A főváros újraszabályozza a Budapest utcáin tartott
futóversenyeket, az általa felállított kritériumrendszer szerint
korlátozza az évente tartott versenyek számát, és a jövőben adót szed a
futóversenyek után: a versenyrendezőknek fizetniük kell az
útvonalhasználatért. Számításaink szerint nagy bevételhez nem jut
ezáltal a főváros, de a kisebb versenyek kerületi utakra
kényszerülhetnek. Ha más nem is, az autósok örülhetnek.A futóknak nagy érvágás: egy szerdán
elfogadott fővárosi jogszabály Budapesten csak évi tizenöt futóversenyt
engedélyez, bár világbajnoksággal, Európa-bajnoksággal, történelmi
évfordulóhoz köthető versennyel ez a szám növekedhet. Ezek között hat
úgynevezett első kategóriás verseny van – ezek azok, amelyek miatt
esetleg tízperceket kell valakinek egy lezárásnál az autójában
várakoznia –, és kilenc második vagy egyéb kategóriás, kisebb
forgalomkorlátozással járó verseny.Az előterjesztést jegyző Csomós Miklós
főpolgármester-helyettes szerint a rendelettervezet kidolgozásánál
elsődleges szempont volt, hogy egységes, átlátható és nyilvános
eljárásban lehessen pályázni a közterületi futóesemények
megrendezésére. Azzal is indokolta a főváros lépését, hogy így a
versenyek lebonyolításának minősége is javul, és forgalom zavartalansága
is biztosítható.A pályázati rendszer ezt részben talán tudja
is garantálni, de a fő problémát nem is a már eddig is hasonlóan
működő engedélykiadási elv jelenti. A korábban érvényben lévő
szabályozás tíz első kategóriás versenyt engedélyezett. A legnagyobb
budapesti futóversenyeket szervező Budapest Sportiroda (BSI) vezetője,
Kocsis Árpád szerint eddig a tízes keretet sem nagyon merítették ki.
Hét-nyolc olyan rendezvény és mögötte álló szervezet lehet, amely
képes a már eddig is előírt feltételeket teljesíteni.Nagy változás nem lesz az első kategóriás
versenyeknél, valószínűleg a főváros sem mond le a turisztikai
bevételeit növelő, Budapesthez már hozzánőtt, emblematikus
versenyekről, például a tavaszi Vivicittáról vagy az őszi Budapest
Maratonról.
Versenykategóriák
I. kategória: Jelentős forgalomkorlátozással járó versenyek
Több mint két fővárosi tulajdonú főútvonalat – útszakaszt, egy hidat – érint, és több mint 30 perces forgalomkorlátozást igényel a Hungária körút és budai körutak vonalán belül (tehát az Árpád híd – Róbert
Károly körút – Hungária körút – Könyves Kálmán krt. – Rákóczi híd – Budafoki út
– Október 23. u. – Bocskai út – Karolina út – budai körutak – Árpád fejedelem útja –
Lajos u. – Pacsirtamező u. által határolt területen belül, a határoló utakat is beleértve).
II. kategória: Kisebb forgalomkorlátozással járó versenyek
Kisebb jelentőségű, rövid idejű, csak helyi korlátozásokat igénylő futósportesemények. A csak budai, vagy csak pesti alsó rakpartot (a két alsó rakpart – budai és pesti – egyidejűleg nem vehető igénybe),
valamint folytatólagosan a Népfürdő utcát is érintő, továbbá a Margitszigeten, a
Hajógyári-szigeten, a Népszigeten, a Népligetben és a Városliget területén belül lebonyolított versenyek.
Egyéb kategória: Forgalomkorlátozással nem járó versenyek
Több mint két fővárosi tulajdonú főútvonalat – útszakaszt, egy hidat – érint, és több mint 30 perces forgalomkorlátozást igényel a Hungária körút és budai körutak vonalán belül (tehát az Árpád híd – Róbert
Károly körút – Hungária körút – Könyves Kálmán krt. – Rákóczi híd – Budafoki út
– Október 23. u. – Bocskai út – Karolina út – budai körutak – Árpád fejedelem útja –
Lajos u. – Pacsirtamező u. által határolt területen belül, a határoló utakat is beleértve).
II. kategória: Kisebb forgalomkorlátozással járó versenyek
Kisebb jelentőségű, rövid idejű, csak helyi korlátozásokat igénylő futósportesemények. A csak budai, vagy csak pesti alsó rakpartot (a két alsó rakpart – budai és pesti – egyidejűleg nem vehető igénybe),
valamint folytatólagosan a Népfürdő utcát is érintő, továbbá a Margitszigeten, a
Hajógyári-szigeten, a Népszigeten, a Népligetben és a Városliget területén belül lebonyolított versenyek.
Egyéb kategória: Forgalomkorlátozással nem járó versenyek
Az engedélyezési eljárásban számít, milyen
múltja van a versenynek, várhatóan hány résztvevője lesz, illetve
korábban hány indulója volt. Az elbírálásnál figyelembe veszik a
verseny idegenforgalmi jelentőségét, a beadott hulladékszállítási
terveket, és azt is, hogy milyen módon akarják tájékoztatni a
közlekedőket a forgalomkorlátozásokról és dugókról. A versenyrendezési
szándékról szóló pályázatot a megelőző év május 20-ig kell benyújtani.
Kocsis szerint ez is jó szűrő, mert aki tényleg komolyan gondolja a
versenyrendezést, már egy évvel előre kell gondolkodjon, ennyi idő kell
legalább egy színvonalas esemény megszervezéséhez.
Amatőr futók szerint viszont ugyanezt a
pályázati rendszert ráhúzni egy kis versenyre nem jó megoldás, egy
százfős esemény szervezője nem feltétlenül tud másfél évvel előre
tervezni, és azt is gondnak tartják, hogy az engedélyezési eljárásban a
versenyek múltjáról is számot kell adni. Úgy vélik, emiatt csak azoknak
lesz esélyük az engedélyre, akik már eddig is benne voltak a
rendszerben, új versenyek nem jelenhetnek meg a palettán.Az első kategóriás versenyek számával a futók is kiegyeznének, de az
összesen kilenc egyéb verseny nagyon erős korlátozás, visszavetheti
az amatőr futóéletet. Becslések szerint 30-50 futást rendeznek
városszerte egy évben.Ezeket féltve egy pár nap alatt futókból verbuválódott csoport
kedden már – stilszerűen futva – demonstrációt is tartott a Városháza
körül a szerintük ártalmas tervezet ellen. Mint a csoport egyik
szervezője, Hajdú Péter elmondta, személyesen Csomós Miklósnak adták át
140 futóval aláíratott petícójukat. Hajdúék azt szerették volna, hogy a
közgyűlés halassza el a döntést, és egy új tervezet benyújtása előtt
civilekkel egyeztessen a főváros. Ígéretet nem kaptak rá, de Csomós a
második és az egyéb kategóriás versenyek limitálásának
megváltoztatásában engedékenynek mutatkozott. Hajdú szerint a főváros megközelítése nagyon
rossz: a tömegsportrendezvényeket nem a helyükön kezeli a város
vezetése. „Nem értékelik közösségformáló szerepüket, nem értékelik az
egészségtudatos életmódra való nevelés hatását, nem érzékelik az egész
társadalomra ható pozitív gondolkodást, csak azt látják, hogy az
autósforgalmat akadályozzák a versenyek.”A főváros hozzáállásáról sokat elmond az is,
hogy Tarlós István főpolgármester „folytonos aszfalton rohangálásnak”
nevezte az utcai futóversenyeket.Ujj Zoltán, a Zöldgömb SK elnöke évtizedek
óta szervez futóversenyeket, ő januárban hallott először a
rendelettervezetről. Tapasztalatai alapján saját koncepciót készített,
többek között a sportosztálynak és a főpolgármesternek is elküldte, de
nem kapott választ felvetéseire. Ujj szerint is az a legnagyobb baj,
hogy nincs széles körű egyeztetés a futótársadalommal, és a városházán
csak nyűgnek tekintik a sportot.
Mennyi a futás négyzetméterára?
Egyértelműen új elem a szerdán a fővárosi
közgyűlés által elfogadott szabályozásban, hogy a főváros ezentúl
közterülethasználati díjat szed a futóversenyek szervezőitől. A
rendelet szerint a „helyi közút nem közlekedési célú igénybevétele”
jogcímen kell fizetniük a szervezőknek. Ha tömegközlekedési útvonalat
használnak a futók, akkor három forint per négyzetméter per óra a
díjszabás, ha egyéb fővárosi útvonalon versenyeznek, akkor csak egy
forint plusz áfát fizetnek
„Ez egyfelől tragédia, de nem tekinthetünk úgy rá, mint
futóverseny-ellenes és specifikus cselekedetre. A főváros már korábban
is nyilvánvalóvá tette, hogy nem ad ingyen közterületet senkinek, ezt
már láthattuk tavaly a Sziget fesztiválnál is és, ha jól tudom, már a
karácsonyi vásárnak is fizetnie kellett" – mondta Kocsis.Kocsis becslése szerint a leghosszabb
versenyükön, a Budapest Maratonon (42,195 km) körülbelül 300 ezer
négyzetméter közterületet használnak. A leglassabb futó öt és fél órát
van a pályán, de mivel már a verseny közben is több helyen feloldják az
útzárat, nem kell minden négyzetméterért a teljes óradíjat fizetni.
Becslésünk szerint a BSI-nek 2,5-4 millió forinjába kerülhet a fővárosi
utak használata a Budapest Maratonon, a rövidebb versenyeken pedig
ennek az összegnek felét, harmadát fizethetik majd.Kocsis azt mondta, növekvő terheiket a
futóik idén biztos nem érzik meg. A nevezési díjaikat már meghirdették,
hitelvesztés lenne, ha utólag emelnének az összegeken. De az emelés
sem törvényszerű, több nevezővel nekik is könnyebb kigazdákoldni a
többletterhet.Számításaink szerint a főváros évi
húszmillónál többet nem tud beszedni a futóversenyektől, nyilván minden
forint számít, de a kivetett közterülethasználati díj nem fogja
helyreütni a költségvetést. Arra viszont talán jó lesz, hogy elriassza a
versenyszervezőket a fővárosi utaktól, így akik nem tudnak fizetni, a
kerületi fenntartású utakra mennek. Végső soron az autósok járnak jól,
még kevesebbszer kell várakozniuk a futók miatt. Ha a főváros célja a
rendelettel a bevételnövelés, akkor az érthetetlen, miért csak tizenöt
versenyre adnának engedélyt. A több verseny több pénzt hozhatna.
Az éles vitát kiváltó rendelet tárgyalásakor a
közterülethasználati díj melett Csomós úgy érvelt: „Ezek a rendezvények
sokaknak reklámlehetőséget, üzletet jelentenek, s ha mindezekhez
kereskedelmi tevékenység is van, akkor az a minimum, hogy a városnak is
fizessenek díjat – akárcsak más rendezvényeknél.”
Tarlós István főpolgármester szerint alapvető
félreértés, hogy ők a futókat sarcolnák meg a díj kivetésével, azt
megteszik helyettük a nevezési díjat szedő szervezők.
Ujj szerint kontraproduktív lesz a sarc
kivetése: saját példáján tudja, sokszor már így is nehézkes volt a
fővárossal a rendezvényeik engedélyeztetése. Például az „egy nap csak
egy futóverseny"-elv miatt nem tarthatott futást a Margitszigeten, mert
ugyanakkorra a Városmajorba is meghirdettek egy sporteseményt. Ujj
– némileg kényszerből is – több versenyét külső kerületekbe vitte, és
olyan utcákon tartja, ahol csak az adott kerülettel kell megegyeznie.A Zöldgömb szervezője nem tartja
lehetetlennek, hogy a versenyrendezők fizessenek valamit a fővárosnak,
például tízezer forintos díjat nem tart elképzelhetetlennek, de ennek
fejében azt is el tudná képzelni, hogy Budapest Párizshoz hasonlóan
felkarolná ezeket a rendezvényeket. A francia fővárosban minden évben
többszáz oldalas versenynaptárat adnak ki. Ujj szerint ez is gond,
mert senki nem tudja pontosan, hány futóversenyt is rendeznek
Budapesten.
Az autósok miatt van az egész?
Ujj azt érzi, hogy a főváros az autózást tartja a közterülethasználat természetes formájának, és ilyen alapon minden közterületen űzött tevékenységet meg lehetne adóztatni, nem csak a futást. Abban, hogy a futás ne legyen feltétlenül belvárosi tevékenység, még partnerek is lehetnének, de akkor a városvezetésnek is javítania kellene a százezresre tehető budapesti futótársadalom infrastruktúráján. „Például a Népliget és a Hegyvidék néhány utcája is kiváló a futásra, a versenyrendezés is könnyebb lenne ott, nem kell annyi lezárás, az autósok is jól járnának, de vagy harminc éve nem volt aszfaltozva ezeken a területen, nem lehet jó szívvel odavinni senkit.”Ugyanakkor a belvárosi futásról sem szabad lemondani. Mint Kocsis korábban elmondta, más nagyvárosi maratonokhoz, New Yorkhoz, Londonhoz, Párizshoz hasonlóan ők is igyekeznek a város legszebb részeit megmutatni és az országimázst javítani. Ujj szerint a városi futásnak fontos egészségnevelési üzenete is van, újabb és újabb embereket vehet rá, hogy legközelebb csatlakozzanak.A rendelet vitájakor Tarlós István főpolgármester is a futók miatti forgalomkorlátozást látta a legfőbb problémának: „Picit zavar, amikor az emberek nem tudnak délben hazamenni ebédelni, mert minden út vasárnap délben le van zárva, amin közlekedni lehet. Mert egyszer, valamikor, fél óra múlva, vagy egy óra múlva 20 ember át fog ott futni 1 perc alatt."
forrás: sportgeza.hu
0 Megjegyzések