Wim Mertens a belgiumi Neerpelt városában született. Szociológia és politológia szakokon diplomázott, majd zeneelméletet és zongorát tanult a Ghenti Egyetemen és a brüsszeli Királyi Konzervatóriumban. 1980 óta komponál zenét, ekkor debütált „Struggle for Pleasure” (Küzdelem az örömért) című művével, mely nagy közönségsikereket ért el. Zongorán és klasszikus gitáron játszik, emellett koncertjein falzett hangon énekel egy saját maga szerkesztette nyelven. Mertens stílusa folyamatosan formálódott karrierje során. Az egyenes, kísérletező avantgárdtól indult. Vonzódik a minimalizmushoz, ugyanakkor végig megőrzi a dallamot.


2012. április 03., Kölcsey Központ (Debrecen)

A zenei minimalizmus modern művészeti irányzatként az 1960-as évek Amerikájában alakult ki. A Steve Reich, Terry Riley és Philip Glass nevével fémjelzett stílus a felhasznált zenei eszközök minimalizálására törekszik: kis zenei egységekből építkezik, melyek periodikusan ismétlődnek, eközben lassan változnak, így erős hatást váltanak ki a hallgatóban. (Mertens – a témát kutatva - American Minimal Music címmel tudományos értekezést is írt a „repetitív zenei” iskoláról.)

Wim Mertens munkásságát ez ideig több mint 50 album jelzi. Zenéi több filmben is hallhatók, legismertebb közülük az angol Peter Greenaway 1987-es alkotása, Az építész hasa. 2007 – ben, az EMI Classics szerződést kötött vele, melynek értelmében egész eddigi életművét újra kiadják. 1998 márciusában Flandria kulturális nagykövetévé nevezték ki.

Philip Glass és Michael Nyman négy évvel ezelőtti emlékezetes budapesti koncertjei után a minimalista zene újabb zsenije érkezik Magyarországra: Wim Mertens a Debreceni Tavaszi Fesztivál sztárvendégeként április 3-án ad szóló zongorakoncertet a Kölcsey Központban.