Magával vitte az egyik kerékpisztolyt Lewis Hamilton a Mercedes monacói kettős kerékcseréjekor, és ez is hozzájárult Valtteri Bottas és Max Verstappen boxutcai balesetéhez.
Valtteri Bottas elég gyorsnak érezte magát a győzelemhez a monacói hétvégén, ám a csapattársával szemben elveszített időmérő edzést követően vasárnap még a kármentése sem sikerült jól, hiszen a minimumot jelentő második helyéből csak a harmadik pozíció lett. Ez a 11. körben, a biztonsági autós fázis alatt megejtett kettős kerékcseréjük és Max Verstapennel történt ütközésük következménye volt.
A finnél a lavinát az indította el, hogy a Mercedes egyszerre hívta ki kerékcserére őt és Lewis Hamiltont. James Vowles főstratégia szerint nem volt más lehetőségük. „Ha Monacóban a biztonsági autó alatt cserélhetsz kereket, annál nincsen jobb a világon. A tizenegyedik körtől tudtuk, hogy el tudjuk vinni a gumikat a verseny végéig. A közepesről csak hittük ezt, a keménnyel viszont könnyen meg lehetett csinálni. Az ellenfeleink, Vettel és Verstappen is tudták ezt, ezért is álltak ki” – kezdte okfejtését.
Hogy Bottas pályán tartása miért nem volt opció, azt egy „mi lett volna, ha” forgatókönyv segítségével magyarázta el. „Ha az élen álló négyes sor elejére Valtteri kerül, övé a pályán elfoglalt pozíció, szabad előtte az út. De a lágy gumija már eleve kezdett elkopni a bal elején. Jobban, mint később a közepes, így a teljesítménye sokkal korábban visszaesett volna. Tehát sosem lett volna képes elhúzni ettől a három (kiállását már letudó) autótól mögötte. És amikor végül kiállt volna a kerékcseréjére – ami egészen a végén lett volna –, visszaesett volna negyediknek, ezen autók mögé. Szóval pozíciókat vesztett volna. Valtteri esetében ezt, ha lehetett, el akartad kerülni, ezért kellett kiállnia a biztonsági autó mögül.”
A Mercedes nem először döntött a dupla kiállás mellett idén, ám a dolgát ezúttal nehezítette, hogy Bottas a csere előtt túl közel, mindössze 2 másodpercre volt Hamiltonhoz képest, vagyis ahhoz, hogy időt adjon szerelőinek a felkészülésre, előbb le kellett szakadnia a csapattársától. Ezzel viszont kénytelen volt önként lenullázni a Max Verstappennel és Sebastian Vettellel szembeni lépéselőnyét. „Amikor dupla kerékcserét csinálsz biztonsági autónál, biztosítanod kell, hogy legyen elegendő távolság a két autód között, hogy az első autót ki tudd szolgálni a boxban, és a második egyből beállhasson utána. Valtteri ezt tökéletesen megoldotta a pályán. Lewis teljesítette a kerékcseréjét, kihajtott, így Valtteri jöhetett is egyből” – magyarázta Vowles.
Ám ha nem lett volna eleve túlságosan szoros a helyzet, itt jött egy apró malőr az első kerékcserénél, ami megpecsételte Bottas sorsát. „Sajnos amikor Lewis kihajtott, elkapta az egyik kerékpisztolyt, aminek kellett pár másodperc a helyretételéhez. Ez pár tizedünkbe került. Nem sok az egész, de pont ennyire van szükséged” – tárta föl a mérnök, miért voltak lassabbak Bottas kiálásával.
„Pár tizedet vesztettünk Valtteri kiállásakor, a Red Bull nagyon-nagyon jó kerékcserét csinált, az egyik legjobbjuk volt az évben, és ezek a szélsőségek oda vezettek, hogy amikor az autók kihajtottak, Verstappen mellé került, nekiment Valtteri autója bal oldalának, jobbra a falnak lökte azt, és tönkretette a jobb első kereket.”
Bottasnak a felnije tört el, ami lassú defektet idézett elő nála, így a kör végén újra a boxba kényszerült, s Verstappen után Vettel is pozíciót vett el tőle. „Élőben akkor mi azt láttuk, hogy csökken a guminyomás. Gyorsan meg kellett vizsgálnunk, mi történik. Miután Valtteri visszatért a pályára, pár kanyar után bebizonyosodott, hogy problémánk van, mert ment el a nyomás. Azonnal reagálnunk kellett, így egyből visszahívtuk Valtterit. Ha tovább vártunk volna, Valtteri utolsó lett volna.”
Bottas végül így is visszanyert egy pozíciót, mivel Max Verstappent a balesetükért 5 másodpercre büntették. A finn így lett harmadik, és bár a futamát tekintve ez jó kármentésnek bizonyult, ha nincs az a kerékpisztolyos eset, talán a második pozíció is meglehetett volna számára. Ez egyébként a verseny képét is alapvetően megváltoztatta volna, hiszen így mindkét Mercedes a közepes gumin szenvedhetett volna a célig, és Verstappen Bottas sarkában loholt volna Hamiltoné helyett.
0 Megjegyzések