A magyar pornópápa, az ország egyik leggazdagabb embere, Gattyán György az Egyesült Államokban fejleszti tovább azt az ötletét, ami milliárdossá tette: a Docler Media videostreaming-szolgáltatásairól több bőrt is megpróbálnak lehúzni a tengerentúlon, így már az erotikus tartalmakon túl élő zenéért, de akár jóslásért is fizethet a felhasználó. Nem szeretnének lemaradni, ugyanis hisznek benne, hogy a virtuális valóság mellett az élő streamingszolgáltatásoké a jövő, mondta az Origónak Sipőcz Balázs, a cégcsoport amerikai központjának vezetője.
Gattyán György vállalatbirodalmának Los Angeles-i cége, a Docler Media szponzorként vett részt a szeptemberi TechCrunchon: a San Franciscóban rendezett, a startupok egyik legfontosabb tengerentúli eseményén két új termékükkel, két új weboldallal vettek részt. Az egyik
- a SonicBox, ami egy zenés videostreaming-oldal, míg a másik
- az Oranum, ami szintén egy videostreaming-weboldal, amely jósokkal és jövendőmondással foglalkozik.
Mindezek mellett van egy frissebb projektjük is, a Cyranoz, ami körülbelül ugyanez, csak talkshow-kkal. (A streamingszolgáltatás legegyszerűbben annyit tesz, mint valós időben tartalmat közvetíteni.) Utóbbi esetében nem Jimmy Kimmelre kell gondolnunk, hanem elsősorban amatőrökre, kezdőkre, akik új platformokat keresnek maguknak – például kezdő stand-uposok.
Sipőcz Balázs, a Docler amerikai részlegének vezérigazgatója szerint még a tengerentúlon is nagyon nagy a kereslet a jóslásra: az oldal látogatóinak körülbelül fele Amerikából jön. Többnyire angolszász nyelveken folyik a jóslás, de van kereslet német és francia jósokra is.
Hogyan működik ez?
Maga a folyamat nagyon egyszerű: regisztrál az oldalon a leendő jós, a szolgáltató pedig ellenőrzi, hogy „megfelelő minőségű szórakoztatást, műsort tud-e nyújtani”. Ha ezen a rostán átmegy a jelentkező – ez többnyire 24 órán belül kiderül –, akkor már be is jelentkezhet, és jósolhat kedvére. A felhasználó pedig az oldalon a jósok közül válogatva kiválasztja, hogy kinek a jövendőmondásáért fizet, és tudja meg a jövőjét – vagy nem.
Ez szinte ugyanaz a technológia, mint amire a LiveJasmin épült, amivel Gattyán György megalapozta jövőjét – a felnőttartalom-szolgáltatást nyújtó webkamerás oldal a világ egyik legnagyobb forgalmat lebonyolító portálja.
A nyáron indult zenés oldal látogatottsága körülbelül havi 100 ezer, míg a jósoldal nagyságrendileg havi 1,5 millió egyedi látogatót vonzott szeptemberig. Összehasonlításképpen, a két startup portállal szemben a LiveJasmin napi 35 millió egyedi látogatót tud elérni.
Miért éppen Amerika?
A Docler azért vett részt a San Franciscó-i TechCrunchon – amellett, hogy termékeit népszerűsítse –, hogy fejlesztőket toborozzon. „Rengeteg fejlesztő megfordul a TechCrunchon, és azt szeretnénk, hogy megismerjék a Doclert” – mondta Sipőcz Balázs. Nyitottak arra is, hogy ha valakinek van egy jó ötlete a videostreaminggel kapcsolatban, ami illeszkedik a platformjukba, akkor tudnak neki technológiát és szolgáltatást biztosítani.
Óriási a kereslet a videostreaming-szolgáltatásra, nem véletlen az sem, hogy a Doclernél csak Los Angelesben több mint 50 nyitott pozíció volt szeptemberben. Egyébiránt Gattyán cégbirodalma körülbelül ezer embernek ad munkát:
- Los Angelesben 210 embert foglalkoztatnak,
- Luxembourgban – ahol a motor fejlesztése zajlik – körülbelül 500 főt alkalmaznak, míg
- Budapesten mintegy 200 embernek adnak munkát.
Az amerikai központban mindössze körülbelül tíz magyar dolgozik, de a luxembourgi fejlesztők majdnem fele szintén magyar. Utóbbi központban van például a jogi, a pénzügyi és a HR-osztály is, a fejlesztők száma 200 és 300 fő között lehet.
„Amikor kiköltöztünk, akkor az összes alkalmazott megkapta a lehetőséget, hogy átjöjjön velünk Luxembourgba, volt, aki élt vele, volt, aki nem” – mondta Sipőcz Balázs. A Docler Mediával kapcsolatban szerinte költség szempontjából Magyarország valószínűleg jóval előnyösebb lenne, de Los Angelesben közelebb vannak a startupok világához, ahol könnyebben tudnak olyan fejlesztőket találni, akik dolgoztak már hasonló projekteken.
Nem akarnak lemaradni
Szeptember közepén félszáz, többségében fejlesztői pozíció volt meghirdetve a Doclernél csak azért, hogy az általuk diktált tempót tudják tartani. „Nem szeretnénk lemaradni, ugyanis nagyon sok cég kezdett el foglalkozni az élő streamingszolgáltatásokkal, elég csak a Facebookra gondolni” – hangsúlyozta az amerikai részleg vezetője.
Magáról a technológiáról rengeteg bőrt le lehet még húzni, a Doclernél pedig bíznak benne, hogy továbbra is a világ egyik vezető streamingszolgáltatója maradnak. Jelenleg azon dolgoznak, hogy viszonylag gyorsan, akár egy-két havonta új platformokat tudjanak indítani az élő streaming terén. Ez lehet
- egy videojáték-alapú livestream,
- egy főzőműsor,
- jóga, életmód, fitnesz vagy akár
- művészet, például versmondás is.
Úgy gondoljuk, hogy a virtuális valóság mellett az élő streamingszolgáltatásoké a jövő.”
Az amerikai irodájukban egy social media alkalmazáson is dolgoznak, amelyet kifejezetten mobiltelefonra fejlesztenek.
Remélik, hogy új termékük konkurenciája lehet majd az Instagramnak, vagy a Snapchatnek.
„Azt gondoljuk, hogy sikerült egy olyan ötletet megvalósítani, ami egy kicsit egyedi, és más szemszögből közelíti meg a jelenlegi social media őrületet” – mondta erről Sipőcz Balázs.
0 Megjegyzések