Az egyetem szakértői olyan analízist hoztak létre, amely a legnépszerűbb játékokban megjelenített dohányzás és alkoholfogyasztás tinédzsereknél jelentkező hatásait vizsgálja. Az elemzés kimutatta, hogy azok a fiatalok, akik ilyen programokat használnak, kétszer akkora valószínűséggel próbálják ki a káros tevékenységeket.
A szakértők annak a 32 videojátéknak a tartalmát vizsgálták meg, melyek a 2012-2013-as évben a legtöbb eladást hozták az Egyesült Királyságban. A kutatók a Youtube-ot is segítségül hívták, ahol az 5 legnépszerűbb programról készült videókat elemezték. Az analízisben csak olyan játék szerepelt, melyben az irányított karakter fizikumában és viselkedésében is emberi. Ezután egy online felméréssel vizsgálták meg a fiatalok alkoholfogyasztási és dohányzási szokásait.
Az elemzés során a legnépszerűbb játékok 44 százalékánál találták meg a káros szokásokkal kapcsolatos tartalmakat. A kutatók arra is felhívták a figyelmet, hogy erről nem számoltak be a hivatalos szabályzó, az Egységes Európai Játékinformációk – Pan-European Games Information (PEGI) – adatai. Az információk célja éppen az lenne, hogy tájékoztassák a vásárlókat, hogy az adott termék milyen életkorú játékosok számára alkalmas a használatra.
A szakértők összesen 1 094, 11-17 év közti fiatalt kérdeztek meg róla, hogy használták-e az érintett programokat; illetve, hogy kipróbáltak-e már valamilyen dohány- vagy alkoholos terméket – és ha igen, mennyit fogyasztottak. A vizsgálat kimutatta, hogy azok, akik legalább az egyik játékot használják, kétszer akkora valószínűséggel próbálták már ki valamelyik káros szenvedélyt.
A legtöbb veszélyes tartalmat a Grand Theft Auto V, a Call of Duty: Black Ops II, a Call of Duty: Modern Warfare 3 és az Assassin s Creed III tartalmazta.
Dr. Joanne Cranwell pszichológus szerint hiába használja a fiatalok 54 százaléka az online játékokat, a szülők mégis sokkal kevésbé ellenőrzik az azokban előforduló tartalmakat, mint a médiában látottakat. A szakértő hozzátette, bár a 10-15 évesek nagyjából 80 százalék játszik nem a korának megfelelő játékkal, a brit szülők több mint fele nincs tisztában a programok káros hatásaival.
Cranwell szerint a PEGI-rendszer nagy hibája, hogy azt a fiatalok nem veszik figyelembe, illetve, hogy az nem emeli ki külön a programokban megjelenő dohányzást és alkoholfogyasztást. A pszichológus szerint érdemes lenne a játékfejlesztőket rávenni, hogy kevesebb hasonló tartalmat tegyenek a termékeikbe.
Cranwell emellett javasolja a játékokban megjelenő dohányzás és az alkoholfogyasztás hosszútávú hatásának vizsgálatát is.
0 Megjegyzések