A Zubr-osztályként ismert légpárnás hajónál gyorsabb és nagyobb légpárnás hajó jelenleg nincs. Az oroszok szerkezete 111 km/h sebességgel képes szelni a vizet, emellett 130 tonna rakományt is elbír – írta meg a hvg.hu. 

Régóta használnak már légpárnás hajókat a haditengerészetek. A szerkezet komoly előnye, hogy könnyen manőverezhető és meglehetősen gyors, kevésbé lehet akadályozni a mozgását, és például a jégen is bevethető. Emiatt elsősorban partraszálló rohamhajóként használja például az Egyesült Államok az 1960-as évek óta, de az utánpótlás szállítására is tökéletesen alkalmas – írta meg a hvg.hu.

A szerkezetnek természetesen van orosz megfelelője is. Ezt Zubr-osztályként tartja számon az orosz hadsereg. Nem mellesleg: ezek a világ legnagyobb légpárnás járművei.

Az Interesting Engineering összegzése szerint az ilyen hajók sebessége a modell, a méret és a felhasználás módja alapján is eltérő lehet. Az amerikai változat hatótávolsága 370 km, végsebessége pedig 92 km/h. Ehhez képest a Zubr-osztályhoz tartozó jármű 111 km/h sebességgel képes száguldani a nyugodt víz felszínén.

Az elérhető források szerint az oroszok összesen 10 darab Zubr-osztályú légpárnás hajót készítettek, ám az Interesting Engineering megjegyzi, hogy ezek az adatok általában titkosítottak, így előfordulhat, hogy ennél több, de az is, hogy kevesebb ilyen áll a hadsereg rendelkezésére.

A jelentések szerint az orosz haditengerészet legalább hat ilyet használt 2021 szeptemberéig.

A szentpétervári Almaz Shipyard által gyártott szerkezet a legnagyobb a világon. Hosszúsága 57, szélessége 22,3, magassága pedig 18 méter. Egyszerre 500 katonát vagy 130 tonna rakományt képes szállítani, miközben a hatótávolsága 560 km-re tehető. Ehhez képest az amerikai változat például csak 75 tonnát tud megmozgatni egyszerre. A hajót szükség esetén gépfegyverekkel és föld-levegő rakétákkal lehet megvédeni a támadástól.

A Zubr légpárnás hajót a világ egyik legkifinomultabb és leghatékonyabb ilyen járműveként tartják számon. Az oroszok több országnak is adtak el belőle, köztük Görögországnak és Kínának, de kettőt kapott Ukrajna is.

Bár a gépet az 1960-as években fejlesztették ki, máig jó szolgálatot tesz a katonaság – vagy épp a katasztrófavédelem – számára, így nem valószínű, hogy egyhamar lecserélik – olvasható a portálon.