A hazai szurkolók által legjobban várt versenyhétvégével, a Magyar Nagydíjjal folytatódik a 2016-os Forma–1-es világbajnokság. A mezőny a 31. magyar futamra készül – a száguldás kezdete előtt nézzük a hétvégre programját, tekintsük vissza a múltba, és ismerjük meg jobban magát a pályát!
A Hungaroring Budapest központjától 19 kilométerre, Mogyoród határában található: a létesítmény természetes völgyben fekszik, karéjban lelátó öleli körül. A kiváló természeti adottságok miatt a nézőtér bármely pontjáról belátható a versenypálya 80 százaléka.

Az aszfaltcsík teljes hossza 1986-ban, az átadáskor 4,014 kilométer volt. Egy évvel később kisebb korrekciót hajtottak végre egy kanyarkombináció átvágásával, a járulékos előzési lehetőség biztosításával a versenypálya gyorsabbá vált, hossza azonban 3,975 kilométerre csökkent. Az 1997-es átalakítások során a célegyenes áthelyezése miatt ez a szám 3,971 kilométerre módosult. A Hungaroring 2003-as átalakítása során a célegyenes meghosszabbodott, így a versenypálya hossza ma 4,381 kilométer.

Az aszfaltot idén teljes egészében felújították, cserélték a vízelvezető szegélyeket és a rázóköveket is. A célegyenesben az elérhető legnagyobb sebesség megközelítőleg 320 kilométer/óra. A pálya szélessége a célegyenesben 15 méter. A versenypálya legalacsonyabban és legmagasabban fekvő pontja között a szintkülönbség 36 méter. A legnagyobb emelkedő 6,2 százalékos, míg a legnagyobb esés eléri a 7 százalékot.
Bernie Ecclestone, a Forma-1 irányítója az 1980-as évek közepén döntötte el, hogy a versenysorozatnak terjeszkednie kell a „vasfüggöny” mögé. Az F1-es autós gyorsasági világbajnokságot üzemeltető szervezet (FOA) elnökének terveiben akkor még a Szovjetunió (főképp Moszkva), Kína, majd Jugoszlávia szerepelt, de végül magyar származású barátja, Rohonyi Tamás tanácsára Budapest felé fordult a figyelme.

Gyors érdeklődés, majd egy magyarországi villámlátogatás után a fővároshoz közeli Mogyoródra esett a választása. A versenypálya rekordidő, nyolc hónap alatt készült el. 1985. szeptember 10-én írták alá a szerződést, október elsején kezdődtek meg a munkálatok, majd 1986. március 24-én a Drapál Emlékversennyel felavatták a Hungaroringet. Az első Forma 1-es futamot 1986. augusztus 10-én rendezték a pályán. A versenyt Nelson Piquet, a Williams-Honda brazil versenyzője nyerte meg honfitársa, Ayrton Senna (Lotus-Renault) és a brit Nigel Mansell (Williams-Honda) előtt.

A pályát a Formula 1 Gazdasági Társaság építette, és ennek vezetője gyakorolta az első öt évben a pálya vezetői jogait. Az első ötéves ciklus vége egybeesett a magyarországi rendszerváltozással, amelynek következtében - az anyagi nehézségeket áthidalandó - a versenypályát öt évre Bernie Ecclestone-nak adták bérbe, aki ennek fejében vállalta további öt verseny megrendezését.

Ez a gyakorlat végül egyik fél számára sem vált be. Így 1994-ben megkezdődtek az egyeztetések Bernie Ecclestone és a Hungaroring Sport Zrt. akkori elnöke, Berényi János között. A tárgyalások eredményeképpen a versenypálya tulajdonosi viszonyai 1995-re rendeződtek, és azóta a Hungaroring Sport Zrt. gyakorolhatja a tulajdonosi jogokat.

Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter áprilisi bejelentése szerint már 2026-ig szóló érvényes szerződés van a Forma-1-es Magyar Nagydíj megrendezésére.
A 31. Forma-1-es Magyar Nagydíj programja:

péntek:
10.00-11.30 Forma-1, 1. szabadedzés
12.00-12.45 GP2, szabadedzés
14.00-15.30 Forma-1, 2. szabadedzés
15.55-16.25 GP2, időmérő edzés
16.45-17.30 Porsche Szuperkupa, szabadedzés
17.50-18.35 GP3, szabadedzés

szombat:
9.45-10.15 GP3, időmérő edzés
11.00-12.00 Forma-1, 3. szabadedzés
12.25-12.55 Porsche Szuperkupa, időmérő edzés
14.00-15.00 Forma-1, időmérő edzés
15.40-16.45 GP2, 1. futam (37 kör vagy 60 perc)
17.20-18.05 GP3, 1. futam (22 kör vagy 40 perc)

vasárnap:
9.15-9.50 GP3, 2. futam (17 kör vagy 30 perc)
10.25-11.15 GP2, 2. futam (28 kör vagy 45 perc)
11.35-12.10 Porsche Szuperkupa, futam (14 kör vagy 30 perc)
12.30 Forma-1, versenyzői parádé
12.45-13.15 Forma-1, rajtrácsünnepség
14.00-16.00 Forma-1, Magyar Nagydíj, futam (70 kör vagy 120 perc)
Az eddigi versenyek dobogósai:

1986. augusztus 10.:
1. Piquet (brazil, Williams-Honda) 2:00:34.508 óra
2. Senna (brazil, Lotus-Renault)
3. Mansell (brit, Williams-Honda)

1987. augusztus 9.:
1. Piquet (brazil, Williams-Honda) 1:59:26.793 ó
2. Senna (brazil, Lotus-Honda)
3. Prost (francia, McLaren-TAG Porsche)

1988. augusztus 7.:
1. Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:57:47.081 ó
2. Prost (francia, McLaren-Honda)
3. Boutsen (belga, Benetton-Ford)

1989. augusztus 13.:
1. Mansell (brit, Ferrari) 1:49:38.650 ó
2. Senna (brazil, McLaren-Honda)
3. Boutsen (belga, Williams-Renault)

1990. augusztus 12.:
1. Boutsen (belga, Williams-Renault) 1:49:30.597 ó
2. Senna (brazil, McLaren-Honda)
3. Piquet (brazil, Benetton-Ford)

1991. augusztus 11.:
1. Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:49:12.796 ó
2. Mansell (brit, Williams-Renault)
3. Patrese (olasz, Williams-Renault)

1992. augusztus 16.:
1. Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:49:19.216 ó
2. Mansell (brit, Williams-Renault)
3. Berger (osztrák, McLaren-Honda)

1993. augusztus 15.:
1. Hill (angol, Williams-Renault) 1:47:39.098 ó
2. Patrese (olasz, Benetton-Ford)
3. Berger (osztrák, Ferrari)

1994. augusztus 14.:
1. M. Schumacher (német, Benetton-Ford) 1:48:00.185 ó
2. Hill (brit, Williams-Renault)
3. J. Verstappen (holland, Benetton-Ford)

1995. augusztus 13.:
1. Hill (brit, Williams-Renault) 1:46:25.721 ó
2. Coulthard (brit, Williams-Renault)
3. Berger (osztrák, Ferrari)

1996. augusztus 11.:
1. Villeneuve (kanadai, Williams-Renault) 1:46:21.134 ó
2. Hill (brit, Williams-Renault)
3. Alesi (francia, Benetton-Renault)
1997. augusztus 10.:
1. Villeneuve (kanadai, Williams-Renault) 1:45:47.149 ó
2. Hill ((brit, Arrows-Yamaha)
3. Herbert (brit, Sauber-Petronas)

1998. augusztus 16.:
1. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:45:25.550 ó
2. Coulthard (brit, McLaren-Mercedes)
3. Villeneuve (kanadai, Williams-Mecachrome)

1999. augusztus 15.:
1. Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 1:46:23.536 ó
2. Coulthard (skót, McLaren-Mercedes)
3. Irvine (brit, Ferrari)

2000. augusztus 13.:
1. Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 1:45:33.869 ó
2. M. Schumacher (német, Ferrari)
3. Coulthard (brit, McLaren-Mercedes)

2001. augusztus 19.:
1. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:41:49.675 ó
2. Barrichello (brazil, Ferrari)
3. Coulthard (skót, McLaren-Mercedes)

2002. augusztus 18.:
1. Barrichello (brazil, Ferrari) 1:41:49.001 ó
2. M. Schumacher (német, Ferrari)
3. R. Schumacher (német, Williams-BMW)
2003. augusztus 24.:
1. Alonso (spanyol, Renault) 1:39:01.460 ó
2. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes)
3. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW)

2004. augusztus 15.:
1. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:35:26.131 ó
2. Barrichello (brazil, Ferrari)
3. Alonso (spanyol, Renault)

2005. július 31.:
1. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 1:37:25.552 ó
2. M. Schumacher (német, Ferrari)
3. R. Schumacher (német, Toyota)

2006. augusztus 6.:
1. Button (brit, Honda) 1:52:20.941 ó
2. De la Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes)
3. Heidfeld (német, BMW-Sauber)

2007. augusztus 5.:
1. Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 1:35:52.991 ó
2. Räikkönen (finn, Ferrari)
3. Heidfeld (német, BMW-Sauber)

2008. augusztus 3.:
1. Kovalainen (finn, McLaren-Mercedes) 1:37:27.067 ó
2. Glock (német, Toyota)
3. Räikkönen (finn, Ferrari)

2009. július 26.:
1. Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 1:38:23.876 ó
2. Räikkönen (finn, Ferrari)
3. Webber (ausztrál, Red Bull)

2010. augusztus 1.:
1. Webber (ausztrál, Red Bull) 1:41:05.571 ó
2. Alonso (spanyol, Ferrari)
3. Vettel (német, Red Bull)

2011. július 31.:
1. Button (brit, McLaren) 1:46:42.337 ó
2. Vettel (német, Red Bull)
3. Alonso (spanyol, Ferrari)

2012. július 29.:
1. Hamilton (brit, McLaren) 1:41:05.503 ó
2. Räikkönen (finn, Lotus)
3. Grosjean (francia, Lotus)

2013. július 28.:
1. Hamilton (brit, Mercedes) 1:42:29.445 ó
2. Räikkönen (finn, Lotus)
3. Vettel (német, Red Bull)

2014. július 27.:
1. Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 1:53.05.058 ó
2. Alonso (spanyol, Ferrari)
3. Hamilton (brit, Mercedes)

2015. július 26.:
1. Vettel (német, Ferrari) 1:46:09.985 ó
2. Kvjat (orosz, Red Bull)
3. Ricciardo (ausztrál, Red Bull)