Sikeres volt a dinnyefogyasztást népszerűsítő program, 70 ezer fogyasztót értek el közvetlenül az egy hónapig tartó promóció során - mondta Lipcsey György, az Agrármarketing Centrum (AMC) Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az AMC által közösen szervezett dinnye promóciós program záró sajtótájékoztatóján szerdán, Budapesten.
Hozzátette, az idei kampányhoz már hat kereskedelmi áruházlánc csatlakozott a tavalyi egy után. Hangsúlyozta, bár a kampány lezárult, szeptember közepéig még tart a dinnyeszezon.

Czerván György, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős államtitkára elmondta, a jelentősebb természeti károk elkerülték idén a termőterületet, azonban a júliusi nagy csapadék és a túlkínálat gondot okozott, az enyhébb időjárás miatt visszaesett a kereslet. Kitért arra, hogy több mint 5500 hektáron termesztettek dinnyét az idén Magyarországon, ami 5-6 százalékkal haladja meg a tavalyi területet. Az idei termés mintegy 200 ezer tonna, ami átlagosnak mondható, míg az egy főre jutó éves dinnyefogyasztás 20 százalékkal, csaknem 15 kilogrammra nőtt 2011-hez, a nemzeti dinnyeprogram elindulásának évéhez képest- ismertette.

Fontos eredmény az államtitkár szerint, hogy a termelők és a kereskedők is egyre jobban felmérik a fogyasztói igényeket, nőtt a magszegény és a kisebb súlyú, valamint a sárgahúsú dinnye iránti kereslet itthon és külföldön is.

A szezon első felében kilogrammonként 50 forint plusz áfa körül alakultak a termelői árak, majd a túlkínálat miatt 17-20 forintra csökkent, főleg Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében - ismertette. A termelési önköltség kilogrammonként 18 forint körül van - tette hozzá. A fogyasztói árak a szezon elejét leszámítva kilogrammonként 80-140 forint körül alakultak, ami 10-15 forinttal alacsonyabb a tavalyi áraknál, ahogy az exportárak is 10-15 százalékkal voltak alacsonyabbak a 2015-ös árakhoz képest.

Győrffy Balázs, a NAK elnöke jelezte, a tervek szerint szeptembertől a magyar alma népszerűsítésére indul a dinnyepromócióhoz hasonló kampány. Elmondta, a kóstolók során felhívták a figyelmet a dinnyefogyasztás pozitív élettani hatásaira, a változatos felhasználási lehetőségeire, valamint új fajtákkal is megismertették a fogyasztókat.

Sikeresnek ítélték a kampányt a promócióban részt vevő kereskedelmi áruházláncok képviselői is. A CBA Kereskedelmi Kft., a Metro Kereskedelmi Kft., a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft., a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. és az Auchan Magyarország Kft. áruházláncok 46 üzletében összesen 124 alkalommal zajlott kóstoltatás, a fogyasztók több mint 9 tonna magyar sárga- és görögdinnyét kóstoltak meg.

MTI