lassul le, ekkor nyílik ki az  ejtőernyő, amely 29 500 
kilogrammot "bír el".
"A nagy ejtőernyő óránként 320 kilométerre lassítja le a  
marsjárót, ez még mindig túl nagy sebesség a landoláshoz, így nem  
maradt más választásunk, mint fékezőrakéták alkalmazása" -  ismertette Tom Rivellini.
A Curiosityt egy "égi daru", fékezőrakétákkal ellátott platform,  a 
Skycrane ereszti a talajra - a művelet alatt a marsjáró 6,4 méteres 
kábeleken  lóg, amelyek kioldódnak, amikor eléri a felszínt. Ezután a  
rakétákkal hajtott platform távolabb repül, hogy ne csapódjon a  
marsjáróba.
A művelet több szempontból is kockázatos - a  fékezőrakéták hatalmas 
porfelhőt verhetnek fel, ami károsíthatja a  Curiosity érzékeny 
műszereit és berendezéseit. Másrészt, ha a  leszállás túl keményre 
sikerül, megsérülhet a marsjáró futóműve.
A marsjáró fedélzetén tíz műszer működik majd, közülük kettő a 
robotkarok által begyűjtött kőzetminták elemzését végzi. A Curiosity 
feladata kideríteni, hogy létezhettek-e valamikor a vörös bolygón olyan 
feltételek, amelyek lehetővé tették a mikrobiális életformák 
kifejlődését.
Forrás:
            
            
                Space.com/MTI/Hír24
0 Megjegyzések